• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
از همون اول شکل گیری این انجمن، من یه قول هایی داده بودم درباره اینکه بیام و توضیحاتی در مورد وضعیت نوروساینس ایران بدم. حالا برای هر کسی، هر کسی که فک می کنه یکم به این رشته علاقه داره و اصلا می خواد بدونه چطور میشه دنبالش کرد.


خب بخاطر کنکورم این قول بنده با کلی تاخیر داره عملی میشه و البته چه خوب شد که توش تاخیر افتاد. چون توی همین مدت تونستم توی یه چندتایی از همایش های نوروساینس شیراز و کنگره ی بین المللی تهران شرکت کنم و از این جهت اطلاعاتم بهتر و دقیق تر شد.


البته این به این معنی نیست که رفتم و تا تهش رو در آوردم ! مسلما افراد زیادی بودن که نشد ملاقاتشون کنم و باهاشون صحبت کنم. و یا موقعیت های تحقیقاتی که در سطح کشور هست و من در موردشون اطلاعی ندارم.
(با توجه به اینکه روز به روز هم داره به تعداد این پایگاه های تحقیقاتی در حوزه نوروساینس چه توی دانشگاه ها و چه بیمارستان ها اضافه میشه.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​


خب اگه بخوام به کسایی که حس می کنن علاقه مندن، سرنخی بدم که این علاقه رو دنبال کنن، به نظرم کنگره بین المللی نوروساینس بهترین جاست. اونجا پر هست از بزرگان نوروساینس سراسر ایران، پر از استاد و پر از دانشجو های علاقه مند که سخنرانی دارن یا میخوان یه مقاله ارائه بدن. خلاصه اونجا مخزن نوروساینسه ! همینطوری یه دست بکنی شانسی یه چیز برداری هم چهار پنج تا ایمیل و سایت و شماره گیرت میاد ! و برای کسی که زرنگه خیلی راحت می تونه جای خودش اونجا باز کنه و با چندتا استاد راه ارتباطی ایجاد کنه.

این کنگره قراره سالی یکبار در ایران برگزار بشه، و چرا قراره ؟ چون پارسال - توی آبان ماه 91 - اولین دور برگزاری اش بود. البته نگران نباشین که شاید برگزار نشه و اینا. چون این معتبرترین گردهمایی علاقه مندان نوروساینس در ایران هست. یه کنگره بین المللیه و حتما این برنامه برای سال های آینده هم هست. همونطور که خودشون قول دادن توی آذر ماه امسال (92) دور دومش برگزار میشه. حتی گفتن 6 ام 7 ام و 8 ام آذر هست ...


هوووووم اونجا یه عده بودن که شد باهاشون صحبت کنم. یکی دکتر حامد اختیاری بود. ایشون از فعالان نوروساینس توی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستن. اولین دانشجوی PhD تصویربرداری مغزی در ایران بودن و حالا هم در زمینه تصویربرداری و fMRI کارای تحقیقاتی ای رو دنبال می کنن. اگه بخوام یه آشنایی نزدیک تر هم بهتون بدم، مولف کتاب تست زیست شناسی کنکور مهر و ماه بودن.

این ایمیل دکتر اختیاری : [email protected]

* در مورد مبحث خودآگاهی (Consciousness) - رجوع کنید به تاپیکش رو توی همین انجمن - ازش پرسیدم که آیا کار آزمایشگاهی یا تصویر برداری روی خودآگاهی در ایران انجام میشه یا شده ؟ جواب داد هیچ فعالیتی در این زمینه توی ایران نه داشتیم و نه داریم !

کلا مطالعاتی که در ایران هست بیشتر روی Animal هست تا انسان. و عده زیادی نیستن که روی انسان کارهای تحقیقاتی پایه انجام بدن.

* دکتر اختیاری تاکیدی که داشت روی مبحث مغز اجتماعی بود. و میگفت این مبحث نیاز داره که در ایران جا باز کنه و خیلی جای کار داره.


