• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

  • شروع کننده موضوع Lorca
  • تاریخ شروع

کدام کتاب را برای مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی انتخاب می کنید؟

  • تکامل و رفتار انسان-جان کارت رایت

    رای‌ها: 15 32.6%
  • تاریخچه‌ی زمان-استفن هاوکینگ

    رای‌ها: 10 21.7%
  • دنیای مملو از شیاطین: علم به مثابه شمعی در تاریکی- کارل سِیگان، اَن درویِن

    رای‌ها: 13 28.3%
  • میمون برهنه- دزموند موریس

    رای‌ها: 3 6.5%
  • آشوب:ساختن دانشی جدید-جیمز گلیک

    رای‌ها: 5 10.9%

  • رای‌دهندگان
    46
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
Bookmall.gif


سلام :]

همون‌طور که از عنوان تاپیک پیداست، به زودی در این مکان، مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی برگزار می‌شه.

روند کار به این شکله که [1] برای انتخاب کتاب، کتاب‌های موردنظرتون رو به من در قالب پ.خ می‌فرستید. [2] با داشتن گزینه‌های مورد نظر و مناسب، و یک مقدّمه‌ی کوتاه که بیان‌گر موضوع و محتوای کتابه و در همین تاپیک پست می‌کنمش، برای انتخاب کتاب نظرسنجی می‌کنیم. [3] بسته یه محتوای کتاب و موضوعش، یا تا پایان کتاب برای برگزاری نقد و بحث کردن درباره‌ی محتوا صبر می‌کنیم، یا وقتی کتاب به نیمه رسید [به تاریخ مشخّصی رسیدیم]، تاپیک برای سؤالات و بحث باز می‌شه. هدف از این کار، اینه که در کنار هم، کتاب‌های مفیدی رو که در زمینه‌ی علم و روش علمی، تاریخ، علم، فلسفه‌ی علم و ارتباط علم با جنبه‌های مختلف فکری، اعتقادی و غیره پیدا می‌کنه بخونیم، بحث کنیم و دانش‌مون رو بالا ببریم.

از همین امشب می‌تونید پیشنهاداتتون رو در قالب پ.خ برای من بفرستید
؛ اگر دلیل پیشنهادتون رو بگین خوبه، امّا من به هر حال در مورد اون کتاب تحقیق خواهم کرد و به ویژه لینک کتاب رو در تاپیک قرار می‌دم تا به نسخه‌ی PDF کتاب دست‌رسی داشته باشن همه. منتظر پیشنهاداتتون هستم ؛؛)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
کتاب‌های نامزدشده برای اوّلین دوره‌ی مطالعه‌ی گروهی

خب، ممنون از استقبال و پیشنهاداتِ همه :]

در این پست، توضیحات و لینک‌های مفیدی در مورد کتاب‌هایی که در نظرسنجی فهرست شدن مشاهده می‌کنید [بر اساس پیشنهادات کاربران انتخاب شدن اینا]، تا اگر با کتابی آشنایی دورادور نداشتید، بهتون کمک کنه یکی از گزینه‌ها رو انتخاب کنید. به مدّت سه روز فرصت هست برای نظرسنجی، و کتابی که بیشترین رأی رو بیاره انتخاب می‌شه برای مطالعه‌ی گروهی :]



دنیای مملو از شیاطین: علم به مثابه شمعی در تاریکی [nb]The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark [/nb] | کارل سِیگان، اَن درویِن | Random House, Ballantine Books - 1995
Goodreads

اخترفیزیک‌دان معروف، کارل سِیگان، در این کتاب روش علمی را به زبان ساده تشریح می‌کند و خواننده را به تفکّر و یادگیری نقّادانه و شک‌گرایی ترغیب می‌کند. او همچنین روش‌هایی که برای برّرسی و تمیز دادن ایده‌هایی که به لحاظ علمی معتبر هستند و ایده‌هایی که شبه علم به حساب می‌آیند پیشنهاد می‌کند. سِیگان توضیح می‌هد که هنگامی‌ که ایده‌ی جدیدی مطرح می‌شود، باید با تفکّر شک‌گرایانه و نقّادانه مورد برّرسی قرار بگیرد و بتواند در برابر سؤالات و واکاوی‌های موشکافانه دوام بیاورد.

