• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اهواز زیر خاک

  • شروع کننده موضوع
  • #1

shadi m

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
80
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
اهواز
مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه گردو غباربا غلظت بالا ناشی از استمرار خشکسالی در کشور است گفت: هر سال این وضعیت با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می یابد.
ضیاء الدین شعاعی، افزود: مطابق معمول جریان های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این همان جریان هایی است که غبار را از بین النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می کند و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی، در فصول زمستان و سرد به صورت استثنایی با جریان هایی مواجه می شویم که از سمت عربستان وارد کشور می شود و جریان کاملا بر عکس می شود.

شعاعی ادامه داد: هفته گذشته این جریان در اهواز اتفاق افتاد و متاسفانه به دلیل سرعت باد از بیابانهای جنوب و جنوب شرق اهواز و اطراف حمیدیه، بار سنگین غبار را با خود همراه و به غلظت باور نکردنی 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید. همان اتفاقی که برای روز یکشنبه نیز پیش بینی شده بود و به وقوع پیوست ولی خوشبختانه طی امروز و چند روز آتی، تراکم ابر بر آسمان اهواز خواهیم داشت که از شدت وقوع حادثه می کاهد.

وی گفت: بر طبق آخرین اخبار، بار سنگین غبار می تواند از تپه های ماسه ای اطراف فکه در اهواز ناشی شود ولی متاسفانه به دلیل ابری بودن هوا امکان پیش بینی دقیق منبع وجود ندارد. آنچه مشخص است در جنوب اهواز دارای بار گرد و غبار شده است که خوشبختانه طبق آخرین آمار با افزایش رطوبت هوا می توان به کاهش شدت گرد و غبار امیدوار بود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه کانون گرد و غبار امروز اهواز داخلی است، اظهار کرد: بادی که از روی خلیج فارس عبور کرده بار داشته است و نه در حدی که امروز در اهواز مشاهده شد.

وی ادامه داد: علی رغم انتظارات که نباید این سرعت باد منجر به چنین شدت پدیده گرد و غباری شود، به دلیل خشکی شدید زمین این پدیده با این حجم غلظت رخ می دهد.

شعاعی تاکید کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که این پدیده تا ظهر روز چهارشنبه که همچنان جهت باد شمالی_ جنوبی است، ادامه خواهد داشت ولی امیدواریم با افزایش رطوبت خاک، میزان تاثیر شرایط زمینی برای شدت پدیده کاهش یابد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر این موضوع که این مشکلات ناشی از استمرار وضعیت خشکسالی در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه هر سال وضعیت این حوزه با شدت یافتن خشکسالی و کاهش بارندگی و رطوبت خاک شدت می یابد.

شعاعی افزود: اگر پیش از این بادی با سرعت 10 متر بر ثانیه باعث وقوع گرد و غبار می شد، در حال حاضر بادی که با سرعت 5 متر بر ثانیه از آبادان شروع شده و در اهواز به 8 متر بر ثانیه هم نرسیده است منجر به چنین گرد و غباری با این حجم غلظت شده است.

وی اظهار کرد: بی شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گرد و غبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت پدیده گرد و غبار باشیم.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه گرد و غباری که سال هاست کشور را درگیر خود کرده از دو منبع داخلی و خارجی منشاء می گیرد، افزود: متاسفانه هیچ تفکیکی بین این دو منبع وجود نداشت و همچنین شناسایی دقیقی از کانون های فعال تر صورت نگرفته بود که خوشبختانه به همت کمیته علمی و تحقیقاتی کارگروه این موارد شناسایی و مشخص و نخستین ضرورت اقدامات علمی آینده برطرف شد.

شعاعی ادامه داد: اگرچه یکی از مواردی که در برنامه های پیش بینی شده مورد توجه قرار گرفته است، تقویت زیرساخت های سازمان هواشناسی است اما نباید از ضرورت تکمیل اطلاعات پایش های زمینی غافل شد. زیرا در کنار عامل باد، میزان رطوبت خاک یکی از عوامل اصلی در ایجاد و افزایش غلظت گرد و غبار است.

وی افزود: متاسفانه امسال شرایط خشکی زمین در ایران نسبت به سال گذشته شدت بیشتری داشته است و پیش بینی ها نیز حاکی از افزایش این شدت خشکی زمین در سال آینده است.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با یادآوری دستور رئیس جمهور برای تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان کلیه دستگاه های مربوطه به منظور ارائه برنامه واکنش سریع در خصوص پدیده گرد و غبار خوزستان، گفت: تلفیق برنامه های ارائه شده از سوی دستگاه ها برای ارائه در هیات دولت آماده است.