یکی دیگه از افراد اصلی گرداننده کنگره، دکتر جُِغتایی بود. ایشون جز اساتید دانشگاه تهران هستند. یکی از پیشنهادای که در طول کنگره علنی کرد، برگزار کردن جلسات خودآگاهی هم از دید علمی و هم فلسفی بود. (در مورد چیستی خودآگاهی) که من چون شیراز هستم نتونستم پیگیر بشم که این طرح اصلا دیگه در موردش فکر شد یا نه.


دکتر عشایری در مورد خودآگاهی کتابی رو معرفی کرد تحت عنوان : خواستگاه آگاهی در فروپاشی ذهن دوجایگاهی


دکتر علی یونسی هم از شرکت کننده های اصلی در کنگره بود که مقاله ای هم ارائه داد. این آدرس وب سایت اش هست : www.yoonessi.ir



خب وسط سخنرانی ها و ارائه مقالات وقتی بود که میشد از این صحبتا کرد و در همین حین یه سری غرفه هم بود از برخی ناشرین کتاب ها و یا شرکت ها و مراکز درمانی و تحقیقاتی که خب یه مختصری هم از اونها می گم :

مرکز بازتوانی عصب شناختی (NCRC) که زیر نظر پژوهشکده علوم شناختیه (در تهران). روی ام اس فعالیت ها و مطالعاتی داره. که یه سری بروشور و کاتالوگ از این چیزا داشت اونجا !

مرکز پارند در تهران - مرکز تخصصی توانمند سازی انسان و خدمات روانپزشکی - یه غرفه داشت. یه بخش به عنوان پاریاد رو ارائه میداد که در مورد متدهای ویژه یادگیری در کودکان بود و ایده های روانشناختی و خدماتی که توی این زمینه داشتن. البته فعالیت شون حوزه های دیگه ای هم داره.

این آدرس سایت اش : www.paarand.org


و خلاصه از این چیزها .. شرکت توی این کنگره مختص دانشجو ها و اساتید دانشگاه بود. و من تنها دبیرستانی شرکت کننده بودم ! اما نه جلوم رو گرفتن. نه گفتن تو چرا اینجایی. احتمالا سال دیگه هم باید همینطوری باشه. و هر کسی که علاقه منده، اصلا به این چیزا اهمیت نده و شرکت کنه. چون خیلی خیلی موثره و به شما یه دید هم در مورد خود نوروساینس و هم در مورد وضعیت اش توی ایران میده. اونجا مقالات زیادی در حوزه های مختلف ارائه شد و واقعا به نظر من مفید بود.

برخی از حوزه هایی که روشون مقاله یا لکچر های کلی معرفی رشته، ارائه شد :

- سلول های بنیادی عصبی
- انگیزش و رفتار (پاداش و تنبیه)
- نوروساینس محاسباتی (Computational Neuroscience)
- نوروفلسفه
- نوروساینس سلولی و مولکولی
- تصویر برداری
- سکته مغزی
- ادراک و توجه
- یادگیری و حافظه
- نوروساینس شناختی (Cognitive Neuroscience)
- درد و استرس
- اعتیاد
- تکامل و تکوین

همونطور که می بینید طیف وسیعی از مباحث رو در بر میگرفت و از این جهت شرکت کننده ها هم استاید و محققینی بودن که هر کدوم دیدگاه های متفاوتی در نوروساینس چه در حوزه های بالینی و چه حوزه های پایه داشتن. همونجور که گفتم واقعا یه مخزن غنی از نوروساینس بود! علاوه بر این کنگره شامل کارگاه های آموزشی عملی هم میشد.



و اما نوروساینس در ایران ...


" چه مراکزی در حال حاضر در چه موضوعاتی روی نوروساینس در ایران تحقیق می کنن ؟ "

خب اول اینکه این چیزیه که خودتون باید برید دنبالش و در موردش بپرسید. نه از دانشجو ها یا علاقه مندهایی مثه من. بلکه آگاه ترین ها در این زمینه اساتید و فعالین هستن. چون مثلا اینکه شما در چه شهری هم دنبالش هستید مهمه.

