• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

MTZ

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
152
امتیاز
1,139
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
96
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

اگر بخوایم منصفانه بگیم واقعا تعداد پزشک های با انصاف ک هدفشون خدمت و کمک به مردمه و بعد پول در اوردن کمه واقعا این یک حقیقته به اونایی ک تو این سایتن و از بستگانشونم کسایی هستن ک پزشکن(یا خودشون پزشکن) میگم مطمئنن بستگان شما از جمله ی این معدود پزشک های واقعی و به حق هستن پس سوء تفاهم نشه.
توی خانواده خودمم پزشک کم نیست ولی خیلیاشون اصلن کمک به بیمار اصلن جز اهدافشون نیست و فقط میخوان پول در بیارن.
پس این سریال به نظر من فقط شاید ذره ای با واقعیت در جامعه فاصله داشته باشه...در ضمن اغلب ِاون تعداد پزشک های باشرف هم مطمئن باشین به این سریال اعتراض نمیکنن چون در بین مردم شناخته شده هستن و مردم به چشم یک انسان لایق و درستکار بهشون نگاه میکنن و این سریال هم کوچکترین مشکلی نه در درامد این اشخاص و نه در اعتبارشون ایجاد نمیکنه...
 

galexy-A.R

کهکشـــــــان
ارسال‌ها
582
امتیاز
6,993
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
Bushehr
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
اینستاگرام
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

×سطح سواد مردم ما رو اونقدرا هم دست بالا نگیرید. مردم شامل قشر وسیعی هستن که بالاشهر نشین ها یا دانش اموزای سمپاد و غیره قشر کوچکی از اون هستند. همچنان که در خیلی موارد سیاسی و اجتماعی با تحریک احساسات همون قشری که درنظر نمیگیرید و بدون هیچ بیس علمی و فکت منطقی، خیلی اتفاقات افتاد. صرفا چون ازنظر اماری بسیار بالا هستند و خب بسیار هم احساساتی بنا به پیشینه ی کشور.

×موضع خودم رو دراین مورد بعدامفصل باید بگم، ولی،
تقدس طبابت و درمان به علت سرو کار داشتن مستقیم با تن و جان انسان ها و خیلی موارد دیگه. در تمام دنیا هم بوده و هست. نمیشه راحت رد ش کرد. به معنا ی بی عیب بودن نیست بعنوان حیانی بودنش و خدمتش به جامعه ست. و الی اخر که حالا محل بحث من نیست.

×بنده خودم حدود دوسال تاوان اشتباه متخصصی رو دادم که کارش رو خیلی بد انجام داد، پرازایراد های علمی و فنی، و تا اخرین لحظه هم حقیقت مسلم ش روانکار میکردو میگفت نه چیزی نیست. تاوان ی هم که دادم هم جسمی بود هم فشار روحی ش هرچند بنسبت خیلی خوب مواجه شدم باش اما خب شایداگر کسی دبگه جای من بود اثرش جبران ناپذیر میشد روی روحیه ش! اخرش هم راه حل شد مراجعه به متخصص دیگه. بیخیال همه ی هزینه هایی که به ایشون پرداخت شد.

× تزریق این فیلم بصورت شبانه و مداوم و بیننده بالا، بسیار موثره. هر مفهومی رو میشه براحتی توی چنین فرصت هایی به جامعه القا کرد. در واقع تریبون اموزشی بسیار عالی برای ایجاد رفتارها و تفکر های موردنظره که میتونه بسیار مفیده هم باشه گاهی. ولی خب از این جهت میگم که نمیشه دست کم گرفت و گفت مگه چیکار میکنه یه فیلم و غیره.
 

MAHia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
536
امتیاز
3,589
نام مرکز سمپاد
فَرزانـگانـ‌ـ ـیک
شهر
کرمان‌
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
باختم بهش... :دی
دانشگاه
علوم پزشکی کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از Sanctum :
متاسفم برای مردمی که قراره با یه سریال کمدی اعتمادشون به پزشک رو از دست بدن! این یعنی نهایت سطح سواد در کشور.
چه بخواید،چه نخواید، این سطح از سواد هم بین جامعه و در کشور وجود داره. در واقع ضربه ی اصلی رو همین قشر می خورن. همین قشری که نه سطح اطلاعاتشون در اون حد بالا هست، نه توانایی مالی برای مراجعه به مراکز درمانی خصوصی رو دارن،و اغلب زود تحت تاثیر همه چی قرار میگیرن.
اینترنی هم بود که تعریف میکرد همراهی مریضش به خاطر شایعاتی که مدتی پیش در مورد الوده بودن لوازم اندوسکوپی پخش بوده در جوامع مجازی :د رضایت به اندوسکوپی نمیده، و مریض متاسفانه فوت می کنه به خاطر خون ریزی.
واقعیت جامعه، اکثر قشر جامعه، از این دست هستند. بیاید باور کنیم این رو. که هنوز هم کسانی هستند که برای اپاندیسیت به عمل اعتقادی ندارن و مریض رو سعی می کنن با دعانویسی درمان کنن، که خب طبیعیه که به مرگ منجر میشه. این دست موارد کم نیستن تو جامعه.
به نقل از پری ناز :
اون پزشکی که واقعاً داره به مردم خدمت میکنه و همکارای درب و داغونشم می بینه، برای چی باید بخواد به این انتقادا اعتراض کنه؟ این سریال حرف دل خیلیا هست، هم از پزشکای باوجدان هم از بیمارا. تا حالا تو دور-دورِ یه دسته از این به اصطلاح پزشکا افتادین؟ شده چند هفته پشت سر هم از این آزمایشگاه به اون آزمایشگاه، از این دکتر به اون دکتر معرفیتون کنن و سر هر ویزیت و سوال پرسیدن و جواب آزمایش نشون دادن، خدا تومن پول ازتون بگیرن و بازم وانمود کنن برای تشخیص زوده، فقط برای اینکه بیشتر بره تو جیبشون؟ اون هفت هزار نفر خودشونو مضحکه کرده ن؛ اگه خودشون تو این جریانا نقش ندارن چرا به سریالی که این مسائلو هدف گرفته معترضن؟
من خودم ازمایشگاهی رو میشناسم که اوایل شروع به کارش برای جذب به اصطلاح مشتری! با تعدادی پزشک قرارداد بسته بوده که مریضاشون رو بفرستن به اون ازمایشگاه، حتی اگه واقعا نیاز به ازمایش نداشته باشن! یا پزشک دیگه ای رو میشناسم که برلی تقریبا تمانی مراجعه کننده هاش ویزیت مجدد هم میزاره، حتی اگه نیاز نداشته باشن. از این دست مسائل هم کم نیست ولی، بالاتر هم گفتم، اون مریضی که معتقده اپاندیسیت با دعانویسی درمان میشه، به نظرتون با دیدن این فیلم، به عقاید محترمش، اعتقاد بیشتری پیدا نمی کنه؟ یا اون بیماری که سواد نداره، به خاطر یه سرماخوردگی مراجعه میکنه پزشک، تشخیص یک بیماری عفونی رو میدن و دستور بستری، صرفا به این دلیل که معتقد بوده بیماریش چیزی نیست و یه سرماخوردگی ساده اس و ازمایش و بستری بی دلیله، راضی به بستری نمیشه، مریض رو میبرن، و کمتر از دو هفته بعدترش، همون مریض رو میارن اورژانس در وضعیتی که هیچ کاری نمیتونستن براش انجام بدن و در کمتر از 3 روز بستری، فوت میشه؟
این نمونه ها واقعیت های بخش هایی از جامعه هستن. که قطعا با پخش این سریال کم و بیش شدت پیدا می کنن. چرا میخوایم سعی کنیم فقط این حرف رو بارها تکرار کنیم که انتقاد پذیر نیستن و خودخواهن و فلان؟

