• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اشکالات درسی / رشته تجربی

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,599
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از خ شین الف ی الف ر :
اگه کتاب درسی رو نقض کرده بودم یه حرفی ولی حرف من درسته. در ضمن کتاب درسی کپی پیست کمپبله
بله حرف شما درسته ولی واسه کنکور درست نیس! کتاب درسی ما کلی غلط داره و تو کنکور دقیقا از قسمتای غلطشم سوال میاد، ینی به عبارتی اگه بچه ها جواب کمپبلی و درستشو یاد بگیرن تو کنکور به ضررشونه. کنکور واو به واوش از کتاب درسیه.
 

گوگولی مگولی

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
136
امتیاز
250
نام مرکز سمپاد
farzanehgan
شهر
kermanshah
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

دیونه صید حشراتش برا جذب نیتروژن ا پس کلرو داره درسته؟ بعد برگاش چرا زرده؟
 

saranaz

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
996
امتیاز
4,711
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
یزد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی


به نقل از {:zahra:} :
دیونه صید حشراتش برا جذب نیتروژن ا پس کلرو داره درسته؟ بعد برگاش چرا زرده؟

فک کنم ما میگفتیم برگاش زدن و کلرو پلاست ندارن :D .
 

nazanin.f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
618
امتیاز
3,331
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

من فک کنم چون برگاش زرده پس کلروپلایت نداره و گوشت خواره :D
 

Neverchanged

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
176
امتیاز
152
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

آقا یه سوال دارم. تو کنکور 93 تجربی سوال 158 یه مشکلی هست . سوال اینه :

158)انتخاب طبیعی در جمعیت شیر های آفریقا نمیتواند......
1) در بروز رفتار افراد، نقش داشته باشد. 2) بر فنوتيپ افراد جمعيت مؤثر باشد.
3) فراواني اللهاي نامطلوب را كاهش دهد. 4) سبب پيدايش اللهاي سازگار شود

خوب بر اساس کتاب درسی هم که بریم جلو و بر اساس تعریف های کتاب درسی انتخاب طبیعی بر الل هایی اثر گزاره که تو جمعیت هستند و باعث بوجود اومدنشون نمیشه بلکه باعث تثبیت اونها توی جمعیت میشه اما تو پاسخنامه سازمان سنجش زده گزینه 3 نه 4. در حالی که کار انتخاب طبیعی گزینه 3 هست و تخصصش اینه که الل های نامطلوب رو کم کنه. الان نمیدونم چه کنم؟ :( :( :( :| :| :| :| :|
اگه به نظرتون اشتباه میگم لطفا بگین
 

Fireball.II

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,458
امتیاز
8,721
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد II
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
علوم پزشکی زاهدان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از خ شین الف ی الف ر :
آقا یه سوال دارم. تو کنکور 93 تجربی سوال 158 یه مشکلی هست . سوال اینه :

158)انتخاب طبیعی در جمعیت شیر های آفریقا نمیتواند......
1) در بروز رفتار افراد، نقش داشته باشد. 2) بر فنوتيپ افراد جمعيت مؤثر باشد.
3) فراواني اللهاي نامطلوب را كاهش دهد. 4) سبب پيدايش اللهاي سازگار شود

خوب بر اساس کتاب درسی هم که بریم جلو و بر اساس تعریف های کتاب درسی انتخاب طبیعی بر الل هایی اثر گزاره که تو جمعیت هستند و باعث بوجود اومدنشون نمیشه بلکه باعث تثبیت اونها توی جمعیت میشه اما تو پاسخنامه سازمان سنجش زده گزینه 3 نه 4. در حالی که کار انتخاب طبیعی گزینه 3 هست و تخصصش اینه که الل های نامطلوب رو کم کنه. الان نمیدونم چه کنم؟ :( :( :( :| :| :| :| :|
اگه به نظرتون اشتباه میگم لطفا بگین
انتخاب طبیعی داس طبیعت ـه که میوفته به جون ژن ها و ژن های بیخود رو از طریق حذف اون موجودی که ژن بیخود داره حذف میکنه.
و خوب سوال گفته نمیتواند.انتخاب طبیعی سبب "پیدایش" الل سازگار نمیشه.جهش اینکارو میکنه.
گزینه یک و دو هم : وقتی ژن های نامطلوب رو حذف میکنیم طبعا بر رفتار افراد یه جمعیت و فنوتیپ های جمعیت هم تاثیر میذاریم.
 

zahra710

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
173
نام مرکز سمپاد
Frz
شهر
زیر گنبد کبود(اصفهان)
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از خ شین الف ی الف ر :
به نقل از نازنین :) :
سال سوم فصل 10: ;;)
بیشتر تمایز جانوران پس از بلوغ متوقف میشود

پس در بلوغ تمایز داریم که کم هم نیست و بیشترش بعدا متوقف میشه :>

بعد تو همون صفحه اومده که همگام با نمو دسته ای از ژنها که کنترل کننده تمایز هستن غیر فعال میشوند
پس وقتی تو بلوغ تمایز داریم اونم زیاد یعنی نمو کم بوده

لطفا اگه جواب سوالی رو میدید بگین از کجا کتاب استنباط کردید (;
من با پرس و جوی بیشتتر متوجه شدم این دوتاجواب هر دوش به نوعی درسته
تمایز و نمو دوتا چیز جدا از هم نیستن یه جورایی در راستای هم قرار دارن
به صورتی که سلول ها با تمایز موجب نمو میشه
 

kimiyakim

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
86
امتیاز
233
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
Earth Kingdom
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از {:zahra:} :
دیونه صید حشراتش برا جذب نیتروژن ا پس کلرو داره درسته؟ بعد برگاش چرا زرده؟
بله.کلروپلاستم داره.مسئله اینه که میزان رنگیزه ی زردش بیشتر از سبزشه.
 

skYboy

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
348
امتیاز
323
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
مدال المپیاد
نجوم و اخترفیزیک
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از {:zahra:} :
دیونه صید حشراتش برا جذب نیتروژن ا پس کلرو داره درسته؟ بعد برگاش چرا زرده؟
دیونه یک فتواتوتروف ه،پس رنگیزه برای غذاسازی نوری داره،کلروپلاست و کلروفیل داره اما رنگیزه ی زردش بیشتره (شاید کاروتنوئید باشه)
گوشت خواره اما نه ب اون معنا؛چون صید کردنش برای تامین انرژی نیست بلکه بر تامین نیتروژنه.
پس:تو زمین کم نیتروژن میتونه رشد کنه،وابستگی ش به تثبیت کننده های نیتروژن و شوره گذار ها کمتره مثل آنابنا و نیروباکتر کمتره.
و همه ویژگی یک گیاه دیگه رو داره.
به نقل از خ شین الف ی الف ر :
خوب بر اساس کتاب درسی هم که بریم جلو و بر اساس تعریف های کتاب درسی انتخاب طبیعی بر الل هایی اثر گزاره که تو جمعیت هستند و باعث بوجود اومدنشون نمیشه بلکه باعث تثبیت اونها توی جمعیت میشه اما تو پاسخنامه سازمان سنجش زده گزینه 3 نه 4. در حالی که کار انتخاب طبیعی گزینه 3 هست و تخصصش اینه که الل های نامطلوب رو کم کنه.
سنجش زده 4؛
انتخاب طبیعی فراوانی آلل نامطلوب رو کم میکنه(آلل کوچیکی جثه توی هیراکوتریوم مثلا)،پس میتونه بر فنوتیپ هم تاثیر بذاره(جثه اسب بمرور زمان بزرگ میشه)،و در تغییر رفتار هم نقش داشته باشه(وقتی بزرگتر میشن رفتار غذایابی و ... هم تغییر میکنه).
به نقل از نازنین :) :
بیشتر تمایز جانوران پس از بلوغ متوقف میشود
پس در بلوغ تمایز داریم که کم هم نیست و بیشترش بعدا متوقف میشه
بعد تو همون صفحه اومده که همگام با نمو دسته ای از ژنها که کنترل کننده تمایز هستن غیر فعال میشوند
پس وقتی تو بلوغ تمایز داریم اونم زیاد یعنی نمو کم بوده
قسمت اول درسته فک کنم.
قسمت دوم:ربطی نداره اصلا.ینی هر وقت تمایز زیاده نمو کمه و برعکس؟ :O
هنگام بلوغ تمایز ونمو داریم اما:
اغلب تمایز بعد متوقف میشه.(اغلب چون میشه تو آزمایشگاه تمایز زدایی کرد و بعدش دوباره تمایززایی،مثل دالی که سلول پستانش تمایز یافته بود بعد تمایززدایی و بعد تمایز به یک جاندار کامل)
نمو هم اغلب متوقف میشه چون اگه تمایزی نباشه نمو صورت نمیگیره.
 