اما به طور کلی اصل فعالیت در تهران و زنجان هست. در شیراز، اصفهان و تبریز و مشهد هم اساتیدی هستن.


یکی از بهترین مراکز IPM هست. = یا پژوهشگاه دانش های بنیادی - در بخش پژوهشکده علوم شناختی اون، فعالیت های گسترده ای روی نوروساینس انجام میشه.

افرادی مثل دکتر عباسیان (بزرگ نوروساینس ایران) - دکتر استکی - حامد سید علایی و دکتر روزبه فرهودی از فعالان این مرکز هستن. و البته از پیشگامان نوروساینس در ایران بودن و اتفاقا دکتر استکی گروه فوق العاده ای رو در دانشگاه شهید بهشتی روی تحقیقات نوروساینس داره. و ضمنا هیشکدوم از این افرادی که در این خط ذکر کردم در کنگره نوروساینس امسال شرکت نکردن. ( کلا هیچ کس از IPM شرکت نکرد ! )

* IPM واقع در میدان نیاوران تهرانه و هر هفته پنج شنبه ها از ساعت 9 صبح تا بعد از ظهر journal club هایی رو برگزار می کنه که در اون به طور آزاد دانشجو ها و علاقه مندها مقاله هایی رو میارن و ارائه میدن. و خب ملت هم استفاده می برن ! این برنامه که پنج شنبه هاست شرکت اش برای عموم آزاده. تاکید می کنم آزاده. یعنی حتی شما هم می تونین برین اونجا و شرکت کنید.


در حال حاضر در ایران مرکزی که نوروساینس رو به شکل آکادمیک در دانشگاه پیگیری کنه، فقط دوجا داریم. در تهران و زنجان. در تهران در پژوهشکده علوم شناختی و در زنجان بخش تحصیلات تکمیلی زنجان. البته این مراکز این رشته رو در مقطع PhD ارائه می ده.

البته این به این معنی نیست که قبل از اون شما نمی تونید روی نوروساینس مطالعه یا فعالیتی داشته باشید. شما از همون روز اول که وارد دانشگاه می شید، هر رشته ای که می خواید باشید، ( چه ریاضی، چه تجربی، چه انسانی ) می تونید مطالعات خودتون رو در حیطه نوروساینس شروع کنین. با استادی فعال توی این زمینه دوست بشید. یا توی دانشگاه خودتون یه تیم تحقیقاتی نوروساینس تشکیل بدید. و یا در جلسات مراکزی مثل همین IPM شرکت کنین. و از این کارها ..

دانشجو های زیادی از رشته های پزشکی، داروسازی، مهندسی برق و کامپیوتر، زیست شناسی و فیزیک و ... در ایران علاقه مند هستن و خب به راحتی می تونند کارهای تحقیقاتی و علاقه مندی هاشون رو در مراکزی مثل همین IPM که شاید مهم ترین مرکز باشه و در دانشگاه خودشون ( به شرط وجود استادی که توی این زمینه کار کنه ) دنبال کنن.

فعلن همینا. ممنان !

پ.ن: در مورد نوروساینس در سایر کشور ها و قطب های تحقیقاتی دنیا، بعدا یه پست قرار میگیره.
 

sutech

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
67
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
سال فارغ التحصیلی
88
مدال المپیاد
فیزیک
دانشگاه
sutech-iust
رشته دانشگاه
برق-کنترل-مهندسی پزشکی(علوم اعصاب)
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