به نقل از MissMarvelous :
خیلی برای من جالب بود که چه‌قدرررر افراد معترض به این سریال دارن از جنبه‌ی « احساسی » قضیه سواستفاده می‌کنن. البته چیز جدیدی نیست ها، همیشه این روش « تحریک احساسات » بیش‌تر از بحث منطقی روی عامه‌ی مردم ما جواب داده. من نامه‌هایی که بچه‌ها از آدم‌های مختلف - رییس سازمان نظام پزشکی، احسان کرمی و متن نقل شده از قدس - نقل‌قول کرده بودن رو کامل خوندم و وجه مشترک همه این بود که تعداد جملات احساسی و متعصبانه نسبت به دلایل منطقی و محکمه‌پسند بسیار بیش‌تر بود. اگه قرار به احساسی کردن ماجرا باشه مشاغل خیلی دشوارتری از پزشکی هست که هیچ‌کس به حق و حقوق افرداش توجهی نمی کنه. حتا توی همین نامه‌ها دیده می‌شه که نگارنده با پیش کشیدن بحث درآمد مهران مدیری مغلطه کرده در صورتی که این دوتا قضیه هیچ ربطی به هم ندارن. : دی
آیا کسی پزشک‌هارو مجبور کرده این شغل رو انتخاب کنن؟ آیا از شرایط سختش آگاهی نداشتن؟ قطعن داشتن و با سنجیدن همه چیز راهشون رو انتخاب کردن، پس دیگه دلیلی برای به کار بردن واژه‌ی « تقدس » وجود نداره. چیزی مقدس ه که بی‌عیب باشه، آیا سیستم پزشکی - نه تو ایران، کل دنیا - این قدر بی‌عیب هست که این همه آدم توی اعتراضاتشون بهش اشاره کردن؟ همین تقدس الکی جلوی انتقاد رو می‌گیره و به نظر من جناب مدیری بسیار کار مفیدی کردن که از حرفه‌ی پزشکی تقدس زدایی کردن تا بشه بهش انتقاد کرد. آیا ما دکتر خوب نداریم؟ چرا داریم کسایی رو که هیچ چشم‌داشتی از کسی ندارن و به میل خودشون توی محروم‌ترین نقاط دارن کار می‌کنن، اما تکلیف دکترایی که از مریض تومور مغزی به اندازه‌ی پول یه ماشین زیرمیزی می‌گیرن چی می‌شه؟ آیا ما به احترام اون دکترهای وظیفه‌شناس باید این دسته‌ی دوم رو کاور کنیم و بگیم « آره خبالا هستن کسایی که اخلاق کاری ندارن، ولی تعدادشون کم ه.» ؟ حقیقتش این ه که تعدادشون بسیار زیاد ه و درجات مختلفی دارن. از داروسازی که با مافیای قاچاق دارو هم‌کاری می‌کنه گرفته تا بعضی پرستارهای بیمارستان‌های دولتی که تا شیرنی نگیرن با بیمار بداخلاقی می‌کنن و دکترهایی که بیش‌تر از حقشون پول می‌گیرن. یه جایی بالاخره باید صدای مردم دربیاد که اینا حساب کارشون دستشون بیاد.
و در مورد قضیه‌ی اعتماد، من به طبابت خانوم دکتر ایکس خیلی اعتماد دارم چون می‌دونم اطلاعاتش به روز ه و همیشه بهترین روش درمان رو در اختیار من می‌ذاشته، اما در عین حال می‌دونم که اگه کارم به عمل بکشه ده برابر چیزی که باید به بقیه دکترا بدم به ایشون بدم تا کارم انجام بشه و دونستن این قضیه چیزی از اعتماد من به قدرت طبابت این شخص کم نمی‌کنه.

و به عنوان یه بحث فرعی، چرا کانون وکلای دادگستری هیچ‌وقت نیومده به سریال‌های تلویزیون اعتراض کنه؟ هر فیلم یا سریال ایرانی که ساخته شده و نیاز داشتن یه آدم شارلاتان و دورزننده‌ی قانون رو نشون بدن از وکلا استفاده کردن، نمونه‌ش توی همین « در حاشیه» هم هست. آیا واقعن همه‌ی کسایی که کار حقوقی می‌کنن این شکلی هستن؟ نیستن ولی چون هیچ‌کس این واژه‌ی « تقدس» رو به عنوان ابزار در اختیار ندارن صداشون به جایی نمی‌رسه. :‌ دی دلایل دیگه هم هست البته، ولی خب با یه مقایسه می‌شه متوجه شد که قضیه اعتماد و احترام به حرفه‌ی پزشکی و این حرفا نیس و از جای دیگه‌ای آب می‌خوره داستان.

مقدس هم معنی با معصوم نیست.
تقدس یعنی پاکی، پاک دامنی، یعنی کسی که ممکنه خطا هم انجام بده. ولی حرفه اش ایجاب میکنه که از عمد خطایی انجام نده و صادق و درستکار باشه.
اون معصوم هست که بی عیبه، که قادر به انجام دادن هیچ خطایی نیست!
چه کسی گفته پزشکا معصوم ان که توقع هست بی عیب باشن؟ هر پزشکی ممکنه خطا انجام بده، هر جایی و هر صنفی هم آدم خوب و بد داره.مشت نمونه ی خروار رو صدق میدید در مورد این قضیه؟ یعنی چون پزشک متخلف و سودجو هم داریم، بگیم تقدس الکی بوده طبابت، و بیایم کل جامعه ی پزشکی رو تقدس زدایی کنیم؟ بعد داینکه اول تقدس زایی می کنن بعد انتقاد می کنن؟ نمیشه بدون تقدس زدایی از راه های بهتر و موثر تر انتقاد کرد؟
میشه کل جامعه ی پزشکی رو تقدس زدایی کرد که راه برای انتقاد از اون تعداد پزشک سودجو و خلافکار و ... باز بشه؟
+ به فرد پزشک مقدّس گفته نمیشه، به حرفه و کار طبابت مقدس گفته میشه. طبابت مقدسه. نه طبیب. چرا طبابت مقدسه؟ چون با باارزش ترین سرمایه ی هر فردی، یعنی جانش سر و کار داره. نه یه ابزار.

شما میگین من دکتر فلا اعتماد دارم، میرم هرچقدر لازم باشه بهش پول میدم تا درمان انجام بده، و راضیم ازش چون میدونم ادم خوبیه. در کل همون که "اعتماد" دارین بهش.
این درست، از جنبه ی قشر قوی جامعه، این حرف کاملا منطقی و درسته. برای درمان پیش بهترین پزشک میرن، پول کافی بهش میدن و درمان هم میشن. این دسته از پزشکا حتی ممکنه فرصت دیدن این فیلم رو نداشته باشن چه برسه به اینکه بخوان اعتراض کنن و چیزی از جایگاهشون کم بشه.
ولی برای مثال اون بیمار غریبی که آشنایی با پزشکا نداره، برای مثال از روستا میاد شهر، مراجعه میکنه به یه بیمارستان دولتی بدون هیچ آگاهی نسبت به پزشکای اونجا، آیا اونم همینقدر به پزشکش اعتماد داره؟ آیا اونم اونقدر پول لازم و کافی رو داره که بهترین پزشک بده و بعد بهش اعتماد کنه؟ نه. هرگز. این افراد، که قابل چشم پوشی از جامعه هم نیستن،بدون هیچ اطلاعی از وضعیت سیستم درمانی میان "اعتماد" میکنن. و قبلا هم گفتم، تنها دارایی شون اعتمادشون هست. حالا، با پخش این دست انتقادات از رسانه ی عمومی، همین فرد، که فرض کنید از یه روستا اومده و خیلی اتفاقی الان هم توی بیمارستان به عنوان همراهی مریض نشسته، وقتی این سریال رو ببینه، حتی یکبار هم از ذهنش رد نمیشه این قضیه که "آره، حتما اینجا هم همینجوریه؟ پول الکی از من بدبخت میخوان بگیرن و معلوم نیست چه بلایی سر مریضم بیارن؟" منکر نشید این قضیه رو. منکر نشید این قشر از جامعه با این سطح سواد و اطلاعات رو.