علم برای سِیگان، تنها مجموعه‌ای از دانسته‌ها نیست، بلکه یک روش اندیشیدن است. اندیشیدن به روش علمی هم خلّاقانه است و هم نظم خاص خودش را دارد و منجر به دانش انسان از حقیقت جهان، به جای آن چه انسان دوست دارد جهان باشد، می‌شود. علم، بهتر از هر روش دیگری برای نگرش به جهان کار می‌کند، چرا که در درون سیستم خودش، «ماشینی برای تصحیح اشتباهات» دارد. تفکّر شک‌گرایانه به انسان‌ها کمک می‌کند بر پایه‌ی منطق و استدلال، نظریه‌پردازی کنند و این نظریه‌ها، همواره در معرض برّرسی مجدّد هستند.



حیات چیست؟ [nb]What is Life[/nb] | اروین شرودینگر | Cambridge University Press - 1944
Goodreads


» کتاب حیات چیست؟ به قلم فیزیک‌دان مشهور، اروین شرودینگر، در حقیقت بر اساس چند سخن‌رانی که توسّط خود شرودینگر در دانشگاه ترینیتی کالج در دوبلین ارائه شدند، نوشته‌شده است. پیش از این سخن‌رانی‌ها به دانشجویان اعلام شده بود که محتوای سخن‌رانی‌ها، «بسیار مشکل و خارج از فهم عوام است، هر چند از ریاضیات پیچیده در آن‌ها اثری نیست.» حدود چهارصد دانشجو برای شنیدن این سخن‌رانی‌ها حاضر شدند. سخن‌رانی شرودینگر بر روی یک سؤال بزرگ و مهم تمرکز داشت: «چگونه شیمی و فیزیک می‌توانند به برّرسی وقایع فضایی و زمانی بپردازند که درون بدن یک ارگانیسم زنده صورت می‌گیرند؟»

کتاب شرودینگر، عملاً از ریاضی‌دانان، فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان دعوت می‌کند پا به قلمروی زیست‌شناسی بگذارند و به مهم‌ترین و اسرارآمیزترین سؤال پاسخ دهند: حیات چیست؟ در بخشی از کتاب، به بلوری اشاره شده که شرودینگر پیش‌بینی می‌کند اطّلاعات ژنتیکی را در پیوندهای شیمیایی خود ذخیره کرده باشد. در دهه‌ی ۱۹۵۰، مطالعه‌ی این کتاب توسّط دانشمندان مختلف در سراسر جهان، موجی از تلاش برای یافتن ماهیت کدهای ژنتیکی ایجاد کرد که در نهایت منجر به کشف مارپیچ دوگانه‌ی DNA توسّط واتسون و کریک شد؛ هر دوی این پژوهشگران از کتاب شرودینگر به عنوان منبعی الهام‌بخش برای پژوهش‌های خود یاد کردند. در این کتاب، به مفاهیم و معمّاهایی پرداخته می‌شود که از دید یک فیزیک‌دان، در موجودات زنده وجود دارد و به کار بستن قوانین فیزیک در مطالعه‌ی موجودات زنده را مشکل می‌کند.



تاریخچه‌ی زمان [nb]A Brief History Of Time[/nb] | استیون هاوکینگ | Bantam Books - 1988
Goodreads

» از ستاره‌شناسی در یونان باستان تا معادلات پیچیده‌ی فیزیک کوانتومی؛ در این کتاب مشهور، استیون هاوکینگ به توضیح و تشریح مباحث مهم و بحث‌برانگیزی در زمینه‌ی کیهان‌شناسی، از جمله انفجار بزرگ[nb]big bang[/nb]، سیاه‌چاله‌ها و مخروط‌های نوری، به زبانی ساده و قابل فهم می‌پردازد. هدف در این کتاب توضیح این مسائل به صورت ساده و ایجاد یک دید کلّی بوده است، با این حال، هاوکینگ تا حدودی به ریاضیات این کشفیات نیز می‌پردازد. در ویرایش مربوط به سال ۱۹۹۶ و ویرایش‌های بعدی، هاوکینگ از ممکن بودن سفر در زمان، کرم‌چاله‌ها و احتمال وجود نداشتن یک تکینگی در آغاز زمان سخن می‌گوید. مفاهیم مطرح شده در کتاب، گاهی ساده و ملموس و در دیگر موارد سخت و نیازمند آشنایی با مفایم پایه‌تر در فیزیک هسته‌ای و کیهان‌شناسی هستند.



