• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شرایط مطالعه

  • شروع کننده موضوع
  • #1

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
میخواستم چندتا نکته مختصر درباره افزایش بازدهی یادگیری بگم:

1)پشت میز مطالعه درس بخونید.خوابیده درس نخونید و راه هم نرید.چون در این صورت بخشی از ذهن و هوشیاری تون درگیر راه رفتن میشه یا احساس خواب آلودگی میکنین.از این گذشته بعد یک مدت کمردرد و پادرد به سراغتون میاد و ساعت مطالعتون کم میشه ولی اگه پشت میز درس بخونید ماهیچه هاتون کمتر خسته میشه.

2)موقع مطللعه به هیچ وجه اهنگ گوش ندید چه با هنذفری چه بدون هنذفری.اگه عادت دارید که با اهنگ درس بخونید پیشنهاد میکنم هرچه زودتر این عادت رو ترک کنید جون در دراز مدت باعث کاهش تمرکز میشه.اگه خواستید در موقع استراحت اهنگ گوش کنید بهتره بدون هنذفری این کارو انجام بدین چون گوش شما به صدای بلند و متمرکز عادت میکنه و بعدا براتون مشکل ساز میشه.

3)در هنگام مطالعه چیزی نخورید.چون هنگام غذا خوردن سیستم عصبی،گردش خون رو طوری هدایت میکنه که به معده و روده بیشترین خون برسه تا کارش رو به نحو احسن انجام بده و از طرفی مغز برای فعالیتش به خون زیاد نیاز داره!و هنگام میل غذا خون کافی به مغز نمیرسه و بازدهی کمتر میشه.علاوه بر این در زمان کنکور تحرک شما کمتر میشه و ساعت مطالعه زیاد و اگه بخواین موقع درس چیزی بخورید افزایش وزن پیدا میکنید و هر موقع که معده شما پر میشه وتحت فشار قرار میگیره شما مجبور میشید که درسو رها کنید و استراحت کنید.

تا یک ساعت بعد از صرف غذا هم درس نخونید چون هنوز خون بیشتر در قسمت دستگاه گوارشه و همچنین باعث میشه خوابتون بگیره.

4)لطفا بلند بلند درس نخونید چون وقتی بلند حرف میزنید حنجره و ماهیچه های گلوی شما خسته میشه و دیگه نمیتونید درس بخونید.

5)سعی کنید محل مطالعتون ثابت باشه چون جابه جایی باعث کاهش تمرکز میشه و ذهن شما طول میکشه که با محیط جدید مچ بشه.دقیقا قضیه همون شرطی شردن کلاسیکه که تیو فصل رفتار شناسی میخونین!اگه محیط ثابت باشه هروقت در اون مکان قرار میگیرین مغز خودبه خود برای آموختن آماده میشه.

6)دمای محل مطالعه تون خنک تر از دمای بدنتون باشه (ا2 تا 25 درجه).هرچی دما بالاتر باشه شما زودتر خسته میشید و زودتر خوابتون میگیره.

7)نور محل مطالعه کافی باشه و تا جایی که امکان داره از چراغ مطالعه استفاده نشه چون نورش مستقیم به کتاب میخوره و بیشتر این نور بازتاب میشه به سمت چشم شما و این باعث میشه مردمک چشم شما که در نور زیاد تنگ بوده زودتر خسته بشه.

8)در یک روز هم درس عمومی بخونید هم درس اختصاصی چون اگه بخواین فقط یکیشو بخونین براتون خسته کننده میشه.جوری برنامه بچینین که یکی در میون عمومی اختصاصی باشه.

9)در هفته هم حتما یه برنامه گردش و تفریح داشته باشید ترجیحا آخر هفته باشه.

10)در حین مطالعه تلفن همراهتون رو خاموش کنید یا از خودتون دورش کنید.چون وسط درس اگه بخواین sms بدید یا به کسی زنگ بزنید تمرکزتون رو از دست میدید و زمان میبره که دوباره به دست بیاریدش.
 

sadlove

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,382
امتیاز
31,812
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شـیراز
سال فارغ التحصیلی
93
پاسخ : شرایط مطالعه

من یه نکته خیلی مهم بگم امسال گرفتارش شدم واسه بقیه درس عبرت شه .

اصن چهار زانو نشینین درس بخونین ! اصلن اصلن !

