• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

کربن و ترکیبات آن

آرمین نشاطیان ۲

کاربر فعال
ارسال‌ها
31
امتیاز
34
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
2006
ببخشید نتونستم عکسها را بگذارم
 

آرمین نشاطیان ۲

کاربر فعال
ارسال‌ها
31
امتیاز
34
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
2006
آلکانها

آلکانها دسته ای از هیدروکربنهای آلیفاتیک هستند که در آنها فقط پیوندهای ساده یا یگانه بدون حلقه داریم. بعبارتی آلکانها هیدروکربنهای غیر حلقوی هستند که پیوندهای کربن–کربن دوگانه یا سه گانه ندارند. فرمول مولکولی عمومی آلکانها بصورت CnH2n+2 است (بعبارتی در آلکانها تعداد اتمهای هیدروژن دوبرابر تعداد اتمهای کربن بعلاوه دو است) که ان هر عدد طبیعی می تواند باشد .

image006.png



ایزومری در آلکانها

در آلکانها می توانیم ایزومری داشته باشیم که از تغییر نحوه اتصال اتمهای کربن بهم یا به اصطلاح تغییر اسکلت کربنی مولکول ناشی می شود. بعنوان مثال برای آلکان به فرمول
image007.png
دو ایزومری ساختاری زیر را می توان در نظر گرفت:


image008.png



در این راستا، آلکانها را می توان به دو دسته راست زنجیر (نرمال) و شاخه دار طبقه بندی نمود. در آلکانهای راست زنجیر کلیه اتمهای کربن بصورت پشت سرهم بدون اتصالات جانبی کربنهای دیگر برروی یک زنجیر قرار می گیرند. در حالیکه در آلکانهای شاخه دار نمی توان تمامی اتمهای کربن موجود را برروی یک زنجیر در نظر گرفت و بایستی چند زنجیر متصل بهم برای آنها در نظر گرفته شود که در اینجا یک زنجیر با بیشترین تعداد اتم کربن بعنوان زنجیر اصلی انتخاب می شود و مابقی زنجیرها بعنوان زنجیرهای جانبی یا شاخه های متصل به آن در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال برای ساختارهای رسم شده برای
image007.png
در شکل قبلی ایزومر سمت چپ یک آلکان راست زنجیر است، درحالیکه ایزومر سمت راست یک آلکان شاخه دار است و می توان آن را به صورت مجموع یک زنجیر اصلی با سه اتم کربن و یک زنجیر جانبی با یک اتم کربن که از طریق کربن دوم زنجیر اصلی به زنجیر اصلی وصل می شود، در نظر گرفت.

بنابراین با تغییر اسکلت کربنی یا در واقع تغییر نوع، تعداد و محل اتصال شاخه ها در آلکانها ایزومری به وجود می آید. بعنوان مثال دیگر ایزومریهای آلکان با فرمول
image009.png
را در نظر می گیریم:













دقت داشته باشید که شکل اصلی ساختار اسکلت کربنی مهم است و نمایشهای مختلف برای یک اسکلت کربنی یکسان به معنای ایزومری و مواد مختلف نیست. بعنوان مثال کلیه نمایشهای زیر برای یک ماده یا ایزومری هستند و نمایانگر مواد یا ایزومرهای مختلف نیستند:






با افزایش تعداد اتمهای کربن یک آلکان، تعداد ایزومرهای آن به سرعت افزایش می یابد. بعنوان مثال برای:
image016.png
تعداد ایزومرها به ترتیب برابر 1، 1، 1، 2، 3، 5، 355، 27711253769، 22158734535770411074184 هستند.

نامگذاری آلکانها

برای نامگذاری ترکیبات آلی هم از نامگذاری آیوپاک و هم نامگذاری غیر آیوپاک استفاده می شود. نامگذاری آیوپاک یک نامگذاری سیستماتیک است که در آن نام ترکیب با طی یک سری مراحل براساس یک سری قواعد بدست می آید. نامگذاری غیر آیوپاک یا معمولی، نامگذاری است که براساس پیروی کامل از قواعد آیوپاک صورت نمی گیرد و نام ترکیب براساس مواردی مثل نام تجاری، محل کشف، نام کاشف و...... یا یک سری قواعد که قابل اعمال بر روی همه ترکیبات نیستند، بدست می آید.