ساعت‌ساز کور [nb]The Blind Watchmaker[/nb] | ریچارد داوکینز | Norton and Company, Inc - 1986
Goodreads

ریچارد داوکینز، زیست‌شناس مشهور، در نام‌گذاری این کتاب، از استدلال مقایسه‌ای مشهور ویلیام پَلِی، در کتابش به نام خداشناسی طبیعی استفاده کرده است. پَلِی پنجاه سال پیش از اینکه داروین خاستگاه گونه‌ها را منتشر کند، صحبت از این کرده بود که پیچیدگی گونه‌های زنده، شاهدی برای وجود یک آفریدگار است، همان‌طور که مشاهده‌ی یک ساعت ما را به این نتیجه می‌رساند که باید ساعت‌ساز هوشمندی وجود داشته باشد. داوکینز با تشریح تفاوت‌های بین آن چه انسان‌های طرّاحی می‌کنند و مکانیسم عمل انتخاب طبیعی[nb]Natural Selection[/nb] فرایند تکامل را یک ساعت‌ساز کور می‌نامد. به طور کلّی کتاب فرایند تکامل به کمک انتخاب طبیعی را به زبانی شیوا و مثال‌هایی دقیق توضیح می‌دهد و بیان می‌دارد که ساختارها و موجودات پیچیده می‌توانند بدون دخالت یک آفریدگار، به وجود بیایند.



طرح بزرگ [nb]The Grand Design[/nb] | استیون هاوکینگ، لئونارد ملودینو | Bantam Books - 2010
Goodreads

این کتاب به توضیح و تشریح برخی مفاهیم و نظریه‌های فیزیکی می‌پردازد که در زمان انتشار تاریخچه‌ی زمان، هنوز بسط نیافته بودند؛ برای مثال، این کتاب مکانیک کوانتومی را به زبانی شیوا و با استفاده از احتمال حرکات مختلف یک الکترون در یک اتاق توضیح می‌دهد و سپس، سخن از احتمال دست‌یابی به یک تئوری بزرگ به میان می‌آورد که می‌تواند مکانیک کوانتومی و تئوری نسبیت عام را ترکیب کند، و به سؤالات بشر درباره‌ی جهان و احتمال به وجود آمدنش از هیچ پاسخ دهد. فضای کلّی این کتاب، فلسفی‌تر از کتاب تاریخچه‌ی زمان است و بعضاً به طور مستقیم به این ایده می‌پردازد که وجود خدا برای توجیه انفجار بزرگ و شکل‌گیری جهان لازم نیست و قوانین فیزیکی و تصادف می‌توانند این وقایع را توجیه کنند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
نتایج نظرسنجی مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمی

اوّل خیلی ممنونم از همه‌ی کاربرانی که در نظرسنجی شرکت کردن. در پی نظر‌سنجی، کتاب حیات چیست؟ از اروین شرودینگر، به عنوان کتابی که در این دوره مشغولش می‌شیم انتخاب شده. خوشبختانه، این کتاب ترجمه هم شده، هر چند من به شخصه از کیفیت ترجمه‌ی کتاب، مطّلع نیستم.

نسخه‌ی انگلیسی زبان کتاب با عنوان What is Life? The Physical Aspect of the Living Cell، ویرایش‌های گوناگونی داره، امّا من این نسخه رو پیشنهاد می‌کنم، در سال ۲۰۱۲ ویرایش شده، خوانایی خوبی داره و در کل، بهتر از نسخه‌های دیگه است. PDF کتاب رو در لینکی که خط پیش دادم، می‌تونید تهیه کنید.