من عادت کرده بودم در روز ظهرا میرفتم چهار زانو رو زمین درس میخوندم عصب پام صدمه دیده پای راستم فلج شده :| بعد کنکور 20 جلسه فیزیوتراپی رفتم اما هنوزم سوزن میزنم اون قسمت چیزی حس نمیکنم ! :|

این گوشیو هم که مهسا گفت تو اتاقتون نذارین مثلن اگه تو اتاق درس میخونین گوشیتونو بذارین توی پذیرایی یا طبقه پایین خلاصه تو محیطی که هستین نذارینش وسوستون میکنه..
یه دفعه میرین اهنگ گوش کنین میبینین 1 ساعت وقتتون گذشت..

:-<
 

saranaz

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
996
امتیاز
4,711
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
یزد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : شرایط مطالعه


از الان سعی کنید تمرکز بگیرید خیلی مهمه خیلی .مهم تر از ساعت مطالعه اس خیلی خیلی.
 

ali_de457

KilaaliK
ارسال‌ها
159
امتیاز
334
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
اینستاگرام
پاسخ : شرایط مطالعه

بله شرایط درست خیلی چیز مهمیه که باید رعایت شه ولی اگر دیدین نمی تونید شرایط رو رعایت کنید همون حالتی که عادت دارید بخونید
تغییر عادت باید سال سوم انجام بشه پیش وقت زیادی واسه این کارا نداره(البته یه مقدار میتونین وقت بذارید)هر چیزیو 4-5 روز تست کنید اگه جواب داد ادامه بدید وگرنه ولش کنین پافشاری رو این چیزا = وقت تلف کردن
 
ارسال‌ها
919
امتیاز
4,415
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
تهران
پاسخ : شرایط مطالعه

منم چنتا نکته اضاف کنم !
1) ممتد مطالعه نکنید ! هر نیم ساعت یه بار بلند شید بشینید ! هر 1 ساعت یا 1 ساعت و خورده ای هم 15 دقیقه ورزش و نرمش کنید !!
2) از خوردن غذاهای شیرین و لبنیات در طول روز پرهیز کنید ! قند پیچیده بخورید ! پرخوری هم نکنید ! بین هر واحد مطالعاتی میتونید چنتا بیسکوت (مادر یا ساقه طلایی ترجیحا) بخورید!
3) کلا وسایل الکتریکی تمرکزتون رو کامل بهم میریزه ! من توصیه میکنم کلا طرفش نرید ! :-" :D
4)افکاری که در طول مطالعه به ذهنتون میخوره رو یادداشت کنید و روی یک کاغذ بنویسید تا بعدا بهش فک کنید !
5)اگه شرایط مطالعه رو ندارین مثلا خوابتون میادو اینا نخون آقا نخون ! برو بخواب مثلا ! :-"
6)اگه میتونید از لامپ کم مصرف استفاده نکنید ! خستگی ذهنی میاره !
اگه به ذهنم رسید بازم میگم :-"

6)ساعت خوابتون رو کم نکنید ! ساعت خواب هر کس متفاوته ولی معمولا بین 7:30 تا 8:30 هست ! :-"
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : شرایط مطالعه

یکی از سوالهایی که بچه‌ها این روزها زیاد می پرسند اینه که چند ساعت باید در روز مطالعه کنند و چطور ساعت مطالعشون رو زیاد کنن.
اولین نکته ای که دوست دارم یادآور بشم اینه که در مطالعه اولین اهمیت رو کیفیت داره نه کمیت. ممکنه کسی ۳ ساعت درس بخونه اما بازدهیش مثل دانش آموزی باشه که در روز ۶ ساعت درس میخونه. پس در درجه اول باید سعی کنید که کیفیت مطالعه خودتو رو بالا ببرید. در همین راستا، برای اینکه بتونید تمرکزتون رو در زمان مطالعه ببرید بالا .کتاب مطالعه موفق با تمرکز – مولف : م حورایی رو دانلود کنید
بعد از اون می رسیم به بحث کمیت و چگونگی بالا بردن ساعت مطالعه.

هیچ وقت نمیشه گفت که ساعت مطالعه خوب چه ساعت مطالعه ایه. چون این موضوع با توجه به توانایی های هر دانش آموز فرق داره. اما چیزی که معلومه اینه که در سال کنکور خیلی بعیده که کسی بتونه با ۳ ساعت مطالعه در روز در رشته ها و دانشگاه های تاپ پذیرفته بشه. بنابراین همه شما باید بدونید که در این یک سال بیشترین وقتتون رو باید به مطالعه بپردازید.

سیستم کار به این شکل هست که هر کدوم از شما با هر ساعت مطالعه ای که در توانتون هست شروع کنید. یکی ممکنه توانش در حال حاضر ۲ ساعت در روز باشه و یکی دیگه ۷ ساعت و …

این اهمیت نداره.

مهم اینه که با هر ساعت مطالعه ای که داری شروع می کنی، هر روز کمی بهتر از دیروز باشی. فقط به این قضیه دقت کن که اگر فقط هر روز ۱۰ دقیقه به ساعت مطالعه خودت اضافه کنی، در یک هفته ۱ ساعت به ساعت مطالعه روزانت اضافه میشه و طی یک ماه می تونی ساعت مطالعه خودت رو ۴ ساعت در روز ارتقا بدی و این عالیه.

اما اینکه این افزایش باید تا چه حد باشه؟

ساعت مطالعه خوب برای هر کس، همون مقداری هست که در اون زمان بتونه تمام و کمال به همه برنامه های هفتگی که ریخته بود برسه و عمل کنه. همه مباحث مشخص شده رو بخونه و تست های درسهایی که مشخص شده بودن بزنه، آزمونش رو تحلیل کنه و …

لطفاً در برنامه ریزی و مشخص کردن ساعات مطالعه روزانه خودتون احساسی برخورد نکنین. همون ساعت واقعی که در توانتون هست در نظر بگیرید. شاید شما دو سه روز اول بتونید ساعت مطالعه بالا داشته باشید و بیش از حد توانتون کار کنید اما بعد از چند روز انرژیتون به شدت تحلیل میره و از درس زده میشید و این یکی از خطرناکترین اتفاقات در سال کنکوره.

پس آهسته و پیوسته برید. مطالعه روزانه ۳ ساعته، بهتر از اینه که شما یک روز ۱۰ ساعت بخونید و روز دیگه هیچی نخونید.
 

ariadne

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,059
امتیاز
5,010
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهار
شهر
تهـــــران .
پاسخ : شرایط مطالعه

می‌شه یکی که تجربه کرده، بگه خونه محیط بهتری‌ه برای درس خوندن یا اردوهای مدرسه؟
 

ali_de457

KilaaliK
ارسال‌ها
159
امتیاز
334
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
اینستاگرام
پاسخ : شرایط مطالعه

برای اکثریت مدرسه برای بعضیا خونه
منم جزو اکثریت بودم
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
وسواس مطالعه



امان از این وسواس مطالعاتی که خیلی از بچه های درسخون گرفتارشن و واقعا اذیتشون میکنه. وسواس مطالعاتی یه نوعی از وسواس فکریه که همون طور که از اسمش برمیاد برای مطالعه و درس خوندن پیش میاد. اگه شما هم وقتی یه مطلب رو میخونین از خودتون می پرسین :

یعنی وقت میکنم بخونم؟

یعنی یادگرفتم مطلبو؟؟؟

یعنی تو ذهنم میمونه؟

نکنه فردا یادم بره؟؟

بهتر نیست یه دور دیگه بخونم؟

یکی از نشانه هاشم اینه که میشنین دو تا درس دین و زندگی رو برای آزمون آزمایشی این هفته بخونین یهو میبینین یه روز کامل فقط گذاشتین واسه این دو تا درس در آخر سر هم به دلتون نچسبیده. وسواس مطالعاتی خیلی ضرر میزنه چون هم وقت گیره و هم اعتماد به نفس و آرامش رو از داوطلب کنکور میگیره. حالا راه حلش چیه؟؟؟

اولا که باید اراده ی خودتون رو قوی کنین تا به این افکار وسواسی بتونین فائق بیاین . دوباره خوانی نکنین و فقط هر مطلبی رو یک بار بخونین. برای دوره کردن وقت به اندازه ی کافی دارین و سعی کنین این دوره حداقل چند ساعت یا حتی بهتر این که چند روز بعد باشه نه این که ۱ ساعت بشینین یک صفحه رو بخونین. حتما از خط کشی مطالب مهم و یا هایلایت کردنشون استفاده کنین. این کار باعث میشه روحتون آرامش پیدا کنه که همیشه وقت دوره کردن هست. مطالبی رو که نمی فهمین روی یه کاغذ سفید بنویسین و بعد از مطالعه (نه حین مطالعه) بهش نگاه کنین و روش فکر کنین. وسواس هم مانند استرس سطح های مختلفی داره اگه واقعا وسواستون زیاده حتما به روانشناس مراجعه کنین . روانشناس هم اگه دید کاری از دستش برنمیاد حتما شما رو به روانپزشک معرفی میکنه تا واستون داروی ضد وسواس تجویز کنه. ازین بابت هم نترسین با مصرف کوتاه مدت این قرص ها میتونین به راحتی وسواستون رو کنار بذارین. پس “نه” بگویید به “وسواس”
 
بالا