• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته های مهندسی

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #21

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معماری

قابل ویرایش
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #22

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معماری

قابل ویرایش
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #23

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معماری

قابل ویرایش
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #24

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
سوالات و مشکلات خودتون رو در مورد رشته‌های
برق / کامپیوتر / آی‌تی اینجا بپرسید :-"
 
آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد:
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #25

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معماری

قابل ویرایش
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #26

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معماری

قابل ویرایش
 

Anna18

کاربر فعال
ارسال‌ها
34
امتیاز
36
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرمان
پاسخ : معماری

سال ۹۳ یکی از آشناهای ما از کرمان با رتبه ۳۷۰۰ قبول شد!
 

shatoonak

Tulip
ارسال‌ها
681
امتیاز
5,579
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ن.ج.ب.ا.د
سال فارغ التحصیلی
94
پاسخ : مهندسی نساجی (سوالات)

کاش میشد گرایشارو به طور گسترده تری توضیح بدین.
+ما بیشتر با دستگاه ها و ماشین االات سرو کار داریم؟با الیاف و رنگ و اینا چی؟ تو گرایشا فرق داره؟
 

Fateme :)

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
93
امتیاز
315
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
بهشتی
رشته دانشگاه
سخت افزار
پاسخ : برق / کامپیوتر / آی تی (سوالات)

سلام... بچه ها ظاهرا امسال دو تا رشته تو دفترچه عوض شدن... یکیشون اینه که بجا سخت افزار اومدن معماری سیستم های کامپیوتری گذاشتن... الان این همون سخت افزاره؟؟؟ اگ نی چی هس اصلا؟؟ بعد تکلیف سخت افزار چی میشه؟
 

h@di

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
244
امتیاز
801
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی شهرکرد
شهر
شهرکرد
مدال المپیاد
طلای ادبی (دورهٔ ۲۷)؛ مرحلهٔ ۱ کامپیوتر (دوره‌های ۲۳ و ۲۴)
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی نرم‌افزار
پاسخ : برق / کامپیوتر / آی تی (سوالات)

به نقل از madrid 4 life :
سلام... بچه ها ظاهرا امسال دو تا رشته تو دفترچه عوض شدن... یکیشون اینه که بجا سخت افزار اومدن معماری سیستم های کامپیوتری گذاشتن... الان این همون سخت افزاره؟؟؟ اگ نی چی هس اصلا؟؟ بعد تکلیف سخت افزار چی میشه؟
تا پارسال دانشگاه شریف به جای سخت‌افزار، معماری سیستم‌های کامپیوتری می‌گرفت. جلوش هم توی دفترچه نوشته بود معادل سخت‌افزار ه. :-"
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #31

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
رضا شربتی
دانشگاه صنعتی اصفهان
مهندسی صنایع و سیستم ها ورودی 1392