امّا نسخه‌ی فارسی. این کتاب، به عنوان بخشی از یک کتاب با عنوان حیات چیست؟ دیدگاه‌های برجسته‌ترین دانشمندان معاصر توسّط دکتر محمّدنبی سربلوکی ترجمه شده، و توسّط نشر مرکز [مجموعه‌ی ماد] به چاپ رسیده. اگر نسخه‌ی کاغذی کتاب رو تهیه کنید، از صفحه‌ی ۱۰ تا صفحه‌ی ۹۵ در این کتاب، در حقیقت ترجمه‌ی کتاب حیات چیست؟ از شرودینگره، و از اونجا به بعد، ترجمه‌ی یک کتاب دیگه‌ست؛ و خب ما فقط به اون صفحه‌ی ۱۰ تا ۹۵ کار داریم. در فایل PDF این کتاب، صفحه‌ی ۱۵ تا ۱۰۴ فایل PDF شامل کتابیه که ما قصد داریم بخونیم.

[یک پیشنهاد دوستانه] شخصاً، پیشنهاد می‌کنم، همه، حتّی کسانی که تا حالا با متون انگلیسی سر و کلّه نزدن، نسخه‌ی انگلیسی کتاب رو بخونن. کتاب نثر ساده و سرراستی داره، و هیچ‌چیز، هیچ‌وقت جای خوندن کتاب به زبان اصلی رو نمی‌گیره. این کار بیشتر از چیزی که فکرش رو بکنید به نفع‌تونه، و حتّی اگر اوّلش کند پیش برید، خیلی زود راه می‌افتید.

و امّا.

کسانی که تمایل به شرکت در این مطالعه‌ی گروهی دارن، ظرف ۲ روز آینده فرصت دارن برای این که به من با پیغام خصوصی اعلام آمادگی کنن، و اسم‌شون اضافه می‌شه به این تاپیک؛ دلیل این کار، انسجام و هماهنگی‌مون هست، امّا از اون جایی که الانش هم می‌دونم قرار نیست هر کسی اعلام حضور می‌کنه همراهی کنه و ممکنه تنبلی و دیگر شیاطین بهتون غلبه کنن [ ؛؛) ] نگران این نباشین که بخوام لزوماً پیش‌رفت هر کدومتون رو بپرسم، این کار رو نخواهم کرد. پس از این که اسامی‌توین رو اعلام کردید، برنامه‌ی خوندن رو می گذارم توی تاپیک و بلافاصله شروع می‌کنیم.

منتظر پ.خ‌هاتون هستم :]
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
شرکت کنندگان مطالعه‌ی گروهی علمی + برنامه‌ی مطالعه

از کسانی که اعلام آمادگی کردن ممنونم، امیدوارم با هم پیش بریم و ریزش نداشته باشیم ؛؛)

wish
ali kh
poria1999
m@edeh
هامـون
Septimus
Mr.Ra
Radikal
مازیمون
غریبه
فیـروزه
الهـام.
مریم
ـمهـ ـسا
Mortez
ma2012
MBLAQ
L<>Y
Sereen
...moOn...
Zahra_J
minaz
جلاد لاغر
hmoazzani
فاطمه خانوم
namira
milad.a
K.M.W
F@|-|!mEh
حـدیث
Special girl
Weeping Angel
کیارش
سمپادک
Mahnia
خشـایار
جواد ب.
::باران::
Parniyan_A
سینا
علی آقا
Prosur
آی با کلاه قاف الف الف لام کاف سین
Salriam
grim reaper
نفیس
reyhane_f
آیدا-ق
Bahar_R
♥hastikhanoom♥
Behemoth
`° ثمین °`

و امّا برنامه‌ی مطالعه.

همون‌طور که توی پست قبل گفتم، در صورتی که نسخه‌ی فارسی رو مطالعه می‌کنید، با صفحه‌ی ۱۵ تا ۱۰۴ فایل PDF کتاب، سر و کار داریم. در صورتی که نسخه‌ی انگلیسی رو که اینجا قرار دادم مطالعه می‌کنید، کل فایل رو بخونید؛ البته دیباچه‌ای به قلم راجر پنروز، فیزیک‌دان مشهور در این نسخه هست که در نسخه‌ی فارسی، ترجمه نشده، امّا کوتاهه و تأثیر زیادی نداره.

