• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

  • شروع کننده موضوع
  • #1

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
wmap یکی از پرفایده ترین ماهواره هایی است که تا به حال ناسا به فضا فرستاده...
توی این تاپیک می خوام در موردش مطلب بزارم...

به نام خدا...

11فوريه 2003(22 بهمن 81) براي کيهان شناسي روزي به ياد ماندني بود. دانشمندان ناسا و دانشگاه پرينستون نخستين نتايج کاوشگر تابش زمينه کيهاني ويلکينسون WMAP را در اين روز اعلام کردند.
اين نتايج نقطه عطفي در شناخت چگونگي شکل گيري و تحول کيهان هستند و کيهان شناسي را از گمانه زني به علمي دقيق تبديل مي کنند. اين پروژه پاسخي دقيق به برخي پرسشهاي بسيار تاريخي بشر از قبيل سرانجام جهان چه خواهد بود؟ جهان از چه تشکيل شده؟ نخستين ستاره ها کي به وجود آمدند و… مي دهد. ماهواره WMAP که پروژه مشترک سازمان ناسا و پرينستون است ، در ژوئن 2001 به فضا پرتاب شد. اين رصدخانه 145ميليون دلاري اکنون در فاصله يک ميليون مايلي (1609000کيلومتري) زمين قرار دارد و تابش زمينه کيهاني را که 380هزار سال پس از مهبانگ به وجود آمده و پس از طي فاصله 13ميليارد سال نوري به ما مي رسد مطالعه مي کند. در نظريه مهبانگ اعتقاد بر اين است که جهان ما در آغاز بسيار بسيار داغ و کوچک بود که بسرعت منبسط و سرد شده.اين انبساط، مانند يک انفجار خيلي سريع اتفاق افتاده و به همين دليل به اين نظريه ، نظريه انفجار بزرگ (مهبانگ) مي گويند. اين انفجار از خودش تابشي به جاي گذاشته و از آنجا که مهبانگ در همه جاي عالم اتفاق افتاده ، اين تابش نيز همه جهان را پر کرده و از همه سو به ما مي رسد. به همين دليل به آن تابش زمينه کيهاني (CMB) مي گويند. اين تابش براي نخستين بار در سال 1965 از سوي پنزياس و ويلسون که در آزمايشگاه بل کار مي کردند، کشف شد. از آنجا که اين تابش قديمي ترين چيزي است که مي توان رصد کرد، اطلاعات بسيار زيادي در مورد جهان و شرايط فيزيکي اوليه جهان در آن حک شده است.

به همين دليل تلاشهاي بسيار زيادي براي مطالعه آن انجام گرفته است.

تابش زمينه کيهاني به گونه اي اعجاب انگيز همسانگرد است.

به اين معني که در همه جهات دماي تقريبا يکساني دارد. در سال 1995 ماهواره جستجوگر تابش زمينه کيهاني (COBE) از ناسا افت و خيزهاي بسيار کوچکي را در تابش زمينه کيهاني کشف کرد. مثلا ديد که دماي يک قسمت از آسمان 2.7251 کلوين است ؛ ولي جاي ديگري از آسمان دماي 2.7249 کلوين دارد. به اين افت و خيزها ناهمسانگردي تابش زمينه مي گويند. اين ناهمسانگردي ها که فقط در حدود چند ميليونيم کلوين هستند، با افت و خيزهاي چگالي ماده در جهان اوليه که منجر به پديد آمدن کهکشان ها و خوشه هاي کهکشاني شدند، رابطه نزديکي دارند. ماهواره COBE نقشه اي از اين ناهمسانگردي ها تهيه کرد که قدرت تفکيکش 7درجه (14برابر قطر ظاهري ماه) بود. به دليل همين COBE فقط توانست افت و خيزهاي بزرگ را آشکار کند. کاوشگر تابش زمينه کيهاني ويکينسون WMAP ، نقشه اي از افت و خيزهاي دماي تابش زمينه تهيه کرده که قدرت تفکيکش بسيار بالاتر (0.3 درجه) ، حساسيتش بسيار بيشتر و بسيار دقيق تر از نقشه COBE است.

