• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

برهانی برای وجود خدا [رده:هستی‌شناسی]

بنظرتون, این اثبات منطقی هست ؟


  • رای‌دهندگان
    36

ph_pouya

p o u y a
ارسال‌ها
85
امتیاز
849
نام مرکز سمپاد
شهید مدنی
شهر
تبریز (سابقاً :-")
پاسخ : برهانی برای وجود خدا [رده:هستی‌شناسی]

به نقل از Bahar_R :
معلومه که اهمیتی نداره! من این آقا رو نمی‌شناسم، پس اینکه آدم باشخصیتی یا بی شخصیتی یا با شعوری یا بی‌شعوری باشه برام هیچ اهمیتی نداره، همونطور که غریبه های تو خیابون که آدم باهاشون هیچ ارتباطی نداره اهمیتی ندارن. من اینجا حرف رو می‌بینم و به حرف پاسخ می‌دم نه به شخص. مشکل اغلب بحث ها هم اینه که همه می‌خوان به شخص جواب بدن در حالی که بحث باید فقط حول حرف ها و مطالب بچرخه نه روابط شخصی یا مثل مزه‌پرونی این دوستمون مطالب ابلهانه‌ی جنسیتی. مطلقا اهمیتی نداره طرف مقابل کیه (آدم خوبیه یا مزخرفه) یا دختره یا پسره، فقط حرفش مهمه.
علت اینکه بحث رو ادامه نمی‌دم هم اینه که من وقتی اول دبیرستانی بودم دوره‌ی معتبری در زمینه منطق مقدماتی و مباحثه گذروندم، توقع دارم وقتی با کسی در مورد بیسیک ترین چیزهای منطق توی انجمن فلسفه منطق صحبت می‌کنم طرف مقابلم متقابلا پیش بیاد، ولی حوصله ندارم تمام بیسیک هارو اول هر پستی تکرار کنم و از ب بسم الله الفبای منطق رو شرح مفصل بدم. خصوصا که توی سمپادیا اغلب دوستان اساسا عادت ندارن درست حرفای طرف مقابلشون رو بخونن و صرفا نبرد حق و باطل می‌بینن.نتیجتا اگر حوصله داشتم هم وقت کشی بود تلاش برای توضیح دادنش.

× ضمنا اینکه کسی دو دقیقه یک بار در واکنش به هر چیزی که با هیچ استانداردی در هیچ مباحثه‌ای توهین تلقی نمی‌شه بگه آهااای توهین نکن بهش می‌گن هوچیگری و معمولا برای انحراف بحث یا از میدون به در کردن طرف مقابل استفاده می‌شه. توهین واضحه و صد البته یادآوری کاستی ها و‌اشتباهات طرف مقابل هیچ جوره در حیطه‌ی توهین نمی‌گنجه.

حالت ایده آل‌ش هم همینه که توی بحث پروفایل عقیدتی و شخصی فرد رو در نظر نگیریم و به حرفی که زده می‌شه توجه کنیم. ولی لحنت جوری نبود که این رو برسونه که این پروفایل رو گذاشتی کنار و داری ادامه می‌دی حرفت رو. در مورد سطح اطلاعاتت کسی منکر نمی‌شه اینو (حداقل من نه) مطمناً خیلی‌ها هستن تو همین سایت که تو چیزای مختلف اطلاعات قابل توجهی دارن و چون لول مناسبش رو تو بحث نمی‌بینن شرکت نمی‌کنن، گاهی بعضی بحث‌ها تا استیصال آدمو پیش میبرن، اگه علاقه‌مندی اطلاعات ما رو هم بالا ببری فبها المراد، اگر نه که اعصاب خودت رو خورد نکن با این چیزا :‌) این‌که رک بگیم حرفامون رو تو یه دنیای بهتر شاید جواب‌گو باشه، اما این‌جایی که الان شاهدش هستیم صرفا باعث ایجاد جو منفی بین طرفین می‌شه. ایده من هم از این‌که می‌گم لحنت ملایم‌تر باشه اینه که آدما رو از هم نرنجونیم.

# یه کم در مورد موضوع بحث کنم که پست اسپم نباشه حداقل :‌)‌)

اون چیزی که تا حالا بحث شده خلاصه‌ش اینه که:
1. خدا رو وجودی با نهایت کیفیت‌های متصور بدونیم.
2. اگر موجودی نهایت کیفیت‌ها رو داشته باشه، پس وجودش ضروری هست.
3. در نتیجه خدا وجود داره.
(همه‌ی نسخه‌های برهان‌های وجودی [Ontological arguments] نهایتاً به سه مورد بالا ختم می‌شن.)

کل برهان براساس فرضیات نادرستش مغالطه آمیزه.
نهایت کیفیت:‌ چی باعث می‌شه ما بتونیم فرض کنیم یک چیزی در واقعیت وجود داره و ما هم تصوری ازش داریم، اما کیفیت‌های پیشنهادی برای اون موجود توی واقعیت و تصور بیش‌تر از توی اون چیزی هست که می‌تونیم تصور کنیم (همون حرف این‌که نمی‌شه به ذات خدا احاطه پیدا کرد). و توی برهان برای این کیفیت‌ها هیچ تعریف مشخصی ارایه نشده. و بازی با کلمات تنها صورتی از درخواست به وجود منطق رو ارضا می‌کنه در حالی که فرضیات، واضح نیستن. بحثی که مطرحه اینه که اگه خدا به هرطریقی جز منطق اگر وجود داره، اثرات وجودش برای ما بدیهی می‌شه به طریقی که از وجود خدای واقعی آگاه بشیم. اگر این‌طور باشه مهم نیس ما در مورد خدا چی‌‌ فکر می‌کنیم و فکر و اندیشه ما در وجودش تاثیری نخواهد داشت. در نتیجه امکان پذیر نیس که با اندیشه‌مون وجود خدا رو توجیه کنیم با استفاده از حقه‌های زبانی.
نسبی بودن از مناظر مختلف: کیفیت‌های مورد بحث به شدت نسبی هستن، بین هر دو انسانی، و کاملا مغالطه آمیزه که بخوایم از دل سوالی که فرضش رو بر اساس نسبیتی که به درستی از ویژگی‌هاش خبر نداریم جواب دربیاریم.
+ این برهان حتی چیزی در مورد ویژگی‌های خدا و کیفیت بی پایان عرضه نمی‌کنه، تنها فرض می‌کنه که این ویژگی و کیفیت وجود دارن. که در واقع عملاً چیزی رو اثبات نمی‌کنه برای ما، چرا که این‌طوری همیشه می‌شه در مورد این چیزها سوال پرسید و زیر سوال برد. درواقع چیزی که این برهان بیان می‌کنه در ماکزیمم حالات ممکن درست خواهد بود، اگر هر قسمتش رو اندکی تغییر بدیم می‌تونیم به وجود چیزهایی ادعا کنیم که برامون ثابت شده وجود ندارن.
 

k.s

کاربر فعال
ارسال‌ها
68
امتیاز
330
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران. :دی
پاسخ : برهانی برای وجود خدا [رده:هستی‌شناسی]

من یه استدلالی میارم. فکر کنم مغلطه باشه.
اگه این‌طور بود هرکی می‌دونست بگه نوع مغلطه‌ش رو.
میگم که هزاران هزار نفر قبل از ما روی بود و نبود خدا بحث کردن با طرز فکرای مختلف و عقاید مختلف.
بزرگانی مثل برتراند راسل و نیچه و ... هم نیز.
بعد از سالها فکر کردن و داشتن مدارج بالا در این زمینه‌ها هنوز اثبات یا رد نشده که خدا هست.
من نظرم اینه وقتی این افراد با دونستن خیلی مسائل خفن‌تر و شاخ‌تری نسبت به ما نتونستن رد/اثبات کنن، ما چطوری میتونیم با ابزارهایی که داریم[nb]ابزارهای اثبات و استدلال کردن.[/nb] وجود خدا رو رد یا اثبات کنیم؟
یعنی من نظرم اینه هر استدلالی که اینجا[nb]کلا تو جاهایی که بحث در این‌مورد هستش.[/nb] مطرح میشه چون زیاد پیچیده نیست[nb]بخوام واضح تر بگم استدلالمو باید بگم که چون دانش ماها خیلی کمتر از این افرادی که بالاتر نام بردم هستش پس اینها این چالش‌های فکری رو حتما گذروندن[/nb] قبلا مطرح شده توسط دیگران و به اثبات نرسیده وجود خدا.

@لورکا: ما اگه منظور این جمع خودمون باشه آره.
 
  • لایک
امتیازات: ParmT

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : برهانی برای وجود خدا [رده:هستی‌شناسی]

جدا از این که مغلطه داره یا نه [آخه شما ادّعا کردی که ما نمی‌تونیم اثبات کنیم، و من نظری ندارم در این باره :‌))] می‌شه با مطالعه‌ی تاریخ فلسفه دید که همینطوره؛ هیچ یک از براهینی که برای اثبات وجود خدا تا حالا در تاریخ فلسفه آورده شده، خالی از ایراد منطقی و مغالطه نبوده تا به حال، و اون طرف هم کسی نتونسته عدم وجود خدا رو اثبات کنه [هدف بیشتر فیلسوف‌ها ردّ براهینِ وجود خداست، نه آوردن براهینی برای اثبات عدم وجودش].
 
بالا