رشته مهندسی صنایع رشته ای مهندسی-مدیریتی است ولی این تصور برای شما ایجاد شود که کار شما پشت میز نشینی و مدیریت خواهد بود خیر کار شما در حقیقت کنترل و مدیریت منابع و هزینه های کارخانه و در یک کلام حداکثر کردن سود کارخانه است.جمله ای که به وفور برای توصیف مهندسی صنایع به کار میرود این است که مهندسی صنایع "دریایی است پهناور به عمق ده سانت!"تفسیر این جمله این است که تنوع و یادگیری در این رشته بسیار زیاد است ولی تخصص و دقیق شدن در آموخته ها زیاد نیست.دیدگاه بنده در مورد رشته ام اینست که قسمت عمده ی مهارت ها و توانایی های شما در این رشته با تکیه بر علایق و فعالیت های اضافه بر سازمان شما به دست می آیند.واحد های درسی شما در این رشته شامل دروس عمومی که توسط تمامی رشته های مهندسی گذرانده میشوند(همچون ریاضی 1و2 فیزیک 1و2 و ... منهای ریاضی مهندسی ) و دروسی که در دانشکده های مکانیک و مواد و برق(استاتیک-مقاومت مصالح-نقشه 1و2-علم مواد-مبانی برق) و دروس اختصاصی میباشد.دروس اختصاصی شما که در دانشکده میگذرانید عموما دروس آماری و اقتصادی و مدیرتی میباشند.اگر به احتمالات و کار کردن با برنامه های آماری علاقه ای ندارید صنایع برای شما رشته ای باب میلتان نخواهد بود.
آینده ی کاری مهندسی صنایع به نظر بسیاری از افراد به دلیل اینکه در بسیاری از رشته ها واحد هایی را میگذرانند و مهارتی در آنها دارند بهتر از سایر رشته های مهندسی است و حتی مهندسین صنایع به راحتی خودشان نیز میتوانند ایجاد شغل کنند.در خارج از کشور رشته ای با این عنوان وجود ندارد و رشته ای بسیار نزدیک به مهندسی صنایع یعنی مدیریت صنعتی جایگزین شده است که در کشور ما به شکل یک رشته ی مستقل است.ولی همیشه این نکته را درنظر داشته باشید که عصر ما عصر رشته های مدیریتی و اقتصادی است و دانش آموخته های این رشته ها موفق خواهند بود.
Dr.Aknes 
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #32

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
سلام ثنا شاه اویسی ام عمران شریف میخونم. ورودی ۹۳
به صورت خلاصه اگه بخوام بگم عمران تو چه زمینه هایی کاربرد داره میشه گفت ساخت هر چیزی ک دور و برتون میبینین از ساختمون های مسکونی و تجاری و ... ،بنا های دریایی مثل سد ها و اسکله ها و ...، تا راه ها و جاده های مختلف و پل ها همه مربوط ب رشته عمرانن. البته از عمران منظورم رشته عمران-عمران ه، نه عمران-نقشه برداری یا عمران-آب.
هر مهندس عمران تو سه زمینه میتونه فعالیت کنه. یا طراح(محاسب) میشه یا ناظر یا مجری(پیمانکار)
خیلی خیلی خلاصه مراحل یه پروژه عمرانی رو میگم که یکم با سیستم هم آشنا بشین :D
خب در نظر بگیرین یه شخصیه که میخواد یه ساختمونی مثلا بسازه (این شخص کارفرما س که پول میده به عاملین و مهندسین و اینا) خب این شخص اول به یه نقشه نیاز داره که مثلا تو این زمین n متری اتاق خوابا کجا باشه، دسشویی حموم کجا باشن و خلاصه یه نما از بالا از خونه ای ک مد نظرشه. این نقشه رو مهندس معمار تهیه میکنه. بعد این مرحله لازمه که یه طراح بیاد و محاسبات لازم رو انجام بده ببینه این سازه واسه تولید به چه مصالحی و از چه نوعی نیاز داره.(این مرحله ینی مرحله ی طراحی معمولا تو شرکت مشاوره ها انجام میشه که تو این شرکتا مهندسینی که لازم ن واسه تهیه ی یک نقشه جامع و کامل جمع شدن. علاوه بر مهندس معمار و مهندس عمران طراح ، به مهندسای برق و مکانیک هم واسه تاسیسات ساختمون نیازه تو این شرکت)
بعد مرحله طراحی، یه مثلث داریم بین کارفرما، مجری و ناظر. تو این مثلث یه قرارداد بین کارفرما و مجری هست که میگه:ای مجری(پیمانکار) تو در ازای این مبلغ رو این زمین، این سازه ای رو ک نقشه هاش کاملا تهیه شده رو اجرا کن( که این مهندس عمران همونی ه که سر زمین ه و اینا :D ) بعد یه قرارداد دیگه هم هست بین کارفرما و ناظر که میگه: ای ناظر تو بیا برو رو این پیمانکار نظارت کن و ببین که عایا مارایی ک میکنه مطابق نقشه هست یا نه.
به نظر من رشته عمران خیلی رشته جذابیه. البته تو زمینه های تحقیقات(واسه دکتری منظورمه) مثل رشته های دیگه جا نداره. یه نکته دیگه هم اضافه کنم که درس تعادل توی فیزیک دبیرستان رو میشه گفت تا حد زیادی به عمران مربوطه منظور اینکه از اون اگه خوشت اومده از عمران هم خوشت میاد؛)