در نامگذاری آیوپاک آلکانها، آلکانهای راست زنجیر از اول براساس تعداد اتمهای کربن نام معلومی دارند و آلکانهای شاخه دار بصورت مشتقات آلکانهای راست زنجیر نامگذاری می شوند. نام آلکانهای راست زنجیر بصورت مجموع پیشوند «آلک» مشخص کننده تعداد اتمهای کربن زنجیر و پسوند «ان» مشخص کننده آلکان بودن ترکیب است. جدول زیر تعدادی از پیشوندهای یاد شده را لیست کرده است:


تعداد اتمهای کربن

۱

2

3

4

5

6

7

8

9

10

15

20

پیشوند

مت

ات

پروپ

بوت

پنت

هگز

هپت

اکت

نون

دک

پنتادک

ایکوز


بعنوان مثال نام آلکانهای راست زنجیر با فرمولC10H22,C4H10,CH4 به ترتیب متان، بوتان و دکان است. درمورد آلکانهای راست زنجیر ممکن است پیشوند -n یا نرمال به معنای راست زنجیری بودن قبل از نام بکار رود.

برای آلکانهای شاخه دار که چند زنجیر دارند، یک زنجیر بعنوان زنجیر اصلی انتخاب می شود و مابقی زنجیرها بعنوان شاخه های زنجیر اصلی درنظر گرفته می شوند. زنجیر اصلی زنجیری است که تعداد اتمهای کربن بیشتری داشته باشد. درصورتیکه دو یا چند زنجیر بطور همزمان بیشترین تعداد اتم های کربن را داشته باشند، زنجیر اصلی بین آنها زنجیری انتخاب می شود که شاخه ها یا استخلاف های بیشتری داشته باشد. نام زنجیر اصلی براساس تعداد اتمهای کربن آن (ونه کل ترکیب) مشابه آلکانهای راست زنجیر انتخاب می شود.

بعد از انتخاب زنجیر اصلی، قسمتهای باقیمانده مولکول که در زنجیر اصلی نیستند و بعنوان انشعابات یا شاخه ها بر روی آن قرار گرفته اند، مشخص و نامگذاری می شوند. زنجیرهای کربنی جانبی بصورت آلکیل نامگذاری می شوند که پیشوند «آلک» بیانگر تعداد اتمهای کربن وپسوند «ایل» بیانگر شاخه جانبی یا استخلاف بودن است. زنجیر اصلی شماره گذاری می شود. برای شماره گذاری زنجیر اصلی دوجهت (مثلا از سربه ته و از ته به سر) می توان در نظر گرفت که جهتی انتخاب می شود که شماره های کمتری برای شاخه ها نتیجه دهد یا دقیقتر بگوئیم اولین شماره (کمترین شماره) در آن در مقایسه با جهت دیگر کمتر باشد و اگر اولین شماره ها یکسان بودند، دومین شماره ها برای دو جهت شماره گذاری ممکن بایستی مقایسه شوند و الی آخر.

در نهایت نام ماده با ترکیب محل شاخه ها (موقعیت قرار گیری شاخه روی زنجیر اصلی یا شماره اتم کربن زنجیره اصلی که شاخه بدان متصل است)، نام شاخه ها و نام زنجیر اصلی بدست می آید. محل شاخه و نام شاخه با یک هایپن «-» از هم جدا می شوند. بعبارت دیگر مراحل زیر بایستی در نامگذاری آلکانهای شاخه دار طی شوند:

1- انتخاب و نامگذاری زنجیر اصلی

2- تشخیص و نامگذاری شاخه های جانبی

3- انتخاب جهت شماره گذاری زنجیر اصلی و شماره گذاری آن

4- ترکیب محل و نام شاخه ها با نام زنجیر اصلی

بعنوان مثال ترکیب زیر را در نظر بگیرید:


image020.png



برای نامگذاری این ترکیب که یک آلکان شاخه دار است، در ابتدا زنجیر اصلی آن را تعیین می کنیم. برای این ترکیب سه زنجیر بعنوان کاندیدای زنجیر اصلی می توان در نظر گرفت که در شکل زیر نمایش داده شده و با شماره مشخص شده اند:


image021.png



زنجیرهای 1 و 2 و 3 مشخص شده به ترتیب دارای 7 و 6 و 4 اتم کربن هستند و بنابراین زنجیر 1 که بیشترین تعداد کربن را دارد، زنجیر اصلی است. با معلوم شدن زنجیر اصلی، شاخه های جانبی متصل به آن را شناسایی و نامگذاری می کنیم. باتوجه به شکل قبلی برروی زنجیر اصلی فقط یک شاخه آنهم با یک اتم کربن داریم، بنابراین یک شاخه متیل داریم. سپس زنجیر اصلی را شماره گذاری می کنیم که برای شماره گذاری آن دو جهت بصورت زیر می توان در نظر گرفت:


image022.png



از بین این دو جهت شماره گذاری، شماره گذاری سمت راست که در آن به شاخه جانبی شماره کمتری میرسد، انتخاب می شود. پس گروه یا شاخه متیل در ماده یاد شده بر روی کربن شماره 3 زنجیره اصلی قرار دارد. این مطلب بصورت 3-متیل مشخص می شود. درنهایت نام ترکیب با ترکیب محل و نام شاخه ها با نام زنجیر اصلی بصورت 3-متیل هپتان بدست می آید.

در صورتیکه دو یا چند شاخه مختلف بر روی زنجیر اصلی داشته باشیم، موقع ترکیب محل و نام شاخه ها با نام زنجیر اصلی، شاخه ها را به ترتیب حروف الفبای لاتین مستقل از بزرگی یا کوچکی شماره محل شاخه ذکر می کنیم. یعنی شاخه ای که از نظر حروف الفبای لاتین مقدمتر است، زودتر ذکر می شود. بعنوان مثال بین دو شاخه یا گروه متیل و اتیل، اتیل که با e شروع می شود، بر متیل که با mشروع می شود مقدمتر است، چون در حروف الفبای لاتین e بر mمقدم است. بنابراین نام ترکیب زیر 3-اتیل-2-متیل اکتان و نه 2-متیل-3-اتیل اکتان است:


image027.png



در صورتیکه دو یا چند شاخه یکسان بر روی زنجیر اصلی داشته باشیم، نام شاخه فقط یکبار ذکر می شود و تعداد آن شاخه ها با پیشوندهای دی (برای دو)، تری (برای سه)، تترا (برای چهار) و ... قبل از نام شاخه مشخص می شود. محل شاخه ها با اعدادی که توسط ویرگول از هم جدا می شوند، مشخص می شوند و اعداد بترتیب بزرگی آنها ذکر می شوند. دقت داشته باشید که حتی اگر محل شاخه ها یکسان هم باشد، برای محل هر شاخه یک عدد بکار می رود. پیشوندهای دی، تری، و ... در تعیین اولویت حروف الفبایی شاخه ها دخالت داده نمی شوند. بعنوان مثال داریم:








3-اتیل-۴،۲-دی متیل پنتان

۳,۲-دی متیل بوتان

۲,۲-دی متیل بوتان


دقت داشته باشید که در تعیین جهت شماره گذاری، به کوچکتر بودن شماره اول (در صورت یکسان بودن، شماره دوم و الی آخر) توجه می کنیم و مجموع شماره ها برای ما مهم نیست. بعنوان مثال ترکیب زیر را در نظر بگیرید:


image034.png



در صورتیکه از چپ براست زنجیر اصلی را شماره گذاری کنیم، نام ترکیب 7,7,6,2- تترا متیل نونان خواهد بود، در حالیکه اگر از راست به چپ شماره گذاری کنیم، نام ترکیب 8,4,3,3- تترامتیل نونان خواهد بود. نام اول از نظر آیوپاک درست است، چرا که شماره اول آن یعنی 2 از شماره اول نام دوم یعنی 3 کمتر است، با وجود اینکه مجموع شماره ها در نام اول 22 و در نام دوم 18 است.

در صورتیکه شماره گذاری از دو جهت، کاملا یکسان باشد، ملاک انتخاب جهت شماره گذاری، تقدم حروف الفبایی شاخه ها خواهد بود. بعبارتی شماره گذاری از جهتی انجام خواهد شد که شماره اول آن (کوچکترین) به شاخه مقدمتر در حروف الفبایی می رسد و اگر از دو جهت شاخه های شماره اول یکسان باشند، تقدم حروف الفبایی شاخه های شماره دوم را در نظر می گیریم و الی آخر. بعنوان مثال نام ترکیب زیر 3-اتیل-5-متیل هپتان و نه 5-اتیل-3- متیل هپتان است:


image037.png



مثال: تمام ایزومرهای ساختاری آلکانها با پنج اتم کربنو هفت اتم کربن را رسم و نامگذاری کنید.

حل:

برایC5H12 داریم:


2,2-دی متیل پروپان

2- متیل بوتان

پنتان (n-پنتان)



برای C7H16 داریم:

3- متیل هگزان

2- متیل هگزان

هپتان (n-هپتان)
4,2- دی متیل پنتان

3,2- دی متیل پنتان

2,2- دی متیل پنتان
3,2,2-تری متیل بوتان

3- اتیل پنتان

3,3- دی متیل پنتان


*****

در صورتیکه شاخه های جانبی زنجیر اصلی ماده آلی خود متشکل از چند زنجیر باشند، نام شاخه جانبی بصورت ترکیب محل و نام شاخه های جانبی اش با نام زنجیر اصلی اش نوشته خواهد شد. زنجیر اصلی شاخه جانبی حتما باید از کربن متصل به زنجیر اصلی ماده آلی شروع شود و جهت شماره گذاری نیز حتما از کربن متصل به زنجیر اصلی ماده آلی به سمت کربنهای دورتر است. بعبارتی به کربن متصل به زنجیر اصلی حتما شماره یک می رسد. مابقی اصول نامگذاری در اینجا نیز همان اصول نامگذاری بحث شده قبلی هستند.

برای چنین شاخه های جانبی که خود شاخه دارند (و ممکن است به اصطلاح شاخه های جانبی پیچیده خوانده شوند) کل نام درون پرانتز قرار میگیرد و بعنوان مثال داریم (در شکلهای زیر شاخه جانبی پیچیده با یک دایره بدورش نمایش داده شده و شماره گذاری آن نیز مشخص شده است):


image055.png


image056.png


5-(2-متیل پروپیل) دکان

4- (1,1-دی متیل اتیل) هپتان



خواص فیزیکی آلکانها

آلکانها ترکیباتی بیرنگ و بی بو هستند. بعلت قطبیت پایین پیوندهای کربن- هیدروژن (که از اختلاف الکترونگاتیویته کم آنها ناشی می شود) و جهت گیریهای مختلف تعداد زیادی از آنها در یک آلکان، آلکانها ترکیباتی غیرقطبی هستند و نیروهای بین مولکولی آنها از جنس لاندن هستند. بنابراین با افزایش اندازه (یا جرم) آلکان و افزایش سطح تماس مولکولها با هم (با دور شدن شکل مولکول از حالت کروی و میل کردن به حالت زنجیر راست) نیروهای بین مولکولی قویتر می شوند و دمای ذوب و جوش افزایش می یابد. بعنوان یک قاعده سرانگشتی گفته می شود که با افزایش هر کربن (هرCH2)، دمای ذوب وجوش باندازه20 تا 30 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. قاعده یاد شده کمابیش در دیگر ترکیبات همولوگ نیز صادق است.

در مقایسه دمای ذوب و جوش آلکانهای ایزومر (هم کربن یا با تعداد کربن برابر)، شاخه ای شدن بعلت کاهش سطح تماس مولکول ها با هم منجر به کاهش دمای ذوب و جوش می شود و آلکان راست زنجیر در مقایسه با ایزومرهای خود معمولا دمای ذوب و جوش بیشتری دارد. البته گاهی اوقات که شاخه دار شدن منجر به تقارن بالا در مولکول می شود، استثناءً ممکن است دمای ذوب (و نه دمای جوش) آلکان شاخه دار متقارن از آلکان راست زنجیر بیشتر باشد.

از آنجائیکه آلکانها ترکیباتی غیرقطبی هستند، در حلالهای غیرقطبی مثل بنزن کربن تترا کلرید و ... حل می شوند و در حلالهای قطبی مثل آب حل نمی شوند. آلکانها لیپوفیل یا چربی دوست و هیدروفوب یا آبگریز محسوب می شوند.

چگالی آلکانها با افزایش تعداد اتمهای کربن آنها افزایش می یابد. چگالی آلکانها از آب کمتر است، بنابراین بر روی آب قرار می گیرند.

خواص شیمیائی آلکانها

آلکانها با یونها و مواد قطبی به سختی واکنش می دهند و از این جهت پارافین (بیاثر) نامیده می شوند. بهرحال آلکانها در برخی واکنشهای دیگر مثل سوختن بخوبی شرکت می کنند و در کل به هیچ وجه نمی توان آنها را واکنش ناپذیر یا بی اثر مثل گازهای نجیب در نظر گرفت.

آلکانها در واکنش سوختن با اکسیژن ترکیب می شوند و در صورتیکه اکسیژن به مقدار کافی (استوکیومتری) موجود باشد، CO2و H2Oرا بعنوان محصولات حاصل از سوختن کامل خود تولید می کنند.

درصورتیکه مقدار اکسیژن در واکنش سوختن آلکانها کافی نباشد، سوختن ناقص آلکانها را خواهیم داشت که بجایCO,CO2یا حتی دوده (شکل نامنظمی از کربن) تولید می شود. بعنوان مثال می توان سوختن ناقص متان را در نظر گرفت:
2CH4+3O2------*2CO+4H2O

CH4+O2------*C+2H2O

همچنین آلکانها می توانند بطور مستقیم با هالوژنهای فلوئور، کلر و برم ترکیب شوند، واکنش هالوژندار شدن جانشینی (واکنشی که در آن برخی یا همه اتمهای هیدروژن آلکان با اتمهای هالوژن جانشین می شود) را انجام دهند و هالوآلکانها (ترکیبات هالوژندار)را تولید کنند. یک نمایش کلی برای این واکنش می تواند بصورت زیر باشد:


image087.png





جابجایی یک اتم هیدروژن با یک اتم هالوژن، مونوهالوژن دارشدن، جابحایی دو اتم هیدروژن با دو اتم هالوژن، دی هالوژن دار شدن و ... نیز نامیده می شود. موقع هالوژندار شدن آلکان محصولات مونوهالوژنه، دی هالوژنه و ... متنوعی می تواند تشکیل شود، تنها درصورتیکه مقدار آلکان به مراتب بیشتر از مقدار هالوژن باشد، محصول عمده محصول مونوهالوژنه خواهد بود. حتی در صورت مونو هالوژندارشدن، همواره امکان تشکیل محصولات یا ایزومرهای مختلف وجود خواهد داشت. بعنوان مثال واکنش مونوکلردار شدن پروپان را در نظر بگیرید که دو محصول زیر را تولید می کند که محصول سمت چپ با جابجایی یکی از اتمهای هیدروژن کربنهای واقع در سر و ته زنجیر با کلر و محصول سمت راست با جابجایی یکی از اتمهای هیدروژن کربن واقع در وسط زنجیر پروپان با کلر بدست می آید:




واکنش هالوژن دار شدن جانشینی آلکانها گرماده است و مقدار گرمای تولید شده در واکنش از برم به فلوئور افزایش می یابد، بطوریکه واکنش با فلوئور می تواند حالت انفجاری بخود بگیرد.

آلکانها واکنش های دیگری نیز مثل کراکینگ (شکسته شدن آلکان به مولکولهای کوچکتر)، ایزومراسیون (تبدیل ایزومرهای یک آلکان بهم)، نوآرایی (تولید ترکیبات حلقوی و آروماتیک از آلکان به اضافه هیدروژن بعنوان محصول جانبی) و واکنش با بخار آب و تولید هیدروژن و ... نیز انجام می دهند که انجام آنها معمولاَ نیازمند حرارت و کاتالیزور و تنظیم شرایط است.
 