Neverchanged

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
176
امتیاز
152
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از نازنین :) :
من فک کنم چون برگاش زرده پس کلروپلایت نداره و گوشت خواره :D
نع خیلی از این گیاها سبز هم هستن و در ضمن گوشتخواریش فقط برای جذب نیتروژنه و تمام گیاها جز گیاهای انگل فتوسنتز میکنن
 

Hypnotise

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شاهرود
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

دچار یک ابهام بنیادی شدم!
میدونم که ATP، ADP و AMP همه نوکلوتید محسوب میشوند. اما آیا بجز AMP اون دوتای دیگه رو هم میشه گفت مونومر نوکلئیک اسیدها هستند؟
 

Neverchanged

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
176
امتیاز
152
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از Hypnotise :
دچار یک ابهام بنیادی شدم!
میدونم که ATP، ADP و AMP همه نوکلوتید محسوب میشوند. اما آیا بجز AMP اون دوتای دیگه رو هم میشه گفت مونومر نوکلئیک اسیدها هستند؟
نوکلئوتید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینا نه نوکلئوتیدند نه نوکلوئیک اسید. این ها نوکلئوزید تری فسفات هستند که با اون دو اصطلاح قبلی فرق دارن. در ضمن اینها همه به صورت آزاد هستن و باهم به هیچ وجه ترکیب نمیشن. شما شاید نوکلوتید داخل DNA رو با اینا اشتباه گرفتین چون اینا اصلا پلیمر نمبشن چه برسه به اینکه مونومر یه چیزی بشن
 

nazanin.f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
618
امتیاز
3,331
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

ساختار AMP شبیه نوکلوتیده
بعد من ی تستی دیدم قبلا مربوط ب هورمون سال سوم بود ( AMPک ب عنوان پیک دومین بود ) جوابش این میشد که پیک دومین ساختار نوکلوئیدی دارد ;;)


چرا منو میزنی؟؟؟
طبق مطالب کتاب نوکلوئیده لطفا با کتاب جواب بدید :|
 

Neverchanged

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
176
امتیاز
152
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از نازنین :) :
ساختار AMP شبیه نوکلوتیده
بعد من ی تستی دیدم قبلا مربوط ب هورمون سال سوم بود ( AMPک ب عنوان پیک دومین بود ) جوابش این میشد که پیک دومین ساختار نوکلوتیدی دارد ;;)
نوکلوتیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O
آقا بسه پیک های دومین یا یون کلسیم هستن یا cAMP کدوم کتاب نوشته نوکلوتیدی هستن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :O :O :O :O
شبیه شاید ولی نوکلئوتید ها 3 گروه فسفات دارن و ATPو ... یک گروه فسفات
 

Parinaz.

پری‌ناز
ارسال‌ها
1,932
امتیاز
9,953
نام مرکز سمپاد
فرزانگان قزوین
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
آزاد تهران جنوب
رشته دانشگاه
طراحی لباس
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

شبیه شاید ولی نوکلئوتید ها 3 گروه فسفات دارن و ATPو ... یک گروه فسفات
آدنوزین تری فسفات سه گروه فسفات داره. :/


لطفا توجه داشته باشین که ما طبق معلومات زیست دبیرستان درس میخونیم و همه، AMP وATP، ADP و رو نوکلئوتید به حساب میارن.
حتی هر کس سال قبل المپ زیست میخونده عملاً امسال معلومات اضافی یا درست ترشو باید بریزه دور و همینا ر یاد بگیره.
خواهش میکنم اگه به مطالب سه سال دبیرستان و فقط مطالب سه سال دبیرستان تسلّط ندارین، بچه هارو با اطلاعات دیگه گیج نکنین.
این سه مولکول توی کتابای تست جزو نوکلئوتیدها معرفی شده ن.
 

Neverchanged

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
176
امتیاز
152
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از پری ناز :
آدنوزین تری فسفات سه گروه فسفات داره. :/


لطفا توجه داشته باشین که ما طبق معلومات زیست دبیرستان درس میخونیم و همه، AMP وATP، ADP و رو نوکلئوتید به حساب میارن.
حتی هر کس سال قبل المپ زیست میخونده عملاً امسال معلومات اضافی یا درست ترشو باید بریزه دور و همینا ر یاد بگیره.
خواهش میکنم اگه به مطالب سه سال دبیرستان و فقط مطالب سه سال دبیرستان تسلّط ندارین، بچه هارو با اطلاعات دیگه گیج نکنین.
این سه مولکول توی کتابای تست جزو نوکلئوتیدها معرفی شده ن.
راجع به بند اول کلامتون : من دارم سه ساعت همینو به دوستان میفهمونم
راجع به بند دوم کلامتون: چشم زود تر میگفتین. دیگه این مطالبو که از تو هوا در اوردم نمیگم. من که اصن به چیزی تسلط ندارم. :-< :-< :-<
 

Hypnotise

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شاهرود
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