اگر نقشه کبي را مانند عکسي از يک نوزاد در نظر بگيريم که فقط بودن نوزاد را تاييد مي کند، عکسي که WMAP گرفته ، مانند عکس بسيار باکيفيتي است که در آن حتي مي شود نام نوزاد را روي پلاکش خواند. اطلاعات جديدي که در اين افت وخيزهاي کوچک وجود دارد، بسياري از مسائل کيهان شناسي را روشن مي کند، خيلي از پرسشهاي بنيادين را پاسخ مي دهد و پرسشهايي عميق تر و تازه تر برمي انگيزد. با اين داده ها، دانشمندان توانسته اند سن و ساختار عالم را با دقت بسيار زيادي تعيين کنند. داده هاي WMAP با نتايج حاصله از ديگر روشهاي مطالعه جهان اوليه از قبيل تلسکوپ فضايي هابل و جستجوگر تابش زمينه کيهاني (COBE) همخواني دارد. اگر جهان کنوني را به مثابه آدمي 50ساله فرض کنيم ، آنچه که دانشمندان WMAP کشف کرده اند ، اين است که وزن اين آدم را وقتي که 12ساعت از عمرش مي گذشته با نگاه کردن به عکسش با دقت تعيين کرده اند! دانشمندان با استفاده از آن حتي توانستند در زمان باز هم عقب تر بروند و شرايط اوليه اي را که هنگام آغاز جهان وجود داشته ، مشخص کنند. همچنين توانستند مقدار ماده تشکيل دهنده جهان کنوني را اندازه گيري کنند و با استفاده از آن رفتار عالم را در آينده پيش بيني نمايند. بعضي از نتايج که دانشمندان گروه WMAP به دست آورده اند، به شرح زير است : جهان حدود 13.7 ميليارد سال پيش متولد شده است.

فقط حدود 4درصد عالم از ماده ، به شکلي که ما مي شناسيم تشکيل شده است ، يعني ماده معمولي که ما مي شناسيم و در آزمايشگاه وجود دارد، فقط 4درصد کل عالم را مي سازد. 23درصد عالم را ماده تاريک سرد تشکيل داده که دانشمندان اطلاعات خيلي کمي درباره اش دارند و 73درصد باقي مانده را انرژي تاريک عجيب تشکيل مي دهد که تقريبا تنها چيزي که در موردش مي دانيم ، اين است که وجود دارد! هندسه کيهان تخت است و مشاهدات WMAP مدل تورمي را تاييد مي کند که مي گويد: جهان با مهبانگ شروع شد و در زمان کوتاهي خيلي سريع منبسط شد و سپس آهنگ انبساطش کند شد تا به مقدار کنونيش رسيد. اين انبساط ادامه خواهد داشت و جهان تا ابد منبسط خواهد شد. نتايج اخير امکان توقف انبساط يا باز رميدن جهان در خودش را رد مي کند. طبق محاسبات نخستين ستاره ها 200 ميليون سال پس از توليد کيهان متولد شدند. به خاطر زماني که طول کشيده تا اين تابش به ما برسد اين داده هاي جديد جهان را درست آن طور که بلافاصله پس از مهبانگ بوده ، نشان مي دهد. اين تابش دورترين چيزي است که دانشمندان تاکنون موفق به مشاهده آن شده اند. اين تصوير انبوه ماده را نشان مي دهد که تازه شروع به انبساط و سرد شدن از آرگوي انفجار بزرگ به آنچه که بعدها تبديل به همه کهکشان هاي جهان شدند (و ما از آن به وجود آمديم) کرده است.

داده ها قويا نظريه انفجار بزرگ را تاييد مي کند و به محققان اين امکان را مي دهد تاگونه هاي مختلف نظريه تورمي را امتحان کنند که مربوط به زماني است که هنوز حتي يک ثانيه هم از عمر جهان نگذشته بود و جهان دستخوش يک انبساط بسيار سريع شد. با اين وصف ، دانشمندان قدم بزرگي در راه رسيدن به يک نظريه وحدت يافته کيهان شناختي برداشته اند. ماهواره دبليومپ در ادامه ماموريتش هر 6ماه يک بار نقشه کاملي از آسمان تهيه مي کند و داده هاي جديد به دانشمندان کمک مي کند که خطاي محاسبات را کمتر کنند. با اين داده ها و آزمايش هاي فعلي گرچه پرسشهاي بسياري پاسخ داده شدند، اما هنوز پرسشهاي بسيار زيادي وجود دارد که با وجود سادگيشان جوابشان را نمي دانيم.

مثلا هنوز نمي دانيم که جهان ما واقعا بي نهايت است يا نه ، ماهيت ماده تاريک را نمي دانيم و حتي نمي دانيم چيزي که 73درصد از عالم را تشکيل داده (انرژي تاريک) چيست؟ بعضي از اينها پرسشهايي است که شايد 20سال پيش حتي وجود نداشتند؛ اما حالا مهمترين پرسشهايي هستند که دانشمندان ، مهندسان و هزينه هاي انبوهي را براي يافتن پاسخشان به چالش مي طلبند و اين گونه است که علم ادامه مي يابد.

حالا چند تا از خدمت هایی که ماهواره ی wmap برای ما انجام داده....

۱ـ ترسيم تصوير كيهان از دوران اوليه تشكيل كيهان و چگونگي شكل گيري ستارگان و كهكشان ها از سن ۳۸۰ هزار سالگي جهان پس از انفجار بزرگ تا هزاران سال بعد در تصوير ارائه شده است. نقاط قرمز مناطق سردتر و نقاط آبي مناطق گرم تر هستند. درجه حرارت متوسط اندازه گيري شده ْ۲۶ زير صفر است (ْ۳ كلوين).

۲ـ تعيين سن عالم به ميزان ۶/۱۳ ميليارد سال با درصد خطاي (۱ درصد) قبلاً سن تخميني عالم حدود ۱۵ ميليارد سال برآورد مي شد.

۳ـ اولين ستارگان در ۲۰۰ ميليون سالگي كيهان پس از انفجار بزرگ شكل گرفته اند.

۴ـ نور در سن ۳۸۰ هزار سالگي از كمند ماده رها شده و توانسته سفر خود را آغاز كند.

۵ ـ ماده تشكيل دهنده عالم عبارتند از ۴ درصد اتم ها و ۲۳ درصد ماده سرد تاريك و ۶۳ درصد انرژي تاريك كه ماهيت آن هنوز شناخته نيست و عامل اصلي شتاب عالم به شمار مي رود كه به زودي ماهواره ديگري براي بررسي ماهيت انرژي تاريك فضا پرتاب خواهد شد. بحث انرژي تاريك قبلاً يك بار توسط اينشتين به صورت ثابت كيهان شناختي در معادلات نسبيت وارد شده بود و عالم ايستا را نشان مي داد. در صورتي كه خود معادلات نسبيت، عالم منبسط شونده را نشان مي داد. اينشتين بعدها خود را به علت وارد كردن چنين ثابتي در معادلات سرزنش مي كرد.

۶ ـ حركت سريع نوترينوها نقش اصلي را در تكامل و تحول ساختار عالم بازي نمي كنند. چرا كه قبلاً تصور مي شد كه نوترينوها در صورت جرمدار بودن مسئله ماده گمشده در عالم را حل كرده و در اين صورت با افزايش چگالي ماده و بيشتر شدن از چگالي بحراني عالم روزي منقبض و به حالت اول خودش به يك نقطه باز خواهد گشت و همچون بعضي ستارگان و يا سياهچاله ها كه پس از پايان سوخت خود به علت فشار گرانشي تبديل به سياهچاله مي شوند، به طوري كه حتي نور نيز به علت جاذبه شديد گرانشي نخواهد توانست از آن بگريزد، همچنين با توجه به درصد كم ماده تاريك و جمع آن با تعداد ماده ستارگان و كهكشان ها كه ۲۶ درصد كل ماده را تشكيل مي دهند باز هم نخواهد توانست انبساط را متوقف و عالم را منقبض نمايد.

۷ـ در سن ۲۰۰ ميليون سالگي در اثر فشار گرانشي شكل گيري ستارگان و كهكشان ها شروع شده است.

۸ ـ ماهواره ويلكينسون پيش بيني هاي تئوري تورم كيهاني پيش از انفجار بزرگ را نيز مورد تاييد قرار داد. قبلاً سه ماهواره بومرنگ، DASI و ماكزيما و همچنين قبل از آنها ماهواره كوبه آزمايش هاي متعددي را در خصوص تشعشع زمينه مايكروويو جهان انجام دادند كه نتايج كليه آزمايش ها با هم يكسان به نظر رسيد و ثابت كرد كه عالم تخت است و با پيش بيني تئوري تورم تطابق كامل دارد

اين رو هم اضافه كنم:
فقط 22 درصد از جهان هستي رو ماده ي تاريك تشكيل ميده و بقيه ي اون از اتم و انرژي تاريك تشكيل شده...(انرژي تاريك:74 درصد...اتم:4 درصد...)