چرا باید توقع داشت پزشکا چشمشون رو به روی همه چیز ببندن؟ اینکه توی بهترین سال های عمرشون نزدیک 500 ساعت از 720 ساعت هر ماه، کشیک بدن؟ دوست دانشجویی دارم، که میگفت دقیقا لحظه ی سال تحویل امسال، داشتن یه مریض که ارست کرده بوده رو احیا میکردن. یکی دیگه از آشنایان هست که طرح ش رو میگذرونده، در یکی از روستاهای دورافتاده یکی از شهرستان های اینجا، از بیمارش هپاتیت گرفته، نزدیک 2 ماه هست که بستریه و حدود دو هفته س که هوشیاری نداره و امیدی هم به زنده موندنش نیست. یه دانشجوی دیگه رو میشناسم، که فکش زیر مشت همراهی بیمارش شکسته، چرا؟ چون همراهی مریض فکر می کرده مریض نیازی به عمل جراحی نداشته[nb] در صورتی که مریضشون در وضعیتی بوده که بدون عمل جراحی یک ساعت هم زنده نمی مونده[/nb]. :د
درسته کسی که راه پزشکی رو انتخاب میکنه، با تمام این سختی ها آشنا بوده، خودش انتخاب کرده و کسی مجبورش نکرده، ولی فکر کنم این قضیه در مورد تمام اقشار و مشاغل جامعه صدق کنه. نه؟ همه ی ما راهی رو انتخاب میکنیم و در ازای و به تناسب سختی های راه، چیزی رو دریافت میکنیم.
چیزی از سختی ها بیان نشه، صرقا این جمله که "پزشکا فقط پول در میارن و فولان " تکرار میشه . از سختی ها گفته بشه، میگن که خودتون خواستید، حالا هم بکشید. :د

پزشک سودجو زیاد هست، پزشک بی اخلاق زیاد هست، سیستم درمانی مشکل زیاد داره، ولی با این نحوه ی انتقادات هم نه چیزی از پزشکای درستکار و خوب کم میشه، نه جایگاهشون زیر سوال میره. تنها اتفاقی که این وسط اتفاق می افته و قطعا سیستم درمان تبعاتش رو هم خواهد دید، بی اعتماد شدن قشر ضعیف جامعه اس نسبت به مراکز درمانی و کادر درمانی.
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از مـَهیا :
یکی از دانشجویان سال آخر پزشکی، دیروز، در رابطه با همین جریانات می گفت که بی انصافیه، به قیمت خندیدن و به اصطلاح ساختن فیلم طنز، "اعتماد" رو که تنها دارایی مریضای بدحاله وقتی خودشون رو میرسونن به پزشک، مخصوصا بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، که معمولا قشر ضعیف جامعه از لحاظ مالی هستن رو لگد مال می کنن. راه های بهتری هم برای انتقاد به پرشکان بوده و هست.
تمام انتقاداتی که در جریان این فیلم داره میشه، کاملا درست، ولی جای این انتقاد، رسانه ی عمومی نیست. جایی که حتی ممکنه کسایی باشن که تاحالا یک بار هم بیمارستان نرفته باشن و قداست جایگاه پزشکی رو باور داشته باشن، نیست. جایی که کسایی هستن که تنها راهشون و تنها امیدشون به زندگی درمان شدن توسط پزشکشونه، نیست. جایی که ممکنه خیلیا روی تخت بیمارستان این فیلم رو ببینن، نیست.


با انتقاد مخالفتی نیست، پزشک سودجو و متخلف هم کم نیست، ولی، راه و جای انتقاد این نیست.
اتفاقا راه انتقاد همینه. هیچ کس در هیچ منصبی جرات نمیکنه به پزشکا انتقاد کنه.انقدر که همیشه تا کوچکترین چیزی گفته بشه ، میگن ما فلانیم ما بهمانیم، ما دود چراغ خوردیم، ما قدیسه ایم و ،،

من فکر میکنم افرادی که پاشون به بیمارستان باز نشده این فیلم رو ببینن هیچ حسی نخواهند داشت، چون وقتی ادم این فیلم رو میفهمه که میبینه که تجارب تلخ قبلیش از این صنف عینا داره نمایش داده میشه.

بعدم کل فیلم پیرامون بیمارستان خصوصی میچرخه وگرنه بیماری که میاد ما یک میلیون تومن داروی سرطانشو میدیم دستش رایگان یا 20هزار تومن، و کلی تعجب میکنه و اول میگه حتما اشتباه دادین دارو رو، و چک کنین، بعد ما توضیح میدیم که دولت داره پرداخت میکنه و بیمه تقبل هزینه کرده و بیمار راضی و شاد میشه خودش میدونه چه خبره، یا بیماری که وقتی میاد برگه ترخیص بگیره به ما تو داروخانه میگه این بیمارستان فوق العاده بود و من خیلی راضی بودم خدا خیرشون بده، (بیمارستان شریعتی تهران) خودش میبینه و میفهمه.




یک نفر بالا گفته بود از این پزشکای افسانه ای نیست و تموم شده و فلان،،،
من پزشکارو نمیدونم، ولی داروسازای سیستم ما 30درصد کمتر از بیرون میگیرن برای کار کردن توی محیط شلوغی که بار کاریش چند برابر بیرون هست واقعا کارش از بیرون خیلی سخت تره، ولی دوست دارن این جا کار کردن رو حتی به قیمت درامد کمتر چرا?چون داخل سیستم دانشگاه هست که بهشون اجازه میدن علمی کار کنن و مشاوره بدن، و کسی جلوشونو نمیگیره.
 

Lorca

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,015
امتیاز
6,844
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از بره ناقلا :
ولی خدایی اگر من پزشک بودم خیلی بدم میومد و ناراحت می شدم. :D
بالاخره خیلی پزشکا هستن که حقوقشون رعایت نمیشه.
خیلی پزشکا با مریض های بد و اعصاب خورد کن سرکار دارن
مام میبینیم مریصا رو دیگه، واقعا نمیتونید تصور کنین چه جور ادمایی پیدا میشن و چه رفتار زشتی دارن،

پزشک‌ها باید قبل از پزشک شدن فکر اینجای کار رو بکنن؛ دقیقاً با همه‌جور آدم از همه‌جور قشر و فرهنگی ممکنه سر و کار داشته باشن و وظیفه دارن تفاوت قائل نشن.

وضعیت جامعه‌ی پزشکی ایران هزار برابر افتضاح‌تر از چیزیه که هر فیلم و سریالی بتونه نشون بده. رشوه گرفتن و سر مریض رو شیره مالیدن عادّی‌ترین جرمیه که مرتکب می‌شن. اگر توّجه مردم به واسطه‌ی یک سریال به این اوضاع جلب بشه شاید بشه امید داشت کمی به پزشکان سخت بگیرن تا حساب کار خودشون رو بکنن.
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از مـَهیا :
مقدس هم معنی با معصوم نیست.
تقدس یعنی پاکی، پاک دامنی، یعنی کسی که ممکنه خطا هم انجام بده. ولی حرفه اش ایجاب میکنه که از عمد خطایی انجام نده و صادق و درستکار باشه.
اون معصوم هست که بی عیبه، که قادر به انجام دادن هیچ خطایی نیست!
چه کسی گفته پزشکا معصوم ان که توقع هست بی عیب باشن؟ هر پزشکی ممکنه خطا انجام بده، هر جایی و هر صنفی هم آدم خوب و بد داره.مشت نمونه ی خروار رو صدق میدید در مورد این قضیه؟ یعنی چون پزشک متخلف و سودجو هم داریم، بگیم تقدس الکی بوده طبابت، و بیایم کل جامعه ی پزشکی رو تقدس زدایی کنیم؟ بعد داینکه اول تقدس زایی می کنن بعد انتقاد می کنن؟ نمیشه بدون تقدس زدایی از راه های بهتر و موثر تر انتقاد کرد؟
میشه کل جامعه ی پزشکی رو تقدس زدایی کرد که راه برای انتقاد از اون تعداد پزشک سودجو و خلافکار و ... باز بشه؟
+ به فرد پزشک مقدّس گفته نمیشه، به حرفه و کار طبابت مقدس گفته میشه. طبابت مقدسه. نه طبیب. چرا طبابت مقدسه؟ چون با باارزش ترین سرمایه ی هر فردی، یعنی جانش سر و کار داره. نه یه ابزار.