آرمین نشاطیان ۲

کاربر فعال
ارسال‌ها
31
امتیاز
34
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
تبریز
سال فارغ التحصیلی
2006
هالوآلکانها

ترکیبات هالوژندار ترکیباتی هستند که اتمهای هالوژن (فلوئور، کلر، برم یا ید) دارند. هالوآلکانها را میتوان جز ساده ترین ترکیبات هالوژن دار در نظر گرفت. هالوآلکانها آلکانهایی هستند که یک یا چند اتم از اتمهای هیدروژن آنها با اتمهای هالوژن عوض شده است.

می توان هالوآلکانها را براساس تعداد اتمهای هالوژنهای آنها دسته بندی نمود که در اینصورت برای نامگذاری هر دسته تعداد اتمهای هالوژن مربوطه بصورت پیشوند قبل از هالوآلکان ذکر می شود. بعبارتی در صورت حضور دو اتم هالوژن، ترکیب یک دی هالوآلکان، در صورت حضور سه اتم هالوژن، ترکیب یک تری هالوآلکان و ... در نظر گرفته می شود.

همچنین می توان هالوآلکانها را براساس نوع اتم هالوژن موجود به فلوئوروآلکانها، کلروآلکانها، بروموآلکانها و یدوآلکانها یا ترکیبی از آنها طبقه بندی نمود.

ایزومری هالوآلکانها

ایزومری ساختاری در هالوآلکانها می تواند هم از تغییر اسکلت کربنی و هم از تغییر موقعیت اتم (های) هالوژن بر روی یک اسکلت کربنی مشخص بوجود آید. برای رسم ایزومرهای ساختاری مختلف یک هالو آلکان اسکلتهای کربنی مختلف برای آلکان هم کربن را در نظر می گیریم و سپس حالتهای ممکن غیر تکراری برای موقعیت اتم (های) هالوژن را در هر اسکلت کربنی مشخص می کنیم. بایستی دقت داشته باشیم که بر روی یک اتم کربن متصل به چهار اتم کربن دیگر نمی توان حتی یک اتم هالوژن قرار داد. همچنین بر روی یک اتم کربن متصل به سه اتم کربن دیگر حداکثر می توان یک اتم هالوژن قرار داد و ... .

مثال: ایزومرهای ساختاری ممکن برای C5H11Cl را رسم نمائید.

حل:

با توجه به فرمول ترکیب یاد شده یک هالوآلکان است یا اگر دقیقتر بگوئیم، یک آلکان پنج کربنه است که یکی از اتمهای هیدروژن آن با یک اتم کلر جانشین شده است. بعبارتی ترکیب یاد شده مشتقات مونوکلرو آلکانها با پنج اتم کربن است. اسکلتهای کربنی زیر را برای آلکان با پنج اتم کربن می توان در نظر گرفت که برای هر اسکلت کربنی موقعیتهای امکان پذیر برای تک اتم کلر با فلش مشخص شده است:


image005.png



بنابراین ایزمرهای ساختاری زیر را برای C5H11Cl می توان در نظر گرفت:

image006.png


*****

مثال: ایزومرهای ساختاری ممکن برای C4H8Cl2 را رسم نمائید.

حل:

ترکیب یاد شده یک دی کلروآلکان است یا بهتر بگوئیم مشتقات دی کلرو از آلکانها با چهار اتم کربن است. برای پیدا کردن ایزومرهای ساختاری ممکن بایستی موقعیت های مختلف ممکن برای دو اتم کلر را در اسکلت های کربنی امکان پذیر برای آلکان چهار کربنه بیابیم. ممکن است برای ساده تر کردن کار، در ابتدا موقعیت های مختلف ممکن برای یک اتم کلر را درنظر بگیریم و سپس برای مشتقات مونوکلرو بدست آمده، موقعیت های مختلف ممکن برای اتم کلر دوم را بطوریکه ایزومرهای ساختاری تکراری نتیجه نشوند، تعیین کنیم. در هر صورت ایزومرهای ساختاری C4H8Cl2 بصورت زیر خواهند بود:


image008.png



image009.png



image010.png


*****



نامگذاری هالوآلکانها

نامگذاری هالوآلکانها کاملاً مشابه آلکانها صورت می گیرد. در اینجا اتمهای هالوژن را هالو می نامیم و با آنها بعنوان گروههای استخلافی یا شاخه های جانبی کاملاً مشابه گروههای آلکیل (شاخههای جانبی هیدروکربنی) مثل متیل، اتیل و ... برخورد می کنیم.