این همه بحث شد. اما جواب سوال منو ندادید
آیا این جمله درسته: AMP مونومر نوکلئیک اسیدها هست اما ADP و ATP خیر
از این جهت که نوکلوتیدها وقتی در نوکلئیک اسید قرار میگیرند تنها یک فسفات دارند، پس ATP نمیتونه مونومر باشه اما AMP میتونه. درسته؟

خ شین الف ی الف ر عزیز میدونم قصدتون کمک هست اما مرتبا مطالب خارج از کتاب در جواب سوالات بچه ها میگید که باعث گیج شدن میشه.
لطفا بذارید اونایی که کنکور رو تجربه کردن و کتاب درسی هر سه سال رو خوندن راهنمایی کنن. مرسی
 

nazanin.f

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
618
امتیاز
3,331
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اردبیل
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

به نقل از Hypnotise :
این همه بحث شد. اما جواب سوال منو ندادید
آیا این جمله درسته: AMP مونومر نوکلئیک اسیدها هست اما ADP و ATP خیر
از این جهت که نوکلوتیدها وقتی در نوکلئیک اسید قرار میگیرند تنها یک فسفات دارند، پس ATP نمیتونه مونومر باشه اما AMP میتونه. درسته؟

خ شین الف ی الف ر عزیز میدونم قصدتون کمک هست اما مرتبا مطالب خارج از کتاب در جواب سوالات بچه ها میگید که باعث گیج شدن میشه.
لطفا بذارید اونایی که کنکور رو تجربه کردن و کتاب درسی هر سه سال رو خوندن راهنمایی کنن. مرسی

تو کتاب وقتی ساختارشونو توضیح میده وشته یک تا سه گروه فسفات هرسه تا میتونن پس :-?
 

Parinaz.

پری‌ناز
ارسال‌ها
1,932
امتیاز
9,953
نام مرکز سمپاد
فرزانگان قزوین
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
1394
دانشگاه
آزاد تهران جنوب
رشته دانشگاه
طراحی لباس
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

راجع به بند اول کلامتون : من دارم سه ساعت همینو به دوستان میفهمونمراجع به بند دوم کلامتون: چشم زود تر میگفتین. دیگه این مطالبو که از تو هوا در اوردم نمیگم. من که اصن به چیزی تسلط ندارم.

خب خودت تو پست قبلیت گفتی ATP یه گروه فسفات داره! برو بخونش...
ما کی گفتیم از رو هوا درآوری؟؟! میگیم ما باید در سطح کتابای دبیرستان کنکور بدیم و شرمنده ولی بعضی توضیحاتتون واسه کنکوریها گیج کننده ست. مثلا ما تو کتاب نمیخونیم که یون کلسیم هم به عنوان پیک دومین عمل میکنه.
و در این مورد هم، معمولا معلما و کتابای تست، آدنوزین تری فسفات رو نوکلئوتید معرفی میکنن چون از یه مولکول قند، یه مولکول بازآلی و سه گروه فسفات ساخته شده و میتونه گروه های فسفاتشو از دست بده.
 

moshiri

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
232
امتیاز
595
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بندر
مدال المپیاد
زکی!
پاسخ : اشکالات درسی / رشته تجربی

درود چنتا سوال زیست داشتم ممنون میشم جواب بدین:
1.در باب جهش تو فصل میتوز،طبق متن جهش جایجایی از یک کروموزوم به کروموزوم غیر همتاس. پس چرا پایین ص122 ترکیب جابجایی بین کروموزومهای همتا رو به کار برده؟
2.تو فصل میتوز ص131 کتاب میگه در پروفاز اول کروموزومها کوتاه و ضخیم میشن(قابل رویت)بعد پوشش هسته ناپدید میشه سپس سانتریولها دور میشن و دوک ایجاد میشه
اما تو شکل پروفاز همبن صفحه کروموزومها فشرده شدن و سانتریولها هم دور شدن اما پوشش هسته ناپدید نشده.جریان چیه؟
3.تو فصل گوارش ایا چینه دان گوارش مکانبکی داره؟
4.ص58گوارش کتاب مبگه ماهیچه های دیواره لوله گوارش در ناحیه دهان و ابتدای حلق مخطط و ارادی و مابقی ماهیچه ها صاف و غیر ارادین. اما اسفنگتر خارجی مقعد که ارادیه و جز مخرجه و مخرج هم جز لوله گوارشه. جریانش چیه؟
5.ایا معده حرکات موضعی داره یا موضعی مختص رودس؟
6. کتاب تو انعکاس بلع از اپیگلوت حرف زده که میره پایین. قبلا فک میکردم اپی گلوت همون زبان کوچکه اما تازگیا فهمیدم فرق دارن. کلا اپیگلوت چبه؟ غیر از فصل گوارش جای دیگه ای هم اومده؟
 
بالا