شما میگین من دکتر فلا اعتماد دارم، میرم هرچقدر لازم باشه بهش پول میدم تا درمان انجام بده، و راضیم ازش چون میدونم ادم خوبیه. در کل همون که "اعتماد" دارین بهش.
این درست، از جنبه ی قشر قوی جامعه، این حرف کاملا منطقی و درسته. برای درمان پیش بهترین پزشک میرن، پول کافی بهش میدن و درمان هم میشن. این دسته از پزشکا حتی ممکنه فرصت دیدن این فیلم رو نداشته باشن چه برسه به اینکه بخوان اعتراض کنن و چیزی از جایگاهشون کم بشه.
ولی برای مثال اون بیمار غریبی که آشنایی با پزشکا نداره، برای مثال از روستا میاد شهر، مراجعه میکنه به یه بیمارستان دولتی بدون هیچ آگاهی نسبت به پزشکای اونجا، آیا اونم همینقدر به پزشکش اعتماد داره؟ آیا اونم اونقدر پول لازم و کافی رو داره که بهترین پزشک بده و بعد بهش اعتماد کنه؟ نه. هرگز. این افراد، که قابل چشم پوشی از جامعه هم نیستن،بدون هیچ اطلاعی از وضعیت سیستم درمانی میان "اعتماد" میکنن. و قبلا هم گفتم، تنها دارایی شون اعتمادشون هست. حالا، با پخش این دست انتقادات از رسانه ی عمومی، همین فرد، که فرض کنید از یه روستا اومده و خیلی اتفاقی الان هم توی بیمارستان به عنوان همراهی مریض نشسته، وقتی این سریال رو ببینه، حتی یکبار هم از ذهنش رد نمیشه این قضیه که "آره، حتما اینجا هم همینجوریه؟ پول الکی از من بدبخت میخوان بگیرن و معلوم نیست چه بلایی سر مریضم بیارن؟" منکر نشید این قضیه رو. منکر نشید این قشر از جامعه با این سطح سواد و اطلاعات رو.


چرا باید توقع داشت پزشکا چشمشون رو به روی همه چیز ببندن؟ اینکه توی بهترین سال های عمرشون نزدیک 500 ساعت از 720 ساعت هر ماه، کشیک بدن؟ دوست دانشجویی دارم، که میگفت دقیقا لحظه ی سال تحویل امسال، داشتن یه مریض که ارست کرده بوده رو احیا میکردن. یکی دیگه از آشنایان هست که طرح ش رو میگذرونده، در یکی از روستاهای دورافتاده یکی از شهرستان های اینجا، از بیمارش هپاتیت گرفته، نزدیک 2 ماه هست که بستریه و حدود دو هفته س که هوشیاری نداره و امیدی هم به زنده موندنش نیست. یه دانشجوی دیگه رو میشناسم، که فکش زیر مشت همراهی بیمارش شکسته، چرا؟ چون همراهی مریض فکر می کرده مریض نیازی به عمل جراحی نداشته[nb] در صورتی که مریضشون در وضعیتی بوده که بدون عمل جراحی یک ساعت هم زنده نمی مونده[/nb]. :د
درسته کسی که راه پزشکی رو انتخاب میکنه، با تمام این سختی ها آشنا بوده، خودش انتخاب کرده و کسی مجبورش نکرده، ولی فکر کنم این قضیه در مورد تمام اقشار و مشاغل جامعه صدق کنه. نه؟ همه ی ما راهی رو انتخاب میکنیم و در ازای و به تناسب سختی های راه، چیزی رو دریافت میکنیم.
چیزی از سختی ها بیان نشه، صرقا این جمله که "پزشکا فقط پول در میارن و فولان " تکرار میشه . از سختی ها گفته بشه، میگن که خودتون خواستید، حالا هم بکشید. :د

پزشک سودجو زیاد هست، پزشک بی اخلاق زیاد هست، سیستم درمانی مشکل زیاد داره، ولی با این نحوه ی انتقادات هم نه چیزی از پزشکای درستکار و خوب کم میشه، نه جایگاهشون زیر سوال میره. تنها اتفاقی که این وسط اتفاق می افته و قطعا سیستم درمان تبعاتش رو هم خواهد دید، بی اعتماد شدن قشر ضعیف جامعه اس نسبت به مراکز درمانی و کادر درمانی.