خیلی مطالب خوبی رو به اشتراک گذاشتی.
من هم یه مدتیه که دنبال نوروساینس هستم،البته از دیدگاه مهندسی، حتی دارم پیگیری میکنم که برای کارآموزی،به یه مرکز fMRI برم؛برای ارشد تاحالا استادی پیدا نکردم، بجز یکی، دکتر خانبابابی مدیر گرده فیزیک دانشگاه صنعتی بابل،که تو دانشگاه واشننگتن(که احتمالا میدونید دانشگاه خوبی برای نوروساینس هست) MSc&Phd گرفته،ولی خیلی مطمئن نیستم که برای ارشد از برق برم فیزیک؛ اگه موارد دیگه ای میشناسی،خوشحال میشم اطلاع بدبد
 
  • لایک
امتیازات: riant

aroosak_93

کاربر جدید
ارسال‌ها
2
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان گنبد کاووس
شهر
گنبد کاووس
دانشگاه
دانشگاه ازاد بابل
رشته دانشگاه
پرستاری
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

ببخشید دوستان من میخوام بیشتر راجعبه نوروساینس بدونم میشه بم کتاب معرفی کنید؟؟
 

sutech

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
67
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
سال فارغ التحصیلی
88
مدال المپیاد
فیزیک
دانشگاه
sutech-iust
رشته دانشگاه
برق-کنترل-مهندسی پزشکی(علوم اعصاب)
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان



کتاب زیاد هست ،البته من هر چی دیدم انگلیسی بوده؛شما بهتر هست با جستجوی اینترنتی شروع کنی تا زمینه ی مورد علاقتون رو پیدا کنید،نوروساینس خیلی گسترده هست!

physics-Computational-physiology-psychology-

پ ن :ضمنا این تاپیک هم خیلی برای این سوال مناسب نبود.
 

رهاـbehemoth

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
271
امتیاز
701
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک تهران
شهر
تهران
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

ببینم. امکان تحصیلات دانشگاهی اش توی ایران نیست؟
رشته اش نیست اینجا؟ منظورم از لیسانسه.
 

sutech

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
67
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
سال فارغ التحصیلی
88
مدال المپیاد
فیزیک
دانشگاه
sutech-iust
رشته دانشگاه
برق-کنترل-مهندسی پزشکی(علوم اعصاب)
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

برای پزشکی که هست، اما برای برای غیر پزشکی،مثلا با دیدگاه مهندسی یا فیزیکی،رسما چیزی نیست، ولی یه استادی تو دانشگاه صنعتی بابل دارند در این موارد کار می کنند،بسیار هم پیگیر هستند تا رشته اش رو ایجاد کنند.
شنیدم مرکز تحقیقات بنیادی تهران هم جدیدا به این حوزه ورود کرده
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

bl0ker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
429
امتیاز
1,051
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
91
مدال المپیاد
برنز المپیاد زیست سال 90
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
زیست شناسی
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

من صحبت های روح الله رو کامل تر می کنم.

در واقع در حال حاضر فعالیت های پراکنده اما گسترده ای رو توی برخی مراکز تحقیقاتی مختلف در سطح کشور برای نوروساینس داریم. این داره روز به روز بیشتر میشه.

در مورد اینکه چطور میشه این رشته رو به صورت آکادمیک دنبال کرد، خب در حال حاضر این رشته فقط در مقطع PhD هست که در ایران دنبال میشه.
که تا جایی که من اطلاع دارم پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM)، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز این رشته رو در برنامه آموزشی خودشون دارن. دانشگاه تبریز هم باز در مقطع دکترا رشته علوم شناختی رو از قدیم الایام ارائه میده.

اما برای کسانی که علاقه دارن این همه راه نیس. شما باید بدونین که برای پرداختن به یه حوزه حتما لازم نیست که دانشجوی اون مقطع خاص در اون رشته باشین. ممکنه شما دانشجوی پزشکی بشین در اینده، ممکنه برین طرف علوم پایه ( رشته زیست شناسی، روانشناسی ) یا حتی از رشته های کامپیوتر و برق به نوروساینس و شبکه های عصبی علاقه مند شین. چیزی که توی ابتدای این علاقه مندی مهمه اینه که استادا و مراکز تحقیقاتی که روی این حوزه فعالن رو پیدا کنین و به عنوان یه دانش آموز یا دانشجوی علاقه مند با اون ها در ارتباط باشین؛ برنامه های هفتگی شون رو شرکت کنین، اگه احیانا کارگاهی می زارن توی اونها شرکت کنین.