مطالعه‌ی گروهی رو از آغاز سه‌شنبه شروع می‌کنیم؛ به مدّت ۶ روز وقت داریم که برسیم به پایان فصل ۴: شواهد کوانتوم مکانیکی [نسخه‌ی فارسی] یا The Quantum-Mechanical Evidence در نسخه‌ی انگلیسی؛ و بعد اینجا جمع می‌شیم تا نظرمون رو راجع بهش تا این قسمت بگیم؛ اگر کسی وسط مطالعه هم سؤال داشت می‌تونه همین‌جا مطرح کنه تا بهش پاسخ بگیم.

تاپیک از ساعت دوازده امشب، باز خواهد شد.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
اوّلین دوره‌ی مطالعه‌ی گروهی علمی آغاز شد.

تاپیک باز و مطالعه‌‌ی گروهی، رسماً شروع می‌شه :]

× به همه‌ خوش بگذره ؛‌؛‌)
 

Special girl

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
469
امتیاز
8,976
نام مرکز سمپاد
FARZANEGAN
شهر
SHZ-JAH
سال فارغ التحصیلی
1397
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

از پشت همین تریبون اعلام میکنم من کتاب حیات چیست اروین شرودینگر رو به نیلوفر پیشنهاد دادم ;;)
و با کمال افتخار و مسرت کتاب پیشنهادی من بیشترین آرا رو کسب کرد ;;)
#پُز ;;)


اسپم حساب نکنین خواهشا×! :D

بعدا نوشت:
صرفا جهت شوخی گفتم.. (; این همه دیسلایک.. :(
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمی: ایستگاهِ اوّل.

خُب، خُب، خُب.

انتظار دارم امروز رسیده باشین به پایان فصل چهار، طبق قراری که گذاشتیم؛ لطفاً بیاین و سؤالات و نظر خودتون تا به اینجای کار رو با همه در میون بگذارید.
 
ارسال‌ها
2,126
امتیاز
23,683
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

:-<
خوندما.ولی واسم سخت بود.هی باید سرچ میکردم
خب شما دانشجویین :(
قانون رادیکال ان >:D<
 

ArtmisSoR

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
292
امتیاز
3,446
نام مرکز سمپاد
فرزانگان‎امین
شهر
Isf
دانشگاه
پلی‌پیکنیک
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

من با انتخاب این کتاب مخالف بودم٬ ولی بهرحال به تبعیت از جمع تا آخر فصل چهار رو خوندم. فارسی‌ش رو خوندم و از نظر من ترجمه افتضاح بود٬ چندین‌جا غلط داشت.
فصل اوّل یه شروع مستدل و نسبتاً جالب بود -قانون رادیکالn واسم جدید بود-٬ تا اینکه رسیدم به فصل دوم و همه‌ی اشتیاقم به یه عذاب وحشتناک تبدیل شد؛ زیـست اونم میوز و میتوز و این‌چیزا که آخرین بار اوّل دبیرستان اسمشُ شنیده بودم! با این حساب چیز جدیدی هم از این فصل یاد نگرفتم.
فصل جهش‌ها جالب‌تر بود؛ مثال خوشه‌ها واضح بود. من تاحالا نمی‌دوستم داروین اشتباه می‌کرده!:-"
مثال باحال دیگه‌ی این فصل٬ لب پایینی افراد سلسله‌ی Habsburg بود:D
MTE1ODA0OTcxMzIxNjg5NjEz.jpg

اما فصل چهارم -شواهد کوانتوم مکانیکی- تمام چیزی که من فهمیدم از معلومات شیمی۲ و فیزیک پیش بود٬ بازهم چیز جدیدی یاد نگرفتم.
یا مشکل زیست ندونستن منه که خیلی از بخش‌های کتاب رو از دست دادم٬ یا سخت‌ گفته٬ یا اونقدر اطلاعات‌ش قدیمی‌ه که توی دبیرستان خوندیم قبلاً. نمی‌دونم واقعاً!
 

moOn:)

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
335
امتیاز
2,483
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ارومیه
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

تا حدِ زیادی با هامون موافقم.
با اینکه این کتاب خیلی برام جذابیت نداشت با این حال فصلِ اول جالب بود و مشتاقم کرد اما فصل دوم و سوم چیزِ خیلی جالب و جدیدی نداشت. البته شاید برایِ من که تو سال هایِ دبیرستان تجربه یِ مطالعه یِ زیست داشتم این طوری بود. خیلی سرسری روخوانی می کردم تا از این مباحثی که قبلن بارها خونده بودم بگذرم تا به یه چیزِ جذاب تر و جدید برسم!
فصلِ 4 دوباره تا حدی مشتاقم کرد.
یه خورده هم برام سخته این فصل.(یه کم مونده تمومش کنم:-‌" )

+قانونِ رادیکال n واسه منم جالب و جدید بود :د
+بشدت پیشنهاد می کنم انگلیسی بخونید. من از اول قصد داشتم زبان اصلی بخونم ولی انقدر به تعویق انداختم که مجبور شدم برایِ زودتر پیش رفتن فارسی رو شروع کنم اما بعد از چند صفحه رفتم سراغ زبان اصلی و حتا قسمتایِ فارسی رو از اول خوندم -_-
ترجمه اتقدر بد؟!!!
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

نقد و بررسی کتاب راز حیات از اروین شرودینگر
فصل اول:
خصلت کلی و منظور از بررسی

خب,میشه گفت که این فصل از لحاظ دقت علمی و آوردن مدرک مستدل و دلیل قانع کننده بسیار عالی گفته شده و باید برای تک تک کلمات این فصل شرودینگر رو تحصین کرد.
اولین چیزی که به نظر من جالب اومد,تلاش شرودینگر برای تطهیر علم بود.و با اینکه فیزیک و شیمی رو مورد نقد قرار میده,ولی در تلاشه تا نذاره به علم خدشه ای وارد بشه.
یک تعبیر زیبا که شرودینگر درباره حیات و تنوع اون،و همچنین تفاوت تحقیقات درباره حیات با تحقیقات شیمی و فیزیک داره،مثال کاغذ دیواریه که این موضوع رو به خوبی نشون میده:
ّ
"تفاوت میان آن دو همانند تفاوت میان یک کاغذ دیواری معمولی که روی آن طرحی پی در پی با نظمی مشخص تکرار شده,با یک شاهکار سوزن دوزی فرضأ سوزن دوزی رافایل است؛که در آن هیچگونه تکرار خسته کننده ای دیده نمی شود،اما حاوی یک طرح معنی دار،همدوس و پر ظرافت که استاد بزرگ تنظیم کرده می باشد."

و شرودینگر با مثال زدن جمله بالا،سهم کم فیزیکدانان از پژوهش های علمی مربوط به حیات رو به تمایل اونها برای تحقیق بر روی بنیان های ساده تر و دارای قوانین بیشتر میدونه.همچنین ایشون شرط دست داشتن فیزیکدانان در پژوهش های زیست شناسی رو مقایسه قوانین و پیش گویی فیزیک با حقایق زیست شناسی میدونه.

چرا اتم ها انقدر کوچکند؟
خب،از اینجا شرودینگر بحث رو کم کم از فلسفه علمی خارج میکنه و به سمت نتایج و پژوهش های علمی می بره.یک سوال بسیار خوب از شرودینگر درباره اندازه اتم ها،باعث میشه که ذهن خواننده درگیر مطلب بشه.و بعد از توضیحاتی در این باره؛سوال اصلی رو مطرح میکنه:

چرا بایستی بدن ما نسبت به اتم اینقدر بزرگ باشد؟
پاسخ ها و دلایل شرودینگر نسبت به این سوال به قدری زیبا،جذاب،قانع کننده و علمی نگاشته شده که فقط باید اون ها رو خوند و سکوت کرد.و سپس از جا برخاست و برای اروین شرودینگر دست زد.
 

pariya

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
689
امتیاز
970
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
شیراز
مدال المپیاد
یه حماقتی کردیم یه زمانی :|
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

چه کتابی ... (:|
 
  • لایک
امتیازات: Diyar

mysterious queen

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,058
امتیاز
4,964
نام مرکز سمپاد
فرزانگان٣
شهر
مش‍‌هد
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

ترجمه ی کتاب اصلا خوب نیست به ویژه این که مترجم سعی کرده برای واژگانی که خیلی جاافتاده اند هم معادل فارسی بسازه و به نظرم بهتره برای فهم کتاب نسخه ی انگلیسی ش خونده بشه.