اگر دقت کنی منم مثل تو به شخص پزشک اشاره نکردم و گفتم سیستم پزشکی. یعنی فک کنم یه سوتفاهمی ایجاد شده در این قسمت، اگر بخوایم به صورت انفرادی بررسی کنیم من هم موافقم با حرفت. بالاخره انسان جایزالخطاست و پزشکی که خطا می‌کنه عمدی نبوده کارش، بلکه با تمام وجود برای مریضش تلاش کرده و خب به هر دلیلی نتیجه اونی که انتظار می‌رفته نبوده. یه سری چیزا مثل بیمه‌ی پزشکی هم برای همین به وجود اومده چون از نظر عرفی و قانونی یه چیز منطقی ه که پزشکم اشتباه می‌کنه. این جا هم به نظر من - همون طور که توی پستم هم گفتم - مشت نمونه‌ی خروار نیست بلکه متاسفانه کفه ترازو در طرفی که رفتارهای غیراخلاقی دیده می‌شه سنگین‌تر ه.
حرف اصلی من سر آدم‌هایی هست که با آگاهی کامل دارن سواستفاده می‌کنن از شرایط. و بله، دقیقن به خاطر وجود همین آدم‌ها نمی‌تونیم بگیم حرفه‌ی طبابت مقدس ه. یه مثالی بزنم، توی قرون وسطا دین، کلیسا، کشیش‌ها و تمام امور مرتبط باهاشون به طور مطلق « مقدس » بودن. نتیجه‌ش چی شد؟ همه‌ی امور رو با ترازوی تقدس و کلیسا می‌سنجیدن، با استفاده از تقدسشون بهشت می‌فروختن و آدم می‌کشتن. اما در دوره‌های بعدی این تقدس کاذبی که به واسطه‌ی کلیسا - که به خودی خود از نظر دینی تقدس داره - برای امورغیرمقدس ایجاد شده بود از بین رفت و اروپای رنسانس به وجود اومد. کاریزمای کاذب وقتی برای یه شخص یا گروه ایجاد بشه نتیجه‌ش می‌شه همین جوی که در عمده‌ی مردم فراگیر می‌شه.
«چون با باارزش ترین سرمایه ی هر فردی، یعنی جانش سر و کار داره. نه یه ابزار.» هم به نظر من اصلن دلیل خوبی برای تقدس یک امر نیست و فکر کنم طبق هیچ مکتب و تفکری این معیار مناسبی برای تقدس نباشه. می‌دونین الآن توی دنیا چه کسایی بیش‌تر از همه با این سرمایه‌ی مهم سروکار دارن؟ سیاست‌مدارها. همیشه هم همین بوده، چون پزشک عمده‌ی کارش در ارتباط با دسته‌ای از آدم‌هاست که بیمار ن ولی سیاستمدارها اختیار جون کل مردم یه کشور رو دارن. کشوری که بانی یه جنگ می‌شه جون کل مردمش و مردم طرف مقابلش دستش ه، آیا می‌گیم مقدس ه؟ می‌دونین توی همین تاریخ خودمون، غزنوی‌ها به بهانه‌ی مقدس بودن جهاد و گسترش دین چه قدر آدم بی‌گناه توی کشورهایی مثل هند کشتن؟ با همین اسم تقدس هم توجیه می‌کردن کارشون رو. داعش هم الآن داره همین کارو می‌کنه.
و در مورد این که اشاره کردی به قشر ضعیف‌تر جامعه، در تمام مثال‌های بالا هم به نوعی نمونه‌ی این اقشار حاضر بودن. اگه دنیا می‌خواست همیشه ملاحظه‌ی عقاید این قشر رو بکنه کلیسا هنوز داشت به پیروانش بهشت می‌فروخت. فرض کنیم کسی از روستا می‌ره بیمارستان پیش یه دکتر. اگه اون پزشک آدم وظیفه‌شناسی باشه و کارش رو درست انجام بده خب مسلم ه نظر بیمار در موردش بهتر می‌شه. خیلی از همین دکترای بیمارستان وقتی می‌بینن مریضشون وضع مالی خوبی نداره همون ویزیت کم مراکز دولتی رو هم می‌گن که برگردونه بهشون. و در مقابل این دسته، هستن کسایی که قشر ضعیف رو هم به چشم پول می‌بینن.
آقای ظریف هم جای سیزده به در داشته مذاکره می‌کرده، فشار کاری و مسوولیتش هم اگه از دکتر کم‌تر نباشه بیش‌تر نیست. به نوعی هم مسوول شرایط زندگی هفتاد میلیون آدم بوده. آیا باید اعتراض کنه به این سیل جک‌هایی که در موردش می‌سازن؟ یعنی دقیقن همون چیزی که خودت گفتی « درسته کسی که راه پزشکی رو انتخاب میکنه، با تمام این سختی ها آشنا بوده، خودش انتخاب کرده و کسی مجبورش نکرده، ولی فکر کنم این قضیه در مورد تمام اقشار و مشاغل جامعه صدق کنه. نه؟ همه ی ما راهی رو انتخاب میکنیم و در ازای و به تناسب سختی های راه، چیزی رو دریافت میکنیم.»
مساله‌ هم همین ه دقیقن. به نظر خودت، کسی که می‌ره مثلن برق شریف می‌خونه، درسای دانشگاهش از پزشکی آسون‌تر ه؟ یا اون پرستاری که صبح تا شب باید حواسش به صدتا مریض باشه تهشم بدرفتاری ببینه از یه سری بیمارها و دکترا، ارزش کارش کم‌تر از پزشک ه؟
این تناسبی که بهش اشاره کردی، به هزار و یک دلیل اجرا نمی‌شه این جا. من می‌دونم همه‌ی دنیا متوسط درآمد پزشک‌ها بیش‌تر از سایر مشاغل ه و دلایلی هم داره که من موافقم باهاشون، ولی مشکل این جاست توی کشورما پزشکی یه شغل فوق‌لوکس ه. اون تناسبه رعایت نمی‌شه. آیا با توجه به ارزش پول و شرایط کشور ما، این پولای میلیونی که گرفته می‌شه عادلانه ست؟ من که فکر می‌کنم نیست. خیلی وقت‌ها من می‌شنوم که در توجیه این قضیه گفته می‌شه دلیلش این ه که دولت برنامه‌ریزیش غلط ه و تعرفه‌های دولتی پایین و این بحث‌ها، که خب تا حد زیادی هم درست هستن اما بازم هم فقط « بهانه » هستن، مثل این که من بگم می‌رم دزدی می‌کنم چون به عنوان یه کارمند دارن حق منو می‌خورن همه. : دی
«چیزی از سختی ها بیان نشه، صرقا این جمله که "پزشکا فقط پول در میارن و فولان " تکرار میشه . از سختی ها گفته بشه، میگن که خودتون خواستید، حالا هم بکشید.»
والا تا جایی که من یادم ه تا قبل این « در حاشیه » صداسیما سریال « پرستاران‌» و « پزشک دهکده »‌ پخش می‌کرد یا این فیلمای ماه رمضون که هر دکتری توش بود سمبل اخلاق حرفه‌ای و ایثار و گذشت نشون داده می‌شد. :‌ دی از سختی‌ها هم کم گفته نشده هیچ‌وقت. در حقیقت انقدر از سختی‌ها گفته شده که داره overestimate می‌شه.
 

rataniot

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
357
امتیاز
425
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کرمان
مدال المپیاد
زیست شناسی,ریاضی
رشته دانشگاه
در حال حاضر کنکوری
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

این متن توسط یه پزشک-خبرنگار نوشته شده . شاید خوندنش برای شما هم جالب باشه :