لینک های سایت IPM و پژوهشکده های فعال دانشگاهی هم که ریخته توی انجمن. به این سایتا برین. جدول برنامه هاشون رو ببینین.

یه مسابقه دانش آموزی روی علوم اعصاب هست که امسال سال اولش بود و به صورت آزمایشی برگزار شد. اما سال دیگه قرار به صورت گسترده تر استارت بخوره. این مخصوص مدارس نمونه هم هست بیشتر. این لینکش : http://www.cnch.ir
این مسابقه زیر نظر IPM و پژوهشکده علوم شناختی اون مرکز برگزار میشه. سایت خودش یه انجمن هم داره. برین اونجا ثبت نام کنین.

یه سرچ اینترنتی در مورد کنگره ها و کارگاه ها داشته باشین. کنگره بین المللی نوروساینس که هر سال توی پاییز برگزار میشه فرصت خوبیه برای شناختن تنوع های موضوعی نوروساینس. می تونین شرکت کنین. و و و

حرف آخر اینکه جذابیت این رشته رو نادیده نگیرین
سوالی بود همینجا بپرسین. ببخشید اگه پیغام شخصی ای رو جواب ندادم، من کم میام اینجا، یادم میره. موفق باشید !
 

Ehem_Ehem

Saleh
ارسال‌ها
1,864
امتیاز
10,504
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
زنجان
سال فارغ التحصیلی
1393
دانشگاه
دانشکده فنّی دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معدن
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

در اصلاح فرمایشان حضرت‌شان عرض کنم که ipm برنامش پنجشنبه به پنجشنبه نیست دیگه و در حال حاضر، باید در وبسایتشون چک کنید. ( بعضاً سه روز یکبار و بعضا چهار روز یکباره ) scs.ipm.ac.ir
 

mohammad farmahini

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
137
امتیاز
446
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

پیرو تکمیل اطلاعات...
دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره PhD نوروساینس داره واجدین شرایط:
دكتري عمومي پزشكي، دكتري عمومي دندانپزشكي(؟؟!!! :)) )، دكتري عمومي داروسازي و دانش آموختگان كارشناسي ارشد رشته هاي فيزيولوژي، زيست شناسي (با گرايش علوم سلولي و مولكولي، علوم جانوري، ميكروبيولوژي، زنتيك )، ژنتيك انساني، آناتومي، سم شناسي، بيوشيمي، روان شناسي باليني، فارماكولوژي

به علاوه اینکه تو مرکز رشد استعدادهای درخشان که من رفتم سرک کشیدم کلا یه بخش مربوط به علوم اعصاب و... هستش که فعلا چند تا پروژه رو دارن ران میکنن
 

Behrad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
509
امتیاز
8,771
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب یک
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

پیرو تکمیل اطلاعات...دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره PhD نوروساینس داره واجدین شرایط:دكتري عمومي پزشكي، دكتري عمومي دندانپزشكي(؟؟!!! )، دكتري عمومي داروسازي و دانش آموختگان كارشناسي ارشد رشته هاي فيزيولوژي، زيست شناسي (با گرايش علوم سلولي و مولكولي، علوم جانوري، ميكروبيولوژي، زنتيك )، ژنتيك انساني، آناتومي، سم شناسي، بيوشيمي، روان شناسي باليني، فارماكولوژي به علاوه اینکه تو مرکز رشد استعدادهای درخشان که من رفتم سرک کشیدم کلا یه بخش مربوط به علوم اعصاب و... هستش که فعلا چند تا پروژه رو دارن ران میکنن

متاسفانه این رویکرد پزشکی، واقعاً نوروساینس نیست؛ بلکه بیشتر به نورولوژی‌ ختم میشه. به جای اینکه از دندون‌پزشکی یا فارماکولوژی استفاده بشه، باید از رشته‌های علوم کامپیوتر، ریاضی، شیمی، فیزیک و روان‌شناسی بیشتر استفاده کنن. اینجور سیاست‌های گزینش، که البته ناشی از جو جامعه‌ست، نوروساینس رو توی این کشور به حدّ اعلای خودش نمی‌رسونه. در ابتدای شناختن مغز بله؛ فقط رویکرد پزشکی بود که می‌تونست باعث پیشرفت بشه. امّا جواب سوال‌ها اساسی رو دیگه نمیشه با تفّکر پزشکی به‌دست اورد.
توی مرکز رشد استعدادهای درخشان هم ۹۵٪ اعضای این انجمنِ نوروساینس پزشکی می‌خونن.

امّا توی IPM، به این حقیقت واقف‌ان که علوم پایه کمک‌شون می‌کنه و توی پذیرش به این نکته توجّه دارن.

و توی دانشگاه‌های مطرح آمریکا، از شما «لیسانس» می‌خوان و سابقه‌ی قوی توی ریاضیات و علوم. [nb]البته که GRE هم لازم‌ه.[/nb] اینجوری نیست که ادا در بیارن خب شما که پزشکی یا زیست‌شناسی خوندی فقط میتونی بیای. وظیفه‌ی پزشک درمان‌ه؛ و وظیفه‌ی دانشمند پیدا کردن حقیقت (:
 

mohammad farmahini

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
137
امتیاز
446
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

به نقل از بـهراد :
متاسفانه این رویکرد پزشکی، واقعاً نوروساینس نیست؛ بلکه بیشتر به نورولوژی‌ ختم میشه. به جای اینکه از دندون‌پزشکی یا فارماکولوژی استفاده بشه، باید از رشته‌های علوم کامپیوتر، ریاضی، شیمی، فیزیک و روان‌شناسی بیشتر استفاده کنن. اینجور سیاست‌های گزینش، که البته ناشی از جو جامعه‌ست، نوروساینس رو توی این کشور به حدّ اعلای خودش نمی‌رسونه. در ابتدای شناختن مغز بله؛ فقط رویکرد پزشکی بود که می‌تونست باعث پیشرفت بشه. امّا جواب سوال‌ها اساسی رو دیگه نمیشه با تفّکر پزشکی به‌دست اورد.
توی مرکز رشد استعدادهای درخشان هم ۹۵٪ اعضای این انجمنِ نوروساینس پزشکی می‌خونن.

امّا توی IPM، به این حقیقت واقف‌ان که علوم پایه کمک‌شون می‌کنه و توی پذیرش به این نکته توجّه دارن.

و توی دانشگاه‌های مطرح آمریکا، از شما «لیسانس» می‌خوان و سابقه‌ی قوی توی ریاضیات و علوم. [nb]البته که GRE هم لازم‌ه.[/nb] اینجوری نیست که ادا در بیارن خب شما که پزشکی یا زیست‌شناسی خوندی فقط میتونی بیای. وظیفه‌ی پزشک درمان‌ه؛ و وظیفه‌ی دانشمند پیدا کردن حقیقت (:
بله شما درست میگین و تو ایران زیاد به اون جنبه های ریاضی و ... اهمیت نمیدن و این واقعا مایه تاسفه
اما درباره کار علمی و اینکه وظیفه پزشک و... چیه باید بگم واقعا نمیشه اینطوری گفت پزشک کارش درمانه!!!هم تو دنیا و هم تو ایران رشته های علوم پزشکی محقق های خیلی تاثیرگذاری داشتن اما جو اصلی اینه که پزشک کارش درمانه چرا چون که پول توشه! مثلا دانشکده ما یکی از توش درمیاد که میره داروخونه میزنه و پول درمیاره یکی هم درمیاد که هاروارد مد اسکول داره دوره فالوشیپ ش میگذرونه! به هر حال رشته ای که 14 تا شاخه PhD داره نمیشه گفت فقط کارش درمانه و نباید کار تحقیقاتی انجام بده!
 

Behrad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
509
امتیاز
8,771
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب یک
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

بله شما درست میگین و تو ایران زیاد به اون جنبه های ریاضی و ... اهمیت نمیدن و این واقعا مایه تاسفهاما درباره کار علمی و اینکه وظیفه پزشک و... چیه باید بگم واقعا نمیشه اینطوری گفت پزشک کارش درمانه!!!هم تو دنیا و هم تو ایران رشته های علوم پزشکی محقق خیلی تاثیرگذاری داشتن اما جو اصلی اینه که پزشک کارش درمانه چرا چون که پول توشه! مثلا دانشکده ما یکی از توش درمیاد که میره داروخونه میزنه و پول درمیاره یکی هم درمیاد که هاروارد مد اسکول داره دوره فالوشیپ ش میگذرونه! به هر حال رشته ای که 14 تا شاخه PhD داره نمیشه گفت فقط کارش درمانه و نباید کار تحقیقاتی انجام بده!

الآن دعوای کی بهتره رو نمی‌کنم واقعاً (((: معلومه که پزشکی خیلی گسترده‌ست. بحث سر اینه که متاسفانه درمورد نوروساینس، توی ایران، کلاً زیر سلطه‌ی پزشک‌هاست. و همه‌ش مقاله‌های درمانی شدن معنای نوروساینس. همه‌ش آلزایمر، پارکینسون، رابطه‌ی دیابت با زوال عقل،...
مباحثی مثل آپتوژنتیک[nb]https://en.wikipedia.org/wiki/Optogenetics[/nb]،
و کلاًBCI [nb]https://en.wikipedia.org/wiki/Brain–computer_interface[/nb]، نوروچیپ‌ها[nb]https://en.wikipedia.org/wiki/Neurochip[/nb] و ... اصلاً مطرح نیستن اینجا. خیلی کم...

پ.ن: اون پزشکی که کارای تحقیقی می‌کنه، واقعاً دیگه اسم‌ش پزشک (به‌معنای طبیب) نیست "-: اون هم محقّق محسوب می‌شه :د
 

Behrad

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
509
امتیاز
8,771
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب یک
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

فقط پزشکی...؟روحیه ایرانی یا امکانات؟ بر فرض اگه چند نفر یه تیم تشکیل بدن، بودجه کافی در اختیارشون میذارن برای تحقیقات؟ اصلا بیشترین تمرکز نوروساینس تو کدوم شهرها و کدوم دانشگاه هاست؟
بحث بودجه و امکانات که دیگه لازم نیست باز بشه "-: و نوروساینس، از نظر مسائل اخلاقی‌ای که همیشه باهاش پیوند خورده، محدودیت‌هاش رو چند برابر کرده.
از نظر تحقیقات، چون نوروساینس خیلی بین‌رشته‌ای محسوب می‌شه، افراد زیادی از دانشگاه‌های مختلف توش سهمی داشتن.
و ما هم کشور جهان‌سوّمی هستیم و خب ویژگی چنین کشورهایی، تمرکز تمام امکانات توی پایتخت سیاسی‌ه. هرچند شیراز به‌خاطر قطب بودن‌ش توی پزشکی‌، کارهایی می‌کنه. که خب رویکردی پزشکی‌طورتره بیشتر.
مثلاً دانشگاه تهران (نه علوم‌پزشکی تهران) یه آزمایشگاه نوروساینس نام داره زیرنظر دکتر رضایوف. و عملاً کارشون نوروفیزیولوژی‌ه. توش هیچ خبری از الکترود و این صحبت‌ها نیست. و خب روی موش کار می‌کنن؛ چون هزینه‌ی میمون خیلی سنگین‌ه. موش رو در شرایط استرس مختلف قرار می‌دن، با یه گیوتین که خیلی هم خوشگل‌ه اتفاقاً ((: سرش رو قطع می‌کنن، مغزش رو میریزن توی مخلوط کن، می‌برن طبقه‌ی بالا وسترن بلات و می‌بینن توی اون شرایط، چه هورمونی از مغز ترشّح شده.
توی IPM، عمده‌ی تمرکز روی بینایی‌ه. و اون‌جا از میمون‌ها استفاده می‌کنن. سطح کار IPM خیلی بالاست اتّفاقاً و همه‌ش مدعو‌های بین‌المللی میان و می‌رن. چون IPM کلاً فلسفه‌ی ریاضی‌نگر داره، خیلی از سمینارهاش روی محوریت‌های مدل‌سازی می‌چرخه.

پ.ن: الآن کل فسلفه‌ی این انجمن توی این سایت، آشنایی با نوروساینس در حدّ خودمون‌ه. معلوم‌ه که تحصیلات تکمیلی از سطح بالایی برخورداره و مسیر تحقیقات باز تره (:
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

یک سوال! رشته نوروساینس در سطح کارشناسی هم دوره داره؟ شنیدم مثل اینکه تازه زدن !
 
ارسال‌ها
919
امتیاز
4,414
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
تهران
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

به نقل از میم ح میم دال :
یک سوال! رشته نوروساینس در سطح کارشناسی هم دوره داره؟ شنیدم مثل اینکه تازه زدن !
من هنوز شنیدم ولی گویا میخوان یه رشته به نام neuro engineering واسه کارشناسی راه بندازن.
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

به نقل از Thousand Light Years Away :
من هنوز شنیدم ولی گویا میخوان یه رشته به نام neuro engineering واسه کارشناسی راه بندازن.

کدوم دانشگاه؟ و به روال معمول مهندسی‌ها قرار ه از ریاضی بگیره فقط؟ :‌‌دی
 
  • لایک
امتیازات: MHO

farshad5346

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
625
امتیاز
1,492
نام مرکز سمپاد
سمپااااد
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
91
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

یه مدتم گفتن قراره دانشگاه علوم پزشکی ایران تو این رشته دانشجو بگیره...میگفتن میخوان تلفیقی از مهندسی و پزشکی داشته باشن ولی مثل اینکه منصرف شدن
 

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,594
امتیاز
37,025
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

ایجاد رشته جدید واقعا سخته. ۱۰۰ واحد باید طرح درس بنویسن. منابع تعریف کنن و استاد پیدا کنن و ... ایشالله که بتونن.
 

جوجه

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
986
امتیاز
1,994
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
کرج . ری. تهران
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه تهران و دانشگاه ع.پ. ایران
رشته دانشگاه
روان شناسي باليني
پاسخ : وضعیت رشته نوروساینس در ایران و جهان

میگم اونایی که نوروساینس رو از جنبه های غیر پزشکی دوست دارن ادامه بدن ، فکر کنم بهتره وارد پژوهشکده علوم شناختی بشن. تو ایران هم هستش
اینا رشته های ارشد و دکتری علوم شناختیه :
v دوره های دکتری
· علوم شناختی – مدل سازی شناختی
· علوم شناختی – علوم اعصاب شناختی
· علوم شناختی: روان شناسی شناختی
· علوم شناختی- زبان شناسی
· علوم شناختی – فلسفه ذهن

دوره های کارشناسی ارشد
· علوم شناختی – ذهن، مغز و تربیت
· علوم شناختی – روان شناسی شناختی

کسی فرق حوزه فعالیت علوم اعصاب شناختی رو که از گرایش های دکترای شناختیه ، با نوروساینس می دونه ؟ من اینا رو با هم قاطی کردم :-?
 

Ebiiism

Kaktus
ارسال‌ها
99
امتیاز
477
نام مرکز سمپاد
اسلامشهر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
00
کدوم دانشگاه های کشور رشته نوروساینس رو دارن؟
 
بالا