و این که کتاب به پیش زمینه ی زیست احتیاج داشت و واقعا برای مطالعه ی گروهی این چنینی و افرادی مثل من با پیش زمینه ی زیستی کم، کتاب خوب و عامه پسندی نیست. این که گفته شده مطالب این کتاب سخنرانی در بین دانشجویان بوده هم موید همین حرف ه.

فعلا هم که ما صرفا با یه سری مقدمه مواجه شدیم که نکات جالب زیستی و کوانتومی داشت که دوستان توضیح‌دادن و من از تکرارش خودداری می‌کنم. [ولی تمام این ها از عذابی که موقع خوندن ش کشیدم چیزی کم نمی کن ه. :-" ]

بعداًنوشت: موضوعی که باعث شد خوندن بخش‌هایی از این کتاب برای من عذاب‌آور باشه، عدم علاقه‌ی من به زیست‌شناسی‌ه.
در صورتی که کتاب رو تا آخر مطالعه‌کرده‌باشین، متوجه می‌شین که تئوری واقعاً جذابی داره با استفاده از کوانتوم بیان می‌شه.
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,833
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

حتماً پیشنهاد می‌کنم نسخه ی انگلیسی کتاب رو مطالعه کنید. مقدمه رو بدون جا انداختن هیچ کلمه ای بخونید.

به قدری خوب و قشنگ نوشته شده که قابل تحسینه. کتاب بدون اینکه خیلی وارد جزییات بشه و به جای به رخ کشیدن دانشش تلاش می‌کنه تا طوری توضیح بده که هر کسی با داشتن درک ساده ای از فیزیک راحت متوجه بشه و بتونه دنبال کنه.

خواستم در مورد زیاد بودن اتم ها و اینکه چرا باید اینقدر کوچیک باشن صحبت کنم که دیدم علی در این مورد گفته.

خیلی وقت بود که کتابی مجبورم نکرده بود رو تخت لپتاپمو با خودم ببرم و شب لپتاپم رو زیر بالشتم بذارم!

متاسفانه اراده‌ی کافی تو خودم ندیدم که بتونم کتاب رو زمین بذارم و تا آخر نخونمش.

پیشنهاد من این هست که حتماً‌ نسخه ی انگلیسیش رو بخونید. با عموم کلماتش اشنایی دارین. نوشته و متن اصلی شوخی های ریز و قشنگی داره که از صرف علمی و خشک بودن خارج می‌کنه و شمارو همراه خودش تا اخر می‌کشونه.

ایکاش اول به انگلیسی می‌خوندید و بعد فارسی رو می‌خوندید تا مطمئن شید همه ی مطالب رو متوجه شدید برعکسش رو هیچ‌وقت امتحان نکنید.
 

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

خو من یه ذره عقبم :-"
ولی خو تا همین جایی که خوندم چیزی که از کتاب دستگیرم شد این بوده که در نگاه اول داره یه سری بدیهیات رو بیان می کنه ولی وقتی بیشتر بهش دقت بشه و تاریخ این سخنرانی ها رو نگاه کنیم میشه این موضوع که چه بدعت بزرگی رو شرودینگر با ربط دادن علوم مختلف به هم و به خصوص زیست شناسی نهادینه کرده.

اگه تاپیک تا اون موقع که تموم کردم باز بود میام بقیه نظرم رو می گم :D
 

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

به نقل از pariya :
فهمش چشم بصیرت میخواد. :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

خب دوستان؛ خیلی خیلی ممنون از همه که نظراتشون رو اعلام کردن؛ برای نقد و گفت‌وگوی بیشتر، تا پایان مطالعه‌ی گروهی صبر می‌کنیم. ۵ روز دیگه، همین‌جا می‌بینم‌تون. از باقی کتاب هم لذّت ببرید :‌‌)
 

ArtmisSoR

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
292
امتیاز
3,446
نام مرکز سمپاد
فرزانگان‎امین
شهر
Isf
دانشگاه
پلی‌پیکنیک
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