مثال: ایزومرهای ساختاری ممکن برایC2H3BrClF را رسم و نامگذاری کنید.

حل:


image012.png


image013.png


1-برومو-2-کلرو-1-فلوئورو اتان

1-برومو-1-کلرو-1-فلوئورو اتان

image014.png


image015.png


1-برومو-1-کلرو-2-فلوئورو اتان

2-برومو-1-کلرو-1-فلوئورو اتان

دقت داشته باشیدکه موقع ذکر نام هالوژنها باید آنها را به ترتیب حروف الفبایی ذکر کنیم. بعبارتی ترتیب ذکر نام هالوژنها بصورت برومو،کلرو، فلوئورو و یدو است.

*****

مثال: ایزومرهای ساختاری ممکن برای C4H9Cl را رسم و نامگذاری کنید.

حل:


image021.png


image022.png


image023.png


image024.png


2-کلرو-2-متیل پروپان

1-کلرو-2-متیل پروپان

2-کلروبوتان

1-کلروبوتان

*****

خواص فیزیکی هالوآلکانها

بطور کلی خواص فیزیکی هالوآلکانها و آلکانها کمابیش مشابه است. بخاطر حضور اتمهای هالوژن که از اتمهای هیدروژن بزرگترند، نیروهای بین مولکولی لاندن هالوآلکانها از آلکانهای هم کربن قویتر است که دمای ذوب و جوش بالاتری برای آنها نتیجه می دهد. با افزایش تعداد اتمهای هالوژن یا بزرگتر شدن اتمهای هالوژن موجود (تغییر از فلوئور به سمت ید) لاندن هالوآلکانها و به تبع آن دمای ذوب و جوششان عموماَ افزایش می یابد. از تفاوتهای دیگر هالو آلکانها با آلکانها اینست که هالوآلکانها لزوماً غیر قطبی (مثل
image025.png
) نیستند و ممکن است قطبی (مثل
image026.png
) باشند.

چگالی هالوآلکانها نیز مشابه دمای ذوب و جوششان با افزایش تعداد اتمهای هالوژن یا سنگینتر شدن آنها افزایش می یابد. بطوریکه چگالی هالوآلکانها با یک اتم برم یا ید یا با دو یا چند اتم کلر معمولاَ از چگالی آب بیشتر است.

خواص شیمیایی هالوآلکانها

هالو آلکانها واکنشهای آلکانها مثل سوختن، هالوژن دار شدن جانشینی و ... را می توانند انجام دهند. در واکنش سوختن عموماً هالو آلکانها بعلت جایگزینی اتمهای هیدروژن با هالوژن واکنش پذیری کمتری از آلکانها دارند (کمتر اشتعال پذیرند).

هالو آلکانها واکنشهای مهم دیگری مثل جانشینی و حذف نیز می توانند انجام دهند. در واکنشهای جانشینی اتم هالوژن با اتم یا گروه دیگری جایگزین می شود. بعنوان مثال داریم:


image027.png


image028.png



در واکنشهای حذفی با حذف اتم هالوژن و یک اتم یا گروه دیگر (مثل یک اتم هالوژن دیگر، یک اتم هیدروژن و...) پیوند پای ایجاد می شود. بعبارت دیگر واکنشهای حذفی را می توان برعکس واکنشهای افزایشی درنظر گرفت. بعنوان مثال داریم:
CH3CH2Br+NaOH+Energy---*CH2=CH2+H2O+NaBr
CH3CBr2CH3+NaNH2+Energy---*2NH3+2NaBr+HC=-CCH3
 
بالا