ما متهممیم، اما قبل حکم دادن ثانیه¬ای دل بدهید به حرف¬های¬مان

احتمالا می¬خواهید بگویید:« وای، بازم "در حاشیه؟" بازم اعتراض پزشکان؟ ..» خب، سعی می‌کنم متفاوت حرف بزنم . امیدوارم موفق شوم، اگر نشدم هم مرا ببخشید:
1- من پزشکم، اما روزنامه¬نگارترم تا پزشک، دوست صمیمی که واقعا دوستش دارم سرتیم نویسندگان مجموعه در حاشیه است، پس سعی می¬کنم بی‌طرف بمانم. خواهش می‌کنم موقع خواندن این کلمات ذهنیت قبلی و تجارب شخصی‌تان را فراموش کنید و دل بدهید به نوشته، چیزی را که نوشته‌ام بخوانید، نه چیزی را که دوست دارید بشنوید، دنبال تفسیر به استنباط شخصی هم نباشید، لطفا2- انتقاد نشانه دمکراسی است و جامعه‌ای که فرهنگ انتقاد نداشته باشد، بیمار است. اما انتقاد بخصوص از نوع طنزش به راه رفتن روی طنابی باریک می‌ماند که امکان افتادن از آن بیشتر از سالم‌رفتن تا ته راه است. از نظر من " در حاشیه " از طناب افتاده پایین، درست که طنز یعنی غلو و برای خنداندن باید بروی سراغ نمونه‌های غیرمعمول، اما طنزخوب طنز متعادل است و "در حاشیه" تعادل پزشکی ندارد. اگر می¬خواهید گروهی یا صنفی را تصویر کنید باید خوب خوب آن¬ها را بشناسید، حتی برای کار طنز هم باید کاملا به همه موضوع وقوف داشته باشید، مطمئنم که اهالی " در حاشیه " تحقیق کامل و جامعی نداشته و بیشتر به شنیده¬ها اکتفا کرده¬اند تا دیده¬ها، اگر شش نفر نویسنده و چند نفر از گروه سازندگان هرکدام چند روزی روپوش سفید تن می¬کردند و در گوشه و کنار این مملکت کنار گروه¬های مختلف پزشکی کار می¬کردند، راه رفتن روی این طناب برای¬شان راحت¬تر بود.یادتان باشد که براساس شنیده¬ها می¬توان طنزی ساخت که در آن معلم‌ها شیاطین تنبیه¬کننده جسمی یا متجاوز به¬ دانش¬آموزان باشند، می¬توان طنزی ساخت که در آن ماموران شهرداری قاتل دستفروش‌ها باشند، می¬توان طنزی ساخت که در آن مجری¬های تلویزیون زن¬شان را کتک بزنند یا بازیگران سینما فیلم‌های خصوصی‌شان لو برود و .... آن وقت معلم‌‌ها و شهرداری‌چی ها و بازیگرها بیجا می‌کنند اعتراض کنند؟ به آن¬ها هم می¬گویید حق نداری از طنز ناراحت شوی و ...؟3- پزشکی که هیچ، هیچ امر انسانی مقدس نیست و یک عنوان و یک صفت به هیچ کس تقدس نمی‌دهد. پزشکان هم مثل همه هستند. یک انسان ، با همه خطاهایی که دیگران ممکن است انجام دهند. اما به هر حال پزشکان امتیازاتی دارند. در یک امتحان نمره بالاتری می‌آورند و چند سال بیشتر درس می‌خوانند، آن هم درس‌های سخت، بعد هم شغلی پیدا می‌کنند که حساس است و به همه این دلایل احترام و جایگاهی می‌یابند که "خاص" است، گروهی از آن‌ها می‌شوند مادی¬گرا، با صفرهای حساب بانکی پرشمار و باندهای قدرت و ...اما آن‌ها اقلیت جامعه پزشکی هستند. اما بدشانسی یا شاید سطحی‌نگری معمول جامعه ما باعث می‌شود که آن ها ویترین پزشکی جامعه باشند.آمارها می¬گویند کمتر از هزار نفر از پزشکان ایران درآمد بالای صد میلیون تومان در ماه دارند. اما چرا کسی از هزاران پزشک شاغل در مناطق محروم و پزشکان شاغل در مشاغل دانشگاهی و ده¬ها هزار پزشک عمومی که درآمدی کاملا معمولی دارند، حرف نمی¬زند؟ چرا وقتی پزشکان به در حاشیه اعتراض می¬کنند همه آن‌ها را با همین خصوصیات اقلیت ویترینی‌ها خطاب می‌کنند؟ بخشی از پزشکان "در حاشیه" شاکی هستند چراکه بهانه مجددی شده تا بسیاری از اقشار جامعه تمام گروه¬های پزشکی را با چوب همین جنابان " ویترینی " بزند.4-عجیب ترین واکنش ها از سوی آن هایی ابراز می شود که واکنش پزشکان به این مجموعه را برنمی تابند و با افراطی¬ترین جبهه¬گیری¬ها واکنش نشان دادن آن¬ها را محکوم می¬کنند. چرا؟ مگر دیالوگ نشانه دمکراسی نیست؟ حق داریم طنز بسازیم، اما حق نداریم به آن اعتراض کنیم؟ و آن¬وقت حق داریم به آن اعتراض، اعتراض کنیم؟ چرا؟ همه این آدم¬هایی که حالا سعی می¬کنند پزشکان را به انواع و اقسام بیماری¬های روحی و روانی متهم کنند، اگر این احساس را کنند که کسی آن¬ها را مورد تمسخر قرار داده، واکنش نشان نمی¬دهند؟ آیا اعتراض¬های پزشکان اعتراضی مدنی نبوده ؟5- اخلاق گریزی و سودجویی در هر صنف و شغلی محکوم است، اما موضوع این است که کسی باید سنگ اول را به خطاکار بزند که هیچ گناهی نکرده باشد، یک نفر این گونه نشان دهید؟ آیا در میان همه آن¬هایی که این قدر راحت حکم به پولکی بودن " تمام " پزشکان می¬دهند کسی نیست که کیفیت چیزی را که می¬فروشد را بکاهد تا سود بیشتری کند؟ یا خیلی راحت رشوه بدهد یا رشوه بگیرد؟ کسی نیست که گران فروشی نکند؟ یا بتواند قانون را دور بزند و نزند؟ در یک کلام ، کدام این مدعیان اگر امکان و جایگاه کسب درآمد بیشتر و رسیدن به پست و جایگاه رفیع¬تر را پیدا کنند، به آن " نه " می¬گویند؟جامعه ما دچار بحران بی¬اخلاقی و سقوط ارزش¬ها است، حالا نیشخندکردن و محکوم کردن صرف یک صنف و آن¬هم کلیه اعضای آن صنف " اخلاقی" است ؟ و آن¬وقت اعتراض به اینکه این نوع تصویر¬شدن خوشایند نیست و آسیب¬زننده است، بی¬اخلاقی است؟ خوشحالی آشکار آن¬هایی که از به سخره¬گرفتن اعضای یک صنف لذت برده¬اند، واکنش روانی سالمی است؟6- سودجویی بد ، دستمزدهای بالا گرفتن هم بد، اما مگر در جامعه ما رقابت قیمت را تعیین نمی¬کند؟ چرا مهران مدیری قیمتش با یوسف صیادی و علی صادقی فرق می¬کند؟ چرا قیمت آندرانیک تیموریان و ساسان آقازمانی فرق دارد؟ اگر کسی پرداخت نکند آن جراح قلب یا زیبایی نمی¬تواند دستمزد بالا بگیرد، آن جراح تنها گزینه پیش¬روی متقاضیان نیست، اما آنها او را انتخاب می¬کنند و این یکی از دلایلی است که به او اجازه می¬دهد قیمتش را بالاتر ببرد، واقعا قیمت دستمزدهای مهران مدیری و پیام صادقیان و رامبد جوان و احسان خواجه¬امیری را " انصاف " تعیین می¬کند؟7- در این جامعه اکثر آدم‌ها وقتی پورشه سواری از کنار آن‌ها رد می‌شود در زبان یا فکرشان واژه‌هایی را در مورد راننده¬های آن¬ها جاری می¬کنند.. آیا همه پورشه¬سوارهای این سامان یا خودشان اختلاس کرده¬اند یا پدران¬شان؟ یا خودشان دزد هستند یا پدران¬شان؟می¬گویند اینکه همه آدم¬ها در جایگاه " قاضی " بنشینند و همه حکم¬ها بشود حکم کلی، نشانگر جامعه غیردموکراتیک است، متاسفانه8- ساده¬ترین کار این است که بگویید :« من یا پسرخاله یا نوه همسایه¬مان یک بار رفتیم بیمارستان و یک بلایی سرمان آورند که .... » و یا بگویید :« واسه همه پزشکا فقط پول مهمه و همشون عقده دارن بگن این واسه ماس و اون باس ماس و ...» و ته ماجرا هم نتیجه بگیرید که نویسنده این چند خط هم معنی طنز را نمی¬داند و بی¬جا کرده از جماعت پزشک دفاع کرده و .... اما خواهش می¬کنم، عاجزانه خواهش می¬کنم قبل هر حکم دادنی ثانیه¬ای خودتان را جای متهم بگذارید.ممنون
 

Intelligenz

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
466
امتیاز
3,147
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان3
شهر
مشهد
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

آخه کسی که با دعا نویسی بخواد درمان بشه به سیستم پزشکی اعتمادم نه اعتقاد داره که حالا بخواد با دیدن در حاشیه و این انتقاد ها اعتمادشو از دست بده ؟ ضمن اینکه برای سرما خوردگی ام نظر شخصیم اینه که بیشتر ربط به سطح اطلاع مردم داره که گاها میبینیم حتی یکی که به اصطلاح تحصیل کرده ام باشه نظرش اینه که "یک سرماخوردگی ساده ست و خوب میشه " کلا به نظرم هیچ کس اعتمادشو نسبت به یک پزشک "خوب و وظیفه شناس" با دیدن در حاشیه از دست نداده.
یک چیز دیگه ام که اصولا قبل این سریال ام این حرفا که فلان پزشک فلان جور عه بین مردم بوده بنظرم و پزشکی که اعتماد رو به وجود آورده باشه هیچوقت با دیدن این سریال احساس نمیکنه بهش توهین شده ( کسی که به خودش مطمین باشه )
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از نــــگــــین :
گاها میبینیم حتی یکی که به اصطلاح تحصیل کرده ام باشه نظرش اینه که "یک سرماخوردگی ساده ست و خوب میشه
این جمله کجاش غلطه?
سرماخوردگی تا وقتی ساده باشه و عفونی نباشه و انفولانزا نباشه خودش خوب میشه،میتونین از دارو هم استفاده کنین، نیاز به پزشک هم نداره به اون صورت، نیاز به استراحت داره
 