بحث و آزمون الگوی دلبروک٬ بازهم درون‌مایه‌ی زیستی داشت و چندان مطلبی دستگیرم نشد. درکل فکر می‌کنم شرودینگر با همه‌ی این حرف‌ها بیشتر روی به فکر واداشتن مخاطب‌ش تمرکز داشته٬ تا انتقال یک‌سری اطلاعات.[این جمله٬ حرف‌آخر من درباره‌ی «حیات چیست؟» نیز میباشد:D] فهمیدیم که با زیاد بودن تشعشع احتمال ایجاد جهش بیشتر می‌شه٬ و این اتفاق رو به عینه توی نسل‌های بعد از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دیده شد. این خطر درصورت درست دفع نشدن زباله‌های هسته‌ای -که فعلاً هم نشده- از مردم ما دور نیست.
نظم٬ بی‌نظمی و آنتروپی از نظر من جالب‌ترین بحث این کتاب بود. و ایده‌ی جنجالی آنتروپی منفی که مطرح شد و در فصل هفتم توضیح بیشتری داده شد. من واقعاً تحت تأثیرش‌م و لازمه که ازین به بعد هم بهش فکر کنم...

uIdZj.jpg

فصل آخر٬ جبر و اختیار٬ همون مفهوم آشنای «انا الحق» حلّاج خودمون٬ مفهوم خِرد جمعی که شخصاً یاد سی‌مرغ عطار افتادم.

خب٬ دیدیم که خود شرودینگر نقدهایی رو به ایده‌ی اخیرش وارد دونست و اعتراف کرد که در این مورد مخالف‌هایی داره. اگه حوصله داشته باشیم و «حیات چیست؟ پنجاه سال‌ بعد» رو هم بخونیم٬ می‌بینیم که افراد سرشناسی مثل Moore با ایده‌‌ش موافق بودن (درباره‌ی قانون مور بخونید.) و وارد بحث جذّاب Singularity میشیم.(درباره‌ی سینگولاریتی تکنولوژی بخونید.) جالبه که از اینجا به بعد ترجمه به‌طور محسوسی روون می‌شه! حدس زدم مترجم عوض شده اما روی جلد فقط اسم یک مترجم اومده. عجیبه‌!

بهرحال «...پنجاه‌ سال‌ بعد» رو شدیداً پیشنهاد می‌کنم و ادّعا می‌کنم کتابی که خوندیم بدون اون بخش صفا نداره! :-"
 
  • شروع کننده موضوع
  • #19

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پایان اوّلین دوره‌ی مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمی

خُب دوستان؛ اوّلین دوره، امروز به پایان رسید [یا بهتره بگم قرارمون بود امروز به پایان برسه]

از امروز نقد و برّرسی و نظرات و غیره رسماً شروع می‌شه؛ هر جوری که دوست دارید و صلاح می‌دونید می‌تونید کتاب رو نقد کنید، مواضع و ادّعاهاش رو به مناظره بگذارید و بیشترین استفاده‌ی ممکن رو از خوندنش ببرید. حتّی اگر احساس می‌کنید صحبت مفصّلی راجع به کتاب ندارید، سعی کنید نظرتون رو راجع بهش به نوشتار تبدیل کنید؛ این توانایی بعدها خیلی به کارتون خواهد اومد. :]
 
ارسال‌ها
2,126
امتیاز
23,683
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
97
پاسخ : مطالعه‌ی گروهی کتاب‌های علمیِ غیرتخصّصی

یه کتاب زبان اصلی خوندن،جدا از سختیی که واسه سطح من داشت، تجربه ی قشنگی بود.
خب من از خیلی چیزاش سر در نمی آوردم واقعا.و نیاز به پتانسیل بیشتری داشت. ولی همین که تونستم یه سری لغات تخصصی رو یاد بگیرم،بیشترین برد من بود.
ترجمه ی کتاب که.... حتی منم که زبانم خوب نیست ترجیح دادم نسخه ی اصلیشو بخونم.
چون نثر ساده و زبان عامی داشت تا حدودی با مباحثش هم آشنا شدم و با دوتا کتاب دیگه پیوستش دادم.
چرا من هیچ نقدی ندارم :-<
 
بالا