• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

خاطرات هم تغییر میکنند

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #1

suzan_s

کاربر فعال
ارسال‌ها
70
امتیاز
184
شهر
اراک
رشته دانشگاه
معماری
بسیاری از مردم فکر میکنن که حافظه مثله یه وسیله ضبط عمل میکنه ، اینطوری که اطلاعات رو ثبت میکنید ، بعد اون رو فراخوانی و پخش میکنید ، مثلاً وقتی که میخواید به یک سوال پاسخ بدید یا تصاویر رو شناسایی کنید حافظه با دقت زیادی به کمک شما میاد.

اما چند دهه مطالعه یِ روانشناسی ، نشون داده که این تفکر صحت آنچنانی نداره ، حافظه های ما ثابت نیستند بلکه بازسازی کننده هستن ،حافظه یک جورایی مثله صفحه ویکی پدیا کار میکنه ، میتونید واردش بشید و اون رو تغییر بدید ، حتی افراده دیگه هم میتونن این کارو انجام بدن

در تحقیقی که در ایالات متحده انجام گرفت ، در مورد 300 فرد بی گناه اطلاعات جمع آوری شد ، 300 متهمی که برای جرمهای نکرده به حبس های طولانی از 10 تا 30 سال در زندان به سر میبردند و حالا آزمایش DNA تونسته بود ثابت کنه که بی گناهن ، وقتی که این پرونده ها رو بررسی کردند سه چهارم اونها ،به دلیله خاطره نادرسته یک شاهده عینی بوده.

اولین بار در دهه 1970 خانوم الیزابت لوفتوس مطالعه در مورده فراینده بازسازی کننده حافظه رو آغاز کرد ، آزمایش های ایشون در برگیرنده ، جرایم و تصادف های بازسازی شده به مردم و پرسش از اون ها در مورده این که چی به یاد میارن بود .
برای مثال در یک تحقیق به افراد تصادف های اتومبیل رو نشون دادن، و ازشون پرسیدند : وقتی دو اتوموبیل به هم برخورد کردند چه سرعتی داشتند؟
و از عده ای دیگه پرسید : وقتی دو اتومبیل به هم کوبیدندچه سرعتی داشتند؟
وقتی سوال راهنمایی کننده "کوبیدند" به پرسش اضافه شد ، شاهدان عینی سرعت اتومبیل ها رو بیشتر تقریب زدند ...
همچنین سوال راهنمایی کننده ی کوبیدند موجب شد افرادی که بگن در صحنه تصادف شیشه شکسته دیدن حدوده 20% بیشتر بشه در حالی که اصلاً شیشه شکسته ای وجود نداشته.
در یک مطالعه دیگه ، یک تصادف بازسازی شده رو نمایش دادن که در اون یک اتومبیل از تقاطعی با علامت توقف عبور میکرد و اگر سوال میپرسیدن که اشاره به این داشت که علامت عبور آزاد بوده ، بسیاری از شاهدان بهشون میگفتند که در تقاطع علامت عبور آزاد رو به یاد میارن نه علامت توقف رو!

شما ممکنه با خودتون بگین ، خوب ، معلومه ، این ها وقایع بازسازی شده هستن و مشخصاً تنش زا نیستند ، آیا در حوادثی که واقعاً استرس زا هستند همین اتفاقات رخ خواهد داد؟

در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد ، پاسخ این سوال هم پیدا شد ، چون این آزمایش برای اشخاص آزمایش شونده واقعاً شرایط پرتنشی بود ، آزمایش شوندگان در این تحقیق اعضای ارتش آمریکا بودند ، که تجربه آموزشی هولناکی رو تقبل کردند تا بهشون یاد بدن اگر به عنوان زندانی اسیر جنگی بشن چه اتفاقی میوفته ، و برای این تمرین سرباز ها رو به مدت 30 دقیقه ، به شکل خشن ، خصمانه و با ضرب و شتم مورد بازجویی قرار دادند و بعد از آن اونها بایستی تلاش میکردند شخصه بازجو کننده رو شناسایی کنند و وقتی که به اونها اطلاعات تلقین کننده میدادن ،بسیاری از اونها بازجوی خودشون رو به اشتباه شناسایی میکردند.

و حتی کسانی رو شناسایی میکردند که کوچکترین شباهتی با بازجوی واقعی نداشت

1bazjoo.JPG


بنابرین اونچه که این مطالعه نشون میده اینه که وقتی که شما به افراد در مورده تجربیاتی که ممکنه داشته باشن اطلاعات نادرست میدید ، میتونید حافظه اون ها رو تحریف یا آلوده کنید
خب در دنیای واقعی اطلاعات نادرست همه جا هست

با این وجود خیلی از تجربیاته ما همواره در حاله تغییر هست ،پس چطور میتونیم به حافظه خودمون اطمینان کنیم؟
نظرتون چیه؟


خانوم الیزابت لوفتوس یک روانشناس آمریکایی و متخصص حافظه ی انسانه که تحقیقاته گسترده ای روی انعطاف پذیری حافظه انجام داده
 

sayna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,460
امتیاز
12,313
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشكى شهيدبهشتى
رشته دانشگاه
پزشكى
پاسخ : خاطرات هم تغییر میکنند

خیلی تاپیک جالبیه این موضوع.
چیزی که الیزابت لافتس روش تحقیق می‌کرد پدیدهٔ «حافظهٔ کاذب» بود. وقایعی که توی زندگی یک فرد واقعا انجام نشدند امّا با اندکی تصور مغزشون اون‌ها رو به عنوان خاطره پذیرفته.
قبل ازینکه از تحقیقات مربوط به این موضوع بگم یک تجربهٔ شخصی لافتس رو که توی کتابش[nb]The Myth of Repressed Memory[/nb] بهش اشاره کرده نقل می‌کنم؛ لافتس ۱۴ سال داشته که مادرش در استخر غرق می‌شه و می‌میره. به گمان خودش هیچ‌وقت جسد مادرش رو ندیده بود امّا وقتی سال‌ها بعد توی جمع خانوادگی عموش بش می‌گه که اون بوده که جسد رو پیدا کرده؛ بلافاصله خاطرات لافتس شروع به تغییر می‌کنند و با اندکی تصور صحنه می‌پذیره که خودش بوده که در۱۴ سالگی جسد رو پیدا کرده. چند روز بعد برادرش بهش این اطمینان رو می‌ده که اون نبوده که جسد رو دیده وبقیه اعضای خانواده هم تایید می‌کنند. لافتس می‌نویسه «اگر کسی که به اندازه او آموزش خاص دیده‌است تا خاطرات خطاپذیر رو تشخیص بدهد می‌تواند به ناگهان خاطرات کاذب خود را باور کند، تصور کنید که فرد عادی چقدر مستعد گول خوردن است.»
و نهایتاٌ نتیجه می‌گیره که حافظه به راحتی می‌تونه تسلیم قدرت تلقین بشه.
 
ارسال‌ها
699
امتیاز
13,066
نام مرکز سمپاد
فرزانگان زینب
شهر
ری
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
تحصیلات تکمیلی در علوم پایه‌ی زن‌جان :)
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : خاطرات هم تغییر میکنند

اوه!
اين كه خيلي وحشتناكه
بارها براي خودم پيش اومده كه كسي چيزي رو بهم گفته و من به جاي حرفاي اون فقط چيزي رو يادم ميومده كه توقع داشتم بشنوم...


و خب اگه ازهمه ي شهود فقط يه سوال بپرسن و اونا تحت تاثير سوال جواب بدن كه هيچ وقت حقيقت معلوم نمي شه...


درمان داره؟
 
ارسال‌ها
3,294
امتیاز
63,792
نام مرکز سمپاد
فرزانگان زینب:)
شهر
تهر
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
علامه طباطبایی
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : خاطرات هم تغییر میکنند

خب ، مثه اینکه بستگی داره این خاطرات چطور توی مغز ذخیره شده باشند (و توی کدوم قسمت )
یه دوستی دارم . چند بار سر همین قضیه امتحانش کردم (با اطمینان به راستگو بودن )
توی فواصل زمانی مختلف علت انجام دوسه تا عمل توی گذشته رو ازش پرسیدم و هر چی زمان بیشتری ازش میگذشت ، جزئیات هدفش با دفعه ی اول فرق بیشتری می کرد.
بعد که بهش گفتم جریان تغییرخاطراتو کلی ناراحت شد :) و همچنان روی ورژن جدید خاطرش اصرار داشت
 

دختر باران

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
173
امتیاز
643
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 اهواز
شهر
اهواز
مدال المپیاد
ادبی-زیست
پاسخ : خاطرات هم تغییر میکنند

خاطرات تحت اراده ی خود فرد هم تغییر می کنن.
این کاملا قابل بررسی هست
 

Arshawm

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
118
امتیاز
584
نام مرکز سمپاد
حلي ٣
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1397
مغز شما خاطرات رو اونجوریکه دلش میخواد به یاد میاره. یاد فیلم memento افتادم اونم در همین رابطه بود.
 

Anee

کاربر تحت فعال
ارسال‌ها
144
امتیاز
4,147
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک.
شهر
.
من تو کتاب "هنر شفاف اندیشیدن" خوندم که؛ یه تحقیقی رو یه سری دانشجوی هاروارد (:-?) انجام شد، از دانشجوها خواستن یه واقعه رو توصیف کنن و بنویسن. سه سال بعد دوباره اونا رو آوردن و بهشون گفتن که این کار رو بکنن. اما وقتی دو نوشته رو با هم مقایسه کردن دیدن خیلی!! فرق داره و حتا دانشجوها معتقد بودن نوشته قبلی رو خودشون ننوشتن و یا یکی تحریفش کرده.!

ولی خب چه طور این اتفاق میفته؟ یعنی صحنه ها تو ذهن جابجا میشن؟ من هرچی فکرمیکنم میبینم خیلی از خاطراتم همونی هستن که بودن، صرفن با گذشتن زمان یکمی شونو یادم رفته :-?
 
بالا