rataniot

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
357
امتیاز
425
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کرمان
مدال المپیاد
زیست شناسی,ریاضی
رشته دانشگاه
در حال حاضر کنکوری
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از بره ناقلا :
این جمله کجاش غلطه?
سرماخوردگی تا وقتی ساده باشه و عفونی نباشه و انفولانزا نباشه خودش خوب میشه،میتونین از دارو هم استفاده کنین، نیاز به پزشک هم نداره به اون صورت، نیاز به استراحت داره
اینجاش غلطه که فقط یه پزشکه که میتونه تشخیص دقیق بده که آیا مریضی ساده هست یا یه مریضی که اولش شبیه سرماخوردگیه و بعدش خطرناک میشه...
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از ALI GHOTBI rataniot :
اینجاش غلطه که فقط یه پزشکه که میتونه تشخیص دقیق بده که آیا مریضی ساده هست یا یه مریضی که اولش شبیه سرماخوردگیه و بعدش خطرناک میشه...
مخالفم.
دلیلی نداره بار اصافه به بیمار تحمیل بشه. این کار هارو داروساز هم میتونه انجام بده. دلیلی به دادن ویزیت پزشک نیست.

شما دوست داری برو پزشک ولی این قاءده کلی نیست.
مردم خبرندارن بعصی بیماری هارو خودشون میتونن در روند درمانش موثر باشن و خیلی راحت درمان بشن. صرفا استراحت و مایعات و در صورت درد، مسکن

ولی میرن پزشکارو مجبور میکنن قوی ترین انتی بیوتیکها و داروهای ضد التهاب و ضد حساسیت رو میگیرن که یه روزه خوب بشن، بعد میشینیم دور هم از وصع اسفبار مقاومت میکروبی میگیم.
این مدل برخورد مردم با قصیه سلامت واقعا در کشورهای فقیر افریقایی هم مرسوم نیست.تقصیر پزشکامونم نیست، تقصیر مردمه.

از بحث منحرف نشیم.
 

rataniot

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
357
امتیاز
425
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کرمان
مدال المپیاد
زیست شناسی,ریاضی
رشته دانشگاه
در حال حاضر کنکوری
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از بره ناقلا :
مخالفم.
دلیلی نداره بار اصافه به بیمار تحمیل بشه. این کار هارو داروساز هم میتونه انجام بده. دلیلی به دادن ویزیت پزشک نیست.
با عرض احترام منم مخالفم. یک داروساز میتونه سرماخردگی رو تشخیص بده ولی مسلما تشخیص یه بیماری خاص یا نادر یا حتی جدید کار یه داروساز نیست. تشخیص بیماری یه کار تخصصیه که فقط با مشاهدات بالینی خیلی زیاد و تجربه ی تشخیصی بالا امکان پذیره. در اکثر موارد مشکل بیمار یه سرماخوردگی ساده است ولی حتی اگه 1% احتمال یه مریضی خطرناکتر وجود داشته باشه اونوقت مراجعه به پزشک واجبه...
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از ALI GHOTBI rataniot :
با عرض احترام منم مخالفم. یک داروساز میتونه سرماخردگی رو تشخیص بده ولی مسلما تشخیص یه بیماری خاص یا نادر یا حتی جدید کار یه داروساز نیست. تشخیص بیماری یه کار تخصصیه که فقط با مشاهدات بالینی خیلی زیاد و تجربه ی تشخیصی بالا امکان پذیره. در اکثر موارد مشکل بیمار یه سرماخوردگی ساده است ولی حتی اگه 1% احتمال یه مریضی خطرناکتر وجود داشته باشه اونوقت مراجعه به پزشک واجبه...
ما هم دست همه دارو نمیدیم، بیش ترموارد رو ارجاع میدیم ، تمام موارد مشکوک ارجاع داده میشن .حتی اگر مورد حساسیت ساده باشه به طور مثال.بحث عفونت و امثالهم که جای خود داره، بحث سر سرماخوردگی ساده بود که تشخیصش رو بلدیم . در خارج از کشور هم همینه بیماری های ساده رو OTC تراپی میکنن ، شما یه سرچ بکن

"سرماخوردگی ساده رو تشخیص دادن" یعنی بفهمی کیس ارجاع هست یا نه، کلا جمله اول صحبت شما رو هواست.
 

...ELINOR...

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
649
امتیاز
7,503
نام مرکز سمپاد
فرزانگان۱
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1396
دانشگاه
آزاد مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از نــــگــــین :
آخه کسی که با دعا نویسی بخواد درمان بشه به سیستم پزشکی اعتمادم نه اعتقاد داره که حالا بخواد با دیدن در حاشیه و این انتقاد ها اعتمادشو از دست بده ؟ ضمن اینکه برای سرما خوردگی ام نظر شخصیم اینه که بیشتر ربط به سطح اطلاع مردم داره که گاها میبینیم حتی یکی که به اصطلاح تحصیل کرده ام باشه نظرش اینه که "یک سرماخوردگی ساده ست و خوب میشه " کلا به نظرم هیچ کس اعتمادشو نسبت به یک پزشک "خوب و وظیفه شناس" با دیدن در حاشیه از دست نداده.
یک چیز دیگه ام که اصولا قبل این سریال ام این حرفا که فلان پزشک فلان جور عه بین مردم بوده بنظرم و پزشکی که اعتماد رو به وجود آورده باشه هیچوقت با دیدن این سریال احساس نمیکنه بهش توهین شده ( کسی که به خودش مطمین باشه )
درسته یک سریال نمیتونه نظرات افرادو عوض کنه ولی بارها شده ک وقتی بحثش شده یا موقه دیدن فیلم هرکسی گفته اره مث فلانی...
حالا شاید این فلانی زیادم با قصد نبوده تشخیص اشتباهش ولی اعتماد اون جمعو نسبت ب پزشکا خصوصا راجع ب یک بیماری با علائم خاص از بین میبره...
مامان خود من با شنیدن همین داستانا ک ب نظر من گاهی پیاز داغشم زیاد میشه همیشه ب خاطر یک تب ساده پیش سه تا پزشک میبره منو...
بیایم یکم واقع گرا باشیم...
من قبول دارم ک این چیزا واقعا مسخره س برای تغییر عقیده ی مردم نسبت ب یک پزشک خوب ولی هستن کسایی ک تحت تاثیر هر شرایطی هرکسیو میبرن زیر سوال....
مث سریالایی ک راجع ب فوتباله...اکثرا درسته ولی واقعا جلوه ی فوتبالو داغون کرده
پزشکا هم هستن توشون ک پول واسشون در اولویته حتی...
 

ali99

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
13
امتیاز
32
نام مرکز سمپاد
helli
شهر
teh
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

واقعا الان میفهمم چرا خیلی از سریالامون توقیف میشن !
وقتی از قشری که 7 سال لا اقل درس خوندن عده ای ( هر چند کم ! (به ظاهر) )میان و اعتراض میکنن ! اعتراض مردم چهارمحال برای سریال سرزمین کهن و عدم پخشش به نظرم منطقی میاد ! یا اعتراضیا که به سریال پایتخت وارد میشد و ...
کاش از یه دید دیگه نگاه میکردیم به این مسائل !
 
  • لایک
امتیازات: drA

rataniot

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
357
امتیاز
425
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
کرمان
مدال المپیاد
زیست شناسی,ریاضی
رشته دانشگاه
در حال حاضر کنکوری
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از بره ناقلا :
ما هم دست همه دارو نمیدیم، بیش ترموارد رو ارجاع میدیم ، تمام موارد مشکوک ارجاع داده میشن .حتی اگر مورد حساسیت ساده باشه به طور مثال.بحث عفونت و امثالهم که جای خود داره، بحث سر سرماخوردگی ساده بود که تشخیصش رو بلدیم . در خارج از کشور هم همینه بیماری های ساده رو OTC تراپی میکنن ، شما یه سرچ بکن

"سرماخوردگی ساده رو تشخیص دادن" یعنی بفهمی کیس ارجاع هست یا نه، کلا جمله اول صحبت شما رو هواست.
بنده خدایی نکرده قصد توهین به شما یا جسارت به مقام داروسازای عزیزو نداشتم. فقط گفتم همونجوری بحثای تخصصی داروشناسی و ساخت دارو کار یه پزشک نیست تشخیص بیماری هم کار داروساز نیست.
راجع به پیشنهادتونم ممنونم . رفتم سرچ کردم و مطالب جالب و جدیدی پیدا کردم که نمیدونستم. :)
فکر کنم بحث ما داره یکم از بحث تاپیک دور میشه. :-??
 

happiestchemist

ملکه ی شیشه ای
ارسال‌ها
2,802
امتیاز
9,189
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
4d
سال فارغ التحصیلی
1390
مدال المپیاد
دارم.
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از ALI GHOTBI rataniot :
بنده خدایی نکرده قصد توهین به شما یا جسارت به مقام داروسازای عزیزو نداشتم. فقط گفتم همونجوری بحثای تخصصی داروشناسی و ساخت دارو کار یه پزشک نیست تشخیص بیماری هم کار داروساز نیست.
راجع به پیشنهادتونم ممنونم . رفتم سرچ کردم و مطالب جالب و جدیدی پیدا کردم که نمیدونستم. :)
فکر کنم بحث ما داره یکم از بحث تاپیک دور میشه. :-??
منم نمیگم توهین میکنین :))
من صرفا جهت اطلاع گفتم. چون خیلی ها خبر ندارن داروسازها هم درس دارودرمانی دارن.حتی دوستای نزدیکم فک میکردن من توصیه های دارویی که بهشون میکنم از روی تجربه شخصیه!
بعدم حق دارید نصف همکارای ما هیچ چیزی یادشون نیست،
ما طیف وسیعی از بیماری ها رو میشناسیم و بلدیم بیماری هایی که درمانشون خیلی ساده است رو از بقیه تشخیص بدیم و بقیه موارد رو ارجاع بدیم.
مثلا فرق بین سردرد میگرنی با تنشی رو میدونیم و اگر مردم همکاری کنن و جواب سوالامون رو بدن، نوع اول رو بهش دارو هم میدیم و نوع دوم رو ارجاع میدیم حتما.



در مورد انحراف از بحث هم، خواهش میکنم مدیر، این قسمت رو منتقل کنن به تاپیک سوالات دارویی
البته این چیزا رو توقعشو از همه داروسازا نداشته باشین :D صرفا اگر اومدین داروخانه های سیستم دانشگاه تهران، میتونین توقع داشته باشین داروساز حتما اینارو بلده، جاهای دیگه انقدر دقیق کار نشده.
ولی میتونیم امید داشته باشبم داروسازهای نسل بعدمون به همت اساتید دانشگاه تهران که الان شاگرداشون دارن تو کل تشور تدریس میکنن، باسوادتر باشن.





از مدیر محترم تقاصا میکنم این بحث رو انتقال بده به تاپیک سوالات دارویی
 

NEO

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,368
امتیاز
5,899
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

این سریال یه طنز اجتماعیه و طبیعتا بحث‌هایی هم که پیرامونش میشه اجتماعیه. برای همین مانعی نداره که در مورد این مسائل توی این تاپیک بحث کنید ولی خوب توجه داشته باشید که زیاد حساسیت نشون ندید که بحث خیلی از سریال دور بشه.
ضمنا تفکیک این صحبت‌ها واقعا خیلی سخته پس لطفا رعایت کنید.
 

Intelligenz

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
466
امتیاز
3,147
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان3
شهر
مشهد
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

به نقل از بره ناقلا :
این جمله کجاش غلطه?
سرماخوردگی تا وقتی ساده باشه و عفونی نباشه و انفولانزا نباشه خودش خوب میشه،میتونین از دارو هم استفاده کنین، نیاز به پزشک هم نداره به اون صورت، نیاز به استراحت داره
اگه خوب میخوندین من به سطح اگاهی عه مردم هم اشاره کردم و اینکه فک نکنم صحبت راجب اینکه برای سرماخوردگی میشه به داروساز مراجعه کرد اول تا بعد اگه مورد سرماخوردگی عه ساده نبود ارجاع بدن به پزشک با تاپیک مرتبط باشه ! :د
ضمن اینکه اون قضیه سطح آگاهی که گفتم مربوط به جدی نگرفتن ماجرا بود آدمی که جدی نگیره فرقی نداره براش بره پیش دارویاز یا پزشک کلا کاری نمیکنه و فک میکنه خوب میشه.
به نقل از ...ELINOR... :
درسته یک سریال نمیتونه نظرات افرادو عوض کنه ولی بارها شده ک وقتی بحثش شده یا موقه دیدن فیلم هرکسی گفته اره مث فلانی...
حالا شاید این فلانی زیادم با قصد نبوده تشخیص اشتباهش ولی اعتماد اون جمعو نسبت ب پزشکا خصوصا راجع ب یک بیماری با علائم خاص از بین میبره...
مامان خود من با شنیدن همین داستانا ک ب نظر من گاهی پیاز داغشم زیاد میشه همیشه ب خاطر یک تب ساده پیش سه تا پزشک میبره منو...
بیایم یکم واقع گرا باشیم...
من قبول دارم ک این چیزا واقعا مسخره س برای تغییر عقیده ی مردم نسبت ب یک پزشک خوب ولی هستن کسایی ک تحت تاثیر هر شرایطی هرکسیو میبرن زیر سوال....
مث سریالایی ک راجع ب فوتباله...اکثرا درسته ولی واقعا جلوه ی فوتبالو داغون کرده
پزشکا هم هستن توشون ک پول واسشون در اولویته حتی...
به نظرم این تشخیص اشتباه جزیی از پزشکی عه و خب انسان جایزوالخطا ست ولی به نظرم باز همه ی اینا برمیگرده به اعتماد بین بیمار و پزشک و اینکه خب ببین به نظرم تب بیماری خاص نیست که بگی فلان پزشک اشتباه تشخیص نداده باشه یک موقع و بخوای مطمین بشی.
درباره جلوه ام ببین من یکبار دیگه ام گفتم حالا این سریال نبود ملت از اوضاع خبر نداشتن ؟ یک چیز دیگه که به نظرم جامعه ی پزشکی الان جلوه بدی پیدا نکرده.
 

raminn

کاربر فعال
ارسال‌ها
52
امتیاز
320
نام مرکز سمپاد
farz
شهر
اصف
پاسخ : جنجالی شدن سریال" در حاشیه"

من از نظر بقیه اطلاعی ندارم اما خودم تا سریالو دیدم حس نکردم توهینی به قشر پزشکا شده باشه.انقدر طنزو مسخره بازیش بالاس که ملومه یسری ازین رفتارا از هیچ پزشکی سر نمیزنه مگه اینکه بیمار باشه اون پزشک
چشونه این دکترا!خودمون یکار کردیم موقعیت خودشونو خیلی بالا میبینن.الان اغلب بچه های تجربی پزشکی میخوان برای چی؟کمن اونایی که واقن به پزشکی و علمش علاقه مند باشن شدید
بابای خود من پزشکه اما بنده خدا میشینه فیلمو دنبال میکنه :D

+اما مساءل مالی بیمارستانش و زیرمیزیاش یه گوشزدایی داره :-"
 
بالا