ب.ن:البته در حد يك درصد اين ها متغير اند كه جاهاي مختلف متفاوت اعلام شده...
پ.ن2:برای مورد 5



+پست متوالی.ترکیب شد.
 

lol

کاربر فعال
ارسال‌ها
20
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
كرمان
مدال المپیاد
+
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

ببين نظريه ماده تاريك الان تقريبا اثبات نشده!!مي گن ماده انرژي!!چون معادل همند و مسائل رو بهتر توجيح مي كنه ولي در كل نظريه ست بر اثباتش شك دارن ماده ي تاريك هم از باريون
در كل رفتار نور در فضا با اين توجيح كه خلاء همخوني نداشت به خاطر همين شروع كردن به نظريه پردازي از اتر و .......بگير تا رسيدن به ماده تاريك / انرژي تاريك/ماده انرژي تاريك (ببخشيدفقط يه كليت گفتم همچين پيش پا افتاده هم نيست)
بحث جالبيه به نظرم خيلي جايه بحث داره يه تاپيك بزني خوب باشه!!!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از lol :
ببين نظريه ماده تاريك الان تقريبا اثبات نشده!!مي گن ماده انرژي!!چون معادل همند و مسائل رو بهتر توجيح مي كنه ولي در كل نظريه ست بر اثباتش شك دارن ماده ي تاريك هم از باريون
در كل رفتار نور در فضا با اين توجيح كه خلاء همخوني نداشت به خاطر همين شروع كردن به نظريه پردازي از اتر و .......بگير تا رسيدن به ماده تاريك / انرژي تاريك/ماده انرژي تاريك (ببخشيدفقط يه كليت گفتم همچين پيش پا افتاده هم نيست)
بحث جالبيه به نظرم خيلي جايه بحث داره يه تاپيك بزني خوب باشه!!!
تاپیکش رو توی اخترفیزیک زدم....
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

مرسی از مطالبتون! خیلی خیلی عالی بود!
اما یه نکته‌ای هست که من تو کف اونم هنوز:
تعيين سن عالم به ميزان ۶/۱۳ ميليارد سال با درصد خطاي (۱ درصد) قبلاً سن تخميني عالم حدود ۱۵ ميليارد سال برآورد مي شد.
:-\ :O :O
منبع این موثقه؟ می‌دونید این یعنی چی؟
فکر نمی‌کنم حقیقت داشته باشه...
 

lol

کاربر فعال
ارسال‌ها
20
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
كرمان
مدال المپیاد
+
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از clever :
تاپیکش رو توی اخترفیزیک زدم....
مرسي
چرا اختر فيزيك!!!اين بيشتر مربوطه به فيزيك كوانتومي و كيهان شناسي!!!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از مهران محمودی :
مرسی از مطالبتون! خیلی خیلی عالی بود!
اما یه نکته‌ای هست که من تو کف اونم هنوز: :-\ :O :O
منبع این موثقه؟ می‌دونید این یعنی چی؟
فکر نمی‌کنم حقیقت داشته باشه...
خیلی جاها خوندم که سن عالم 13.7 میلییارد ساله....
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از lol :
مرسي
چرا اختر فيزيك!!!اين بيشتر مربوطه به فيزيك كوانتومي و كيهان شناسي!!!
تاپیکش اونجا هم هست...برو اونجا...بهتره...
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از clever :
خیلی جاها خوندم که سن عالم 13.7 میلییارد ساله....
چی شد!
سن عالم بالاخره چند ساله؟
6/13 میلیارد سال یا 15 میلیارد سال یا 13/7 میلیارد سال؟
من که بیشتر فکر می‌کنم اون 6.13 میلیارد سال صد در صد اشتباه باشه.
چون اگه 6/13 میلیارد سال باشه، ستاره‌ای وجود نخواهد داشت که فاصلش تا ما بیش از 6.13 میلیارد سال نوری باشه.
در حالی که وجود داره! پس حتما این عدد اشتباهه. همون 15 فکر میکنم درست تر باشه...
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از مهران محمودی :
چی شد!
سن عالم بالاخره چند ساله؟
6/13 میلیارد سال یا 15 میلیارد سال یا 13/7 میلیارد سال؟
من که بیشتر فکر می‌کنم اون 6.13 میلیارد سال صد در صد اشتباه باشه.
چون اگه 6/13 میلیارد سال باشه، ستاره‌ای وجود نخواهد داشت که فاصلش تا ما بیش از 6.13 میلیارد سال نوری باشه.
در حالی که وجود داره! پس حتما این عدد اشتباهه. همون 15 فکر میکنم درست تر باشه...
به نظر من همون 13 ممیز یه چیزی درست تره...(اعشارش رو به طور دقیق نمیدونم...)
چون هر جا یه جور گفته شده...البته نظر شما هم درسته...
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

درود
تاپیک خوبیست. ممنون + یه +.
CMB در ابتدا توسط دو تکنسین که در نزدیکی های دانشگاه پرینستون داشتن آنتن کار می زاشتن، آشکارسازی شد و پس از گزارش کارشون به دانشگاه پرینستون تحقیقات جامعی روی اون صورت گرفت.
نظریه انرژی و ماده تاریک توسط همین اصل تقریبا پذیرفته شدست. دو تا اثبات داره؛ اگر می خواین بگم.
سن جهان نمی تواند از 15 میلیارد سال نوری کم تر باشد؛ منبعتون اشتباه نوشته.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از mira :
نظریه انرژی و ماده تاریک توسط همین اصل تقریبا پذیرفته شدست. دو تا اثبات داره؛ اگر می خواین بگم.
سن جهان نمی تواند از 15 میلیارد سال نوری کم تر باشد؛ منبعتون اشتباه نوشته.
اره...اگه اثباتش رو بگین ممنون میشم...
چرا سن جهان نمیتونه از 15 میلیارد سال کمتر باشه؟....
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از clever :
اره...اگه اثباتش رو بگین ممنون میشم...
چرا سن جهان نمیتونه از 15 میلیارد سال کمتر باشه؟....
اول: شبیه سازی جهان بدون احتساب ماده و انرژی تاریک جهانی متفاوت از آنچه الآن داریم به ما داد.
دوم: سرعت انبساط عالم بلافاصله پس از انفجار بزرگ به شدت کم بود(مانند الآن)
سوم: اگر نبودند جهان از حالت فوتون ها خارج نمی شد.
چهارم: مطالعه نور رسیده از ابرنواخترهای دور وجود موادی را تایید کردند


چون برخی از خوشه ها و کوتوله های سفید بیش از 15 میلیارد سال عمر دارند. در ضمن قانون هابل (اگرچه تقریبی) سن جهان را 15 میلیارد سال تخمین زده.
 

13

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
397
امتیاز
105
نام مرکز سمپاد
علامه_کرمان
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
88
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

سن جهان ب طور دقق 13.7 هستش که به طور حدودی 15 میلیارد سال در نظر میگیرن
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از mira :
اول: شبیه سازی جهان بدون احتساب ماده و انرژی تاریک جهانی متفاوت از آنچه الآن داریم به ما داد.
دوم: سرعت انبساط عالم بلافاصله پس از انفجار بزرگ به شدت کم بود(مانند الآن)
سوم: اگر نبودند جهان از حالت فوتون ها خارج نمی شد.
چهارم: مطالعه نور رسیده از ابرنواخترهای دور وجود موادی را تایید کردند


چون برخی از خوشه ها و کوتوله های سفید بیش از 15 میلیارد سال عمر دارند. در ضمن قانون هابل (اگرچه تقریبی) سن جهان را 15 میلیارد سال تخمین زده.
ممنون...

من چند جا خوندم...نوشته بود سن جهان 13.7 میلیارد سال هستش...بلاخره بیشتر نباشه...کمتر هم نیست...فکر کنم بین همون 13.7 و 15 هست...
 

lol

کاربر فعال
ارسال‌ها
20
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
كرمان
مدال المپیاد
+
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

سن جهان 13.73 ميليارد ساله با خطايه 120 ميليون سال!!!!!
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از lol :
سن جهان 13.73 ميليارد ساله با خطايه 120 ميليون سال!!!!!
به نقل از mira :
سن جهان نمی تواند از 15 میلیارد سال نوری کم تر باشد؛ منبعتون اشتباه نوشته.
دیگه من از mira منبع موثق‌تر سراغ ندارم!
ولی خودم هم مطمئنم که درست میگه.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از مهران محمودی :
دیگه من از mira منبع موثق‌تر سراغ ندارم!
ولی خودم هم مطمئنم که درست میگه.
بلاخره این معلومه که از 13.7 کمتر نیست...از 15 هم بیشتر نیست...
 

lol

کاربر فعال
ارسال‌ها
20
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
كرمان
مدال المپیاد
+
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

"سن جهان به بازه زمانی پس از مهبانگ (یا انفجار بزرگ) تا به امروز گفته می‌شود. با مشاهدات اخیر این زمان ۱۳٫۷۳ میلیارد سال برآورد شده است، با خطای ۱۲۰ میلیون سال"
"بررسی ناهمسانگردی میکروموج ویکینسون سازمان ناسا ( WMAP ) ، بهترین اندازه گیری در مورد سن جهان تا کنون را ارائه کرد. با رصد بسیار دقیق تابش میکروموج ساطع شده از سراسر کیهان ، دانشمندان WMAP بهترین تخمین در مورد سن جهان را 13.73 میلیارد سال به اضافه و منهای 120 میلیون سال ( که این میزان خطا یعنی 0.87 % به واقع بد نیست ) اعلام کردند."
"امروزه دانشمندان سن جهان را ‪ ۱۳/۷‬ميليارد سال تخمين مي‌زنند"
من اين عدد رو جايي خوندم!!!ممكن نيست تويه تخمين سن اجرام اشتباه كرده باشن؟؟؟
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

به نقل از مهران محمودی :
دیگه من از mira منبع موثق‌تر سراغ ندارم!
ولی خودم هم مطمئنم که درست میگه.
به نقل از lol :
"سن جهان به بازه زمانی پس از مهبانگ (یا انفجار بزرگ) تا به امروز گفته می‌شود. با مشاهدات اخیر این زمان ۱۳٫۷۳ میلیارد سال برآورد شده است، با خطای ۱۲۰ میلیون سال"
"بررسی ناهمسانگردی میکروموج ویکینسون سازمان ناسا ( WMAP ) ، بهترین اندازه گیری در مورد سن جهان تا کنون را ارائه کرد. با رصد بسیار دقیق تابش میکروموج ساطع شده از سراسر کیهان ، دانشمندان WMAP بهترین تخمین در مورد سن جهان را 13.73 میلیارد سال به اضافه و منهای 120 میلیون سال ( که این میزان خطا یعنی 0.87 % به واقع بد نیست ) اعلام کردند."
"امروزه دانشمندان سن جهان را ‪ ۱۳/۷‬ميليارد سال تخمين مي‌زنند"
من اين عدد رو جايي خوندم!!!ممكن نيست تويه تخمين سن اجرام اشتباه كرده باشن؟؟؟
مهران جان خیلی ممنون. لطف داری.
یکی از دکترا های این رشته چند وقت پیش برای ما کنفرانس گذاشته بود. اون هم که به تازگی نتایج تحقیقاتش را توی یک مجله آی.اس.آی چاپ کرده بود، همین 13.7 را ذکر کرد. متاسفانه من اول و آخر کنفرانس را نبودم. ولی از طرفی در خیلی از منابع رصد های متعدد عددی بیش تر از 15 را برای برخی از کوتوله ها و خوشه ها به ما داده است. در اسرع وقت از ایشون (البته اگر پیداشون کنم) می پرسم که چه طوری تحقیقاتشون این رصدهای مارا توجیه می کنه. ولی به شخصه احتمالات زیر را می زنم:
1- ممکن است در مورد اون کوتوله ها ما به اشتباه تخمین سن زده ایم؛ چرا که اون کوتوله ها و خوشه های واقعا پیر در دورترین نقاط کیهان از ما هستند احتمال مختل شدن نور آن ها بسیار بالاست. مخصوصا چون در نزدیکی های ما چنین کوتوله های پیری وجود ندارند. شاید برای نقض گفته من بگین که چون جهان در حال انبساطه کوتوله هایی که پیر ترند، دور تر هستند؛ ولی باید بگم کاملا غلطه؛ چون جهان هیچ مرکزی برای انبساط نداره. در مورد قانون هابل هم احتمال خطا واقعا طبیعیه.
مهم ترین اشکال وارد به این حرف من اینه که چون ما از علم روز تقریبا دوریم نمی دونیم که آیا این موارد رد شده است یا خیر.
2- ممکن است برعکس باشه؛ یعنی تحقیقات جدید ما اشتباه کرده باشند. دلایل زیادی برای خطای آن ها در این مقیاس وجود داره.
فعلا اینا را یادم میاد. ولی تاکید می کنم که ندونستن علم روز موجب خیلی از این مشکلات در مباحث پیشرفته و جدید می شه.
سپاس گزارم
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : WMAP(Willkinson Microware Anistropi Probe)

سوال اینجاست که این دانشمندها آیا خودشون به این تناقض به این عظیمی نرسیدن؟
حتمن یه دلیلی وجود داره که هر دو رو با هم قبول دارن.
 
بالا