شعاعی تاکید کرد: همچنین مقرر شده، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و استانداری خوزستان در هفته آینده، جلسه ای جهت برنامه ریزی و آغاز عملیات اجرایی طرح واکنش سریع مبنی بر کنترل کانون های منشاء با تاثیر بالا و همچنین تهیه و آغاز عملیات اجرایی برنامه بلند مدت برای کاهش اثرات پدیده گرد و غبار برگزار کند.

وی تصریح کرد: البته باید بپذیریم که ایران به دلیل شرایط خشکسالی با این پدیده درگیر است و اقدامات برنامه ریزی شده نمی تواند منجر به بهبود کامل شرایط در کوتاه مدت شود.


'شهریار عسکری' سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای صبح امروز میزان غلظت گرد و غبار در شهرهای استان افزایش یافته و این میزان در شهر اهواز از 710 میکروگرم در ساعت 9 صبح به سه هزار و 575 میکروگرم بر مترمکعب در ساعت 10 و 30 دقیقه رسیده است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بحرانی خواندن هوای استان خوزستان، گفت: ضعف عملکرد مسئولان در مقابله با پدیده ریزگردها باعث شده که همچنان شاهد بروز گردوخاک در استان خوزستان بوده تاجایی که تنفس مردم با مشکل مواجه شده است .

ناصر سودانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره بحرانی شدن هوای استان خوزستان به دلیل پدیده ریزگردها و تعطیلی مدارس و ادارات، افزود: آنچه امروز در اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان شاهد هستیم آن است که دستگاه‌های سنجش آلایندگی از کار افتاده و به دلیل حجم بالای آلودگی دیگر پاسخگوی سنجش و اندازه‌گیری شدت گردوغبار نیست زیرا این پدیده به حداکثر غلظت رسیده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وضعیت هوا در اهواز قابل تحمل نیست،‌ ادامه داد:‌ اکنون مردم به جای استنشاق هوا، خاک تنفس می‌کنند؛ حال منتظر سفر رئیس سازمان محیط زیست به همراه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای بررسی اوضاع به خوزستان هستیم زیرا طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است فردا دوشنبه (20 بهمن) این سفر صورت گیرد.



سفر معصومه ابتکار به دلیل شدت گرد و غبار به خوزستان لغو شد. مدیر روابط عمومی استانداری اهواز امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: به دلیل شدت پدیده گرد و خاک سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز لغو شد. جمال درویش در این ارتباط گفت: خانم ابتکار قرار بود برای بررسی آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار به این استان سفر کند.




سازمان محیط زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند.

از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد.



رئیس مرکز اورژانس خوزستان با بیان این که روز گذشته ۲۶۱ نفر در اثر مشکلات ناشی از گرد و خاک به اورژانس بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند، گفت: از این تعداد، ۹ بیمار به صورت عادی و ۶ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز اورژانس خوزستان با بیان این که روز گذشته ۲۶۱ نفر در اثر مشکلات ناشی از گرد و خاک به اورژانس بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند، گفت: از این تعداد، ۹ بیمار به صورت عادی و ۶ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

شهریار میرخشتی گفت: از تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در روز گذشته، ۲۴۶ نفر ترخیص شده‌اند. او گفت: مرکز اورژانس اهواز، روز گذشته ۸۱ ماموریت انجام داد که در این ماموریت‌ها، ۵۱ مورد درمان در محل انجام شد.






434429_619.jpg

434479_245.jpg

434483_743.jpg

images


WP_20150208_13_15_35_Pro.jpg




امروز 21 بهمن هنوز گرد و خاکی طوفان گونه ادامه دارد......

به نظر شما حکومت چه وظیفه ای داره و باید چیکار کنه برای مردم استانی که عمده ی هزینه های مملکت رو تامین میکنه
؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

shadi m

کاربر فعال
ارسال‌ها
40
امتیاز
80
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
اهواز
پاسخ : اهواز زیر خاک

این یه مسئله ی جدیه امیر حسین خان
اعصاب ندارم ها
هی خاک میره تو چشمم هی سردرد میگیرم
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اهواز زیر خاک

این بحث گرد و خاک حرف امروز و دیروز نیست که چند ساله اینطوره و هیچ اهمیتی نمی دند و کاری نمی کنند
خوب یادمه که دوم دبیرستان که بودم یه بار این گرد و خاک ها رسید به تهران اونموقع بود که تازه یه حرفی زده شد و توی تلویزیون حرفش زدند و ...
اونم دلیلش این بود که رسیده بود به تهران وگرنه که این مسئله اهمیتی نداشت
حالا هی اهمیت ندادند هی اهمیت ندادند که اوضاع اینقدر اسفبار بشه :|
 

Dr.slayer

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
107
امتیاز
410
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
kerman
رشته دانشگاه
خلبانی
پاسخ : اهواز زیر خاک

وقتی که هورالعظيم رو خشكوندن كه نفت استخراج كنن خب معلومه که اینجوری میشه!باز حداقل نکردن با بارور کردن ابر ها یک ذره از اثرات مخرب کارشون رو خنثی کنند! :(


سدلاو : اسپم ندین .
 

-waha-

کاربر فعال
ارسال‌ها
69
امتیاز
286
نام مرکز سمپاد
فرزنگان
شهر
دور .
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اهواز زیر خاک

تنها چیزی که در اینمورد میدونم،
خلاصه کلام یه کارشناسه عالی رتبه هواشناسیه که
بسیار بعیده هیچ صنمی با حکومت داشته باشه(اسمشو یادم نیست،اتفاقی شنیدم صحبتاشو)
که حرفش این بود،پدیده ایه که درصد خیلی کمی از علتش به کشور ایران مرتبطه.
و میشه گفت از این سمت،اقداماتی جز پخش ماسک و تعطیل کردن و آماده باش اورژانس ها،کاری برنمیاد.
 

maryamak

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
6
امتیاز
124
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
نیشابور
پاسخ : اهواز زیر خاک

به عنوان یک هم وطن خیلی ناراخت شدم این مردم چی کار میکنن با این وضع هوا.
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اهواز زیر خاک

به نقل از .waha. :
تنها چیزی که در اینمورد میدونم،
خلاصه کلام یه کارشناسه عالی رتبه هواشناسیه که
بسیار بعیده هیچ صنمی با حکومت داشته باشه(اسمشو یادم نیست،اتفاقی شنیدم صحبتاشو)
که حرفش این بود،پدیده ایه که درصد خیلی کمی از علتش به کشور ایران مرتبطه.
و میشه گفت از این سمت،اقداماتی جز پخش ماسک و تعطیل کردن و آماده باش اورژانس ها،کاری برنمیاد.


ببینید درسته گرد و غبار از سمته مناطق داخلی نیست اما دلیل نمی شه که مسئولین ما با مسئولین کشور های دیگه صحبت نکنند
اگه قبلا در عربستان مالچ پاشی می شد و الان نمی شه و گرد و خاک تو کشور ما میاد نمی شه گفت کشور ما هیچ کاری نمی تونه کنه جز پخش ماسک و ...
و یا بگن عادت کنید همینه دیگه
بازم می گم این گرد و خاک حرف این چند روز گذشته نیست چند ساله که هیچ اقدامی انجام ندادند
الانم اگه کاری بکنند علتش اینه که مجبور دارند می شند
 

Dr.slayer

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
107
امتیاز
410
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
kerman
رشته دانشگاه
خلبانی
پاسخ : اهواز زیر خاک

در واقع مجبور شدند چون آقاي خامنه اي ديشب در اين زمينه دستور حكومتي صادر كردند و اين وزيري هم كه به خوزستان سفر كردند به همين دليل بوده وگرنه اين ها تا برطرف شدن مشكل گرد و خاک به اين استان نميرفتند تا يه وقتي مريض نشن!
 

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,980
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : اهواز زیر خاک


خب هر سال چندین روز فصل های گرم رو با این معضل روبه روییم . خرم آباد هم روبه رو هست با این وضع با شدت کمی کمتر .


این قضیه رو میشه از نظر بهداشتی خیلی بررسی کرد . اثراتش روسلامتی خیلی بیشتر از چیزی هست که بنظر میاد .
توش همه چی داره تقریبا و مصیبت باره . ذرات از ارتفاع کم کلی مسافت رو طی می کنه و علاوه بر میکروبهای هوای مسیر
_ قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها _ ذرات سنگین هوای خروجی از ماشین ها _از جمله سرب سرطان زا _ رو داره .
به تمام ریه وارد میشه و تمام بیماری های میکروبی و سرطان و کاهش طول عمر ساکنین این نواحی .

و تشدیدبیماری بیماران قلبی و تنفسی .

روشهای بلند مدت مقابله با این پدیده چی می تونه باشه ؟ و واقعا اقدامی شده در این زمینه ؟
 
بالا