گرایشای ارشد عمران شامل: سازه، سازه های هیدرولیكی ،مهندسی زلزله ، راه وترابری، مكانیك خاك وپی ، مهندسی آب، سازه های دریایی ،مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ،مهندسی نقشه برداری ( ژئودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست.
زمینه کار این رشته علاوه بر شرکت های مشاور و شرکت های اجرایی، در سازمان هایی مثل نظام مهندسی وجود داره و همینطور این مهندسا میتونن به عنوان کارشناس دادگستری هم فعالیت داشته باشن(مثلا یه پرونده رو در نظر بگیرین ک موضوع مورد بحث ساختمون ه. خب طبیعتا قاضی برای حکم دادن به نظر یک کارشناس در زمینه مربوطه نیاز داره)
كلا عمران شريف و بخوام زاويه هاي مختلفشو بگم، جو بين پسراش بده يكم اكثرا سال بالاييا سيگاري ان مثلا( از نظر من بده این موضوع خب:-" ) ولي واس دخترا خيلي خوبه
استاداشم خيلي خوب بودن تا حالا
دانشكدمون ولي نسبت ب بقيه يكم داغونه :D البته یه حرفایی از بازسازی هست ولی ایشالا واس ۱۰ سال آینده درست میشه :-"
خلاصه ک بچه ها عمران خیلی خوبه:-" . با آ رزوی موفقیت؛)
 

F@hime

فهـــیمه
ارسال‌ها
961
امتیاز
10,186
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان
شهر
کاشان
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی‌‌شیمی
پاسخ : مهندسی شیمی /مکانیک

این‌جا لیست دروس علوم پایه٬ اصلی٬ اختیاری و تخصصی گرایش رشته‌های مهندسی‌شیمی و پلیمر و نفت دانشگاه تهران
 

milad.j07

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
نمونه
شهر
درگز
دانشگاه
علم و صنعت
معرفی کامل رشته مهندسی راه آهن


هدف

امروزه حمل و نقل ریلی با شکل آغازین و ابتدایی آن بسیار متفاوت است و هرکشوری برای استفاده و حفظ این صنعت عظیم که نقش مهمی در توسعه حمل و نقل و در نتیجه پیشرفت کشور دارد، باید از متخصصان کارآمد در صنعت راه آهن بهره گیرد. به عبارت دیگر هدف از تاسیس رشته مهندسی راه آهن این است که با توجه به نیاز صنعت حمل و نقل ریلی، انسان های محققی را تربیت کنیم تا در مرحله اول از عمیق تر و بزرگ تر شدن فاصله خود با کشورهای صنعتی جلوگیری کرده و در مرحله بعد به ترمیم این شکاف بپردازیم.


توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

درس ریاضی در رشته مهندسی راه‌آهن مانند سایر رشته‌های مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما علاوه بر قوی بودن در دو درس ریاضی و فیزیک ، دانشجوی رشته مهندسی مرتبط با راه‌آهن باید توانایی مدیریت را داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد.

دانشجوی مهندسی سازه های ریلی راه‌آهن باید سخت‌کوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی کار در هر شرایطی را داشته باشد چون کار اصلی یک مهندس سازه های ریلی در بیابان ، دشت، کویر و کوهستان است و فردی که وارد این رشته می‌شود باید به کارهای اجرایی علاقمند باشد.

همچنین اگر یک مهندس رشته های راه‌آهن برخورد اجتماعی خوبی داشته باشد، می‌تواند در محیط کار خود باعث خلاقیت کارگران و کارمندانی شود که در زیرنظر او فعالیت می‌کنند. همچنین تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر یک امتیاز مهم برای دانشجوی این رشته است و چنین فردی راحت‌تر می‌تواند جذب بازار کار شود. دانشجویانی در رشته مهندسی حمل و نقل ریلی موفق می‌شوند که به جامعه‌شناسی علاقمند باشند چون این رشته بیشتر به فاکتورهای انسانی در صنایع می‌پردازد تا فاکتورهای تکنولوژیکی.

نکات تکمیلی

در سال 76 برای اولین‌بار در خاورمیانه، دانشکده مهندسی راه‌آهن در دانشگاه علم و صنعت ایران تأسیس شد و در سه رشته مهندسی دانشجو پذیرفت. امروزه دیگر علوم متوقف نمی‌شوند تا بر مبنای یکسری برداشتهای ثابت بتوان درباره آنها تصمیم گرفت. بلکه همه‌چیز به سرعت تغییر می‌کند و می‌بایستی متناسب با نیازها، آمادگی لازم را به دست آورد.

حمل و نقل نیز یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در دنیای امروز است که در اقتصاد، فرهنگ و در همه شؤون اجتماعی جوامع ، نقش چشمگیر و حیاتی دارد و در میان انواع حمل‌ونقل، حمل‌ونقل ریلی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است و کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی از گذشته‌های دور به این پدیده پرارزش پرداخته و شبکه حمل و نقل خود را با حمل و نقل ریلی تجهیز کرده‌اند. تاجایی که امروزه خیلی از کشورها به مرحله‌ای رسیده‌اند که چندان به دنبال توسعه کمّی نیستند بلکه به دنبال هماهنگ کردن و همسو کردن صنعت حمل و نقل ریلی با دیگر پدیده‌های علمی و صنعتی پیشرو مانند الکترونیک و سیستم‌های ارتباط جمعی می‌باشند.

در واقع هدف آنها رسیدن سریع از مبدا به مقصد و امکان جابه‌جایی پرحجم مسافر و کالا است. اما متاسفانه کشور ما ، در زمینه این صنعت فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته دارد و طبق بررسی علت اصلی این فاصله، نبود متخصصان صاحب‌نظر و متخصص در این صنعت می‌باشد.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی

مهندسی ماشین های ریلی

این رشته بستری مشابه مهندسی مکانیک داشته و بیانگر فن‌آوری و علوم و روشهای بهره‌گیری از مهارتها در بکارگیری اجزاء متشکل ناوگان به ویژه در بخش طراحی و ساخت لکوموتیو، واگن، ماشین‌آلات ریلی و بطور کلی لغت ماشین های ریلی (کشش) اطلاقی بر مسایل ناوگان حمل و نقل ریلی مانند لکوموتیو، واگن مسافری، واگنهای باری، سیستم‌های ترمز، سیستم‌های انتقال نیرو و ... است. فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهند بود که در طرح ، ساخت و تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی مهارتهای لازم را یافته و در کلیه واحدهای حمل و نقل ریلی مانند راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن های شهری (مترو) ، شرکتهای وابسته به راه‌آهن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، کارخانجات واگن پارس، شرکتهای مهندسی و ... مشغول به فعالیت گردند.

هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند طراحی ، انتخاب بهینه ، بهبود سیستم نگهداری ، تعمیر ، بازسازی و ساخت وسائط نقلیه ریلی را بر عهده بگیرند .

درست است که 51 واحد رشته مهندسی ماشین های ریلی در مقطع لیسانس با رشته مهندسی مکانیک طراحی جامدات مشترک است، اما دانشجویان این رشته 6 واحد اصلی و 27 واحد تخصصی نیز می‌گذرانند و همین واحدها، آنان را برای ورود به میدان اصلی کار و حل مشکلات صنعت راه‌آهن مثل مشکلات طراحی و مشکل شکست قطعات آماده می‌کند. یعنی به جای آن که ما یک مهندس مکانیک را پس از فارغ‌التحصیلی? دو سال آموزش دهیم تا تخصص لازم را برای ورود به صنعت راه‌آهن کسب کند، یک مهندس ماشین های ریلی را در همان چهارسال دوره لیسانس برای حل مشکلات ویژه وسائط نقلیه ریلی آماده می‌کنیم.

مهندس ماشین های ریلی یک مهندس خوب مکانیک است که تخصص ویژه در زمینه راه‌آهن دارد. برای مثال سیستم تأسیسات یک قطار به عنوان یک وسیله در حال حرکت با تأسیسات یک ساختمان متفاوت است و یک مهندس ماشین های ریلی باید بتواند سیستم‌های قطار را به گونه‌ای طراحی کند که انعطاف لازم را برای مقابله با شرایط آب و هوایی نقاط مختلفی که از آن می‌گذرد، داشته باشد و هوای داخل قطار در هر صورت مطبوع و متعادل باشد و یا در اتومبیل سیستم ترمز، یک کشنده 10 یا 20 تنی را نگه می‌دارد اما در سیستم ریلی باید ترمزی را طراحی کرد که تحمل بیش از دهها هزار تن را داشته باشد. بدون شک چنین ترمزی سیستمی پیچیده‌تر داشته و نیاز به تخصص ویژه دارد.

مهندسی سازه های ریلی

این رشته بستری مشابه رشته مهندسی عمران داشته و در دید تخصصی به منظور شناسایی مسیرهای گوناگون راه‌آهن و مهارت در بهر‌ه‌گیری از اجزاء متشکل مجموعه راه‌آهن به ویژه در بخش طراحی و اجرای زیرسازی و روسازی ، ساختمان و ابنیه فنی راه‌آهن می‌باشد و بطور کلی لغت سازه های ریلی اطلاقی است بر سازه‌های فنی موجود در راه‌آهن مانند: پل، تونل، دیوار حائل و ضامن، ساختمان ایستگاه، انبار و ....

فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهند بود که در طرح ، نظارت ، اجرا و تعمیر و نگهداری مهندسی مرتبط با سازه های ریلی مهارتهای لازم را یافته و در کلیه واحدهای مرتبط با حمل و نقل ریلی مانند راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن های شهری (مترو)‌، شرکتهای وابسته به راه‌آهن، مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن ، بنیاد مستضعفان و جانبازان ، شرکتهای مهندسی و ... مشغول به فعالیت گردند.

رشته سازه های ریلی در زمینه طراحی هندسی مسیر و زیرسازی و روسازی راه‌آهن و سازه‌های فنی گوناگون مانند: پل، تونل، دیوار و تراشه مطالعه می‌کند. این رشته با رشته مهندسی عمران سازه شباهتهایی دارد و به همین دلیل برخی از استادان و دانشجویان مهندسی عمران معتقدند که جامعه ما نیازی به فارغ‌التحصیل سازه های ریلی ندارد. چون یک فارغ‌التحصیل عمران می‌تواند در زمینه های مرتبط با سازه های ریلی فعالیت نماید.

مهندسی سازه های ریلی با این که دارای نقاط مشترکی با مهندسی عمران است و دانشجوی این رشته نیز تمامی دروس مربوط به تحلیل سازه‌ها مانند استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه‌های 1 و 2 را می‌گذراند و همچنین دروس طراحی را کاملا مطالعه می‌کند؛ اما این رشته وجوه افتراق بسیاری نیز با رشته عمران دارد. برای مثال در رشته مهندسی عمران اطلاعاتی در زمینه هیدرولوژی ، هیدرولیک و سازه‌های آبی داده می‌شود در حالی که یک مهندس سازه های ریلی نیازی به این اطلاعات ندارد و در عوض باید در زمینه ناوگان و مسیر حرکت دروسی را بگذراند.

همچنین در زمینه زیرسازی و روسازی راه‌آهن و ابنیه فنی این مسیر لازم است که اطلاعات تخصصی داشته باشد، چون ابنیه فنی که در خطوط راه‌آهن به کار می‌رود، تحت تاثیر نیروهای دینامیکی قرار می‌گیرند، در حالی که سازه‌های متداول ، رفتاری غیر از این دارند. از همین‌رو درسهای مربوط به این ابنیه در رشته راه‌آهن با درسهایی که در رشته عمران تدریس می‌شود، متفاوت می‌باشد. یعنی بخش طراحی این بناها در هر دو رشته مشترک بوده اما بخش رفتاری بناهای مورد نظر به دلیل تفاوت بین پل‌های جاده‌ای و پل‌های آهنی متفاوت می‌باشد.

مهندسی حمل و نقل ریلی

این رشته بستری مشابه رشته مهندسی صنایع داشته و بیانگر فن‌آوری و علوم و روشهای بهره‌برداری و مهارت در بکارگیری اجزاء متشکل راه‌آهن (بستر و ناوگان) می‌باشد و بطور کلی شامل مسائل مهندسی برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از تجهیزات حمل و نقل ریلی مانند ایستگاه ، خط ، لکوموتیو، واگن و ... می شود. فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهند بود که در طراحی و نظارت گرافهای حرکت قطارها ، برنامه‌ریزی و مدل‌سازی حمل و نقل ریلی مهارتهای لازم را یافته و در کلیه واحدهای حمل و نقل ریلی مانند راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن های شهری (مترو) ، شرکتهای وابسته به راه‌آهن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، شرکتهای مهندسی و ... مشغول به فعالیت گردند. مدیریت استفاده بهینه از منابع ، امکانات و تأسیسات شبکه راه‌آهن و تجهیزات متحرک ریلی بر عهده مهندس حمل و نقل ریلی است.

فعالیت یک مهندس حمل و نقل ریلی به دو بخش عمده قبل از طراحی خط راه‌آهن و بعد از طراحی خط تقسیم می‌شود. که در مرحله نخست مهندس حمل و نقل ریلی حجم مسافر و کالایی که در خط مورد نظر جابه‌جا خواهد شد، پیش‌بینی کرده و بررسی می‌کند که آیا تأسیس این خط به صرفه می‌باشد یا خیر و در مرحله بعد نیز به طراحی و برنامه‌ریزی حرکت قطارها می‌پردازد تا تاخیر زمانی قطارها به پایین‌ترین حد امکان برسد و هزینه‌های راه‌آهن کمتر شود. به عبارت دیگر بخش حمل و نقل ریلی یا بهره‌برداری ، بخش نرم‌افزاری راه‌آهن است.

مهندسی حمل و نقل ریلی شبیه به مهندسی صنایع گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها است. چون حدود 120 واحد از آن با رشته مهندسی صنایع مشترک است و هدف این رشته نیز تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روشهای جدید و سیستماتیک و مدلهای ریاضی، مدیریت صنعت راه‌آهن را بر عهده بگیرند؛ یعنی از یک سو به برنامه‌ریزی ترافیک خطوط بپردازند، تا مشخص گردد که در هر ساعت چه قطاری باید حرکت کند و در هر خط چند قطار مورد نیاز می‌باشد؟ این باعث می‌شود تا حرکت قطارها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و مشکل برخورد بین دو قطار پیش نیاید و از سوی دیگر مهندس حمل و نقل ریلی باید آمارگیری لازم را در ارتباط با مسافران و مشتریان انجام دهد و بر اساس این آمارها برنامه‌ریزی کند تا صنعت راه‌آهن با مشکلات کمتری روبرو شود.

رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته

هر یک از شاخه‌ها و گرایشهای این رشته مشابه رشته‌ای خاص است به گونه‌ای که مهندسی ماشین های ریلی راه‌آهن مشابه رشته مهندسی مکانیک، خصوصا طراحی جامدات ، مهندسی سازه های ریلی راه‌آهن مشابه رشته مهندسی عمران و مهندسی حمل و نقل ریلی مشابه رشته مهندسی صنایع می‌باشد.

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

با توجه به تازه تأسیس بودن این رشته و با توجه به اینکه نظام حرکت ریلی کشور نیاز به متخصصانی کارآمد در این زمینه دارد، به نظر می‌رسد نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته بیش از هر رشته‌ای انکارناپذیر است.

جریه راه آهن

باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است.

درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد.

مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی عمران ، صنایع ، مکانیک ، برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است.

رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی لکوموتیو و واگن ، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید.

این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد.

هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد.

طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند.

طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است .

فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ناقله ریلی گردند از قبیل :

1 - کارخانجات لکوموتیو سازی
2 - کارخانجات واگنهای مسافری
3 - کارخانجات واگنهای باری
4 - کارخانجات واگن پارس
5 - کارخانجات وابسته به صنایع مترو
6 - کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
7 - مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع فولاد مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..
 

پاییزان

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
3
نام مرکز سمپاد
------
پاسخ : مهندسی شیمی /مکانیک

سلام. میشه در مورد بازار کار شیمی دارویی توضیح بدین ؟ واین که به داروسازی مرتبطه؟
 

masoud.zare

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
ملایر
مدال المپیاد
المپیاد شیمی و کامپیوتر
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
پاسخ : مهندسی شیمی /مکانیک

سلام به همگی!
من دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران وردی 94!
اگه سوالی داشتید در خدمتم!چه توی انجمن چه توی تلگرام@masoudz76 =(( =(( :D :D
 

Iman.Mage

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
385
امتیاز
712
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
نقره‌ی کشوری المپیاد شیمی دوره ۲۴
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی (با ماینور شیمی)
اینستاگرام
با توجه به اینکه اطلاعات اکثر بچه ها در این مورد کم هست و حتی خیلی از دانشجوهای این رشته هم در این مورد اطلاعات نادقیقی ارائه میدن لازم دونستم این تاپیک رو باز کنم تا برای دوستان موضوع رو شرح بدم.

اول ، مهندسی شیمی چیست؟
مهندسی شیمی شاخه‌ای از مهندسیه که با استفاده از ترکیب علوم پایه و ریاضیات کاربردی و اقتصاد،در زمینه‌ی تولید، انتقال و استفاده‌ی صحیح مواد شیمیایی، متریال ها و انرژی فعالیت می کنه. یک مهندس شیمی واحد های صنعتی بزرگی رو طراحی میکنه که مواد اولیه، میکروارگانیسم ها، انرژی و ... رو به صورت های مفید تری در میاره.
(این پاراگراف از ویکیپدیای انگلیسی اقتباس شد)

دوم، دروس
دروس مهندسی شیمی ترکیبی از دروس مهندسی مکانیک و شیمی هست . درس های اصلی مکانیک مثل : مکانیک سیالات ، انتقال حرارت، ترمودینامیک و عملیات واحد صنعتی توی این رشته خیلی مهم هستن.
حالا با توجه به این حرف خیلی از دوستان مهندسی شیمی میان جو میدن که مهندسی شیمی ربطی به شیمی نداره . این حرف کاملا غلطه. سری به چارت درسی بزنید، به جز خود رشته‌ی شیمی، بیشترین واحد های شیمی توی این رشته هست. شما ۲۰ واحد شیمی باید سر جمع پاس کنید در حالی که مثلا بچه های مکانیک فقط ۴ واحد شیمی دارن. علاوه بر این درس های دیگه‌ای داریم که غیر مستقیم به شیمی مربوطن. (لازم به ذکره در بیشتر دانشگاه های خارجی از این هم بیشتر شیمی پاس میکنن و مثلا به جای یه درس شیمی آلی ، دو تا دارن خیلیاشون)

سوم، زمینه های کاری
مهندسی شیمی رشته‌ی خیلی انعطاف پذیریه. در حال حاضر توی ایران جای اصلی که بچه های مهندسی شیمی کار میکنن صنعت پتروشیمیه. یه زمینه‌ی دیگه صنایع مختلف تصفیه آب و فاضلابه . مثلا برای تامین آب شهر ها یا تصفیه‌ی آب برای کارخونه ها . زمینه‌ی دیگه تولید انواع پلیمرهاست مثل شرکت های لاستیک سازی یا خیلی صنایع دیگه که مواد پلیمری لازم دارن. زمینه‌های معروف دیگه‌ی این رشته که الآن توی ذهنم هست میشه نانوتکنولوژی ، بیوتکنولوژی، مواد غذایی، تولید کاتالیست های صنعتی و محیط زیست و انرژی های پاک.

چهارم، گرایش های ارشد
گرایش های ارشد مهندسی شیمی در ایران این هاست:
طراحی فرآیند
شبیه سازی و کنترل
پلیمر
نانو
ترموسینتیک و کاتالیست
مهندسی محیط زیست
صنایع غذایی
ترمودینامیک


پنجم، مقایسه‌ی شیمی و مهندسی شیمی: آیا لازمه به شیمی علاقه مند باشیم؟
در قسمت دروس، تفاوت ها و شباهت های دروس رو توضیح دادیم. در ادامه میخوایم به شباهت ها و تفاوت های بیشتری بپردازیم.
مهندسی شیمی انعطاف زیادی داره. شما میتونید بعد از گرفتن لیسانس یا فوق لیسانس در واحدهای صنعتی مختلف به عنوان مهندس فعالیت کنید. توی بعضی از این موقعیت های شغلی، خصوصا در ایران، شما ممکنه از شیمی استفاده‌ای نکنید و از سایر مهارت ها استفاده کنید.
میتونید هم تصمیم بگیرید که یک محقق باشید و تحصیلات رو تا آخرین مقاطع ادامه بدید . در این صورت در خیلی از زمینه ها شما نیاز خیلی زیادی به دانش شیمیتون خواهید داشت . و البته خیلی از زمینه ها هست که نیاز خاصی به این نداره. واقعا زمینه های تحقیقاتی این رشته خیلی گسترده ست . بعضی از زمینه ها فقط ریاضی و کامپیوتره. توی بعضی ها بحث شیمی و فیزیک مطرحه و حتی بعضی شاخه ها با زیست شناسی هم ادغام میشه. خیلی از دانشگاه های برتر دنیا عنوان Chemical and Biological Engineering رو ارائه میدن. بودن کسانی که رشته شون مهندسی شیمی بوده و در زمینه‌ی شیمی برنده‌ی نوبل شدن.

کلام آخر:
از نظر من این رشته برای کسانی مناسبه که به همه چیز علاقه دارن . یا کسانی که هنوز تصمیم نگرفتن به چی علاقه دارن. در غیر این صورت بهتره رشته های دیگه‌ای رو انتخاب کنید. مثلا اگر فقط به شیمی علاقه دارید و ریاضیتون ضعیفه یا نمیخواید ریاضی یا فیزیک بخونید همون رشته‌ی شیمی(محض و کاربردی) رو انتخاب کنید. چون تو مهندسی شیمی خیلی زیاد ریاضی پاس میکنیم و خیلی هم درس هایی داریم که نیازمند ریاضیات و فیزیک قویه.
یا اگر به شیمی علاقه ندارید رشته های دیگه رو انتخاب کنید بهتره براتون.
البته بعضیا هم هستن که چون رتبه‌شون به رشته‌ی مورد علاقه‌شون نمیخوره میان مهندسی شیمی و بعد در زمینه‌ی دلخواهشون فعالیت میکنن. اینم کار شدنی ای هست چون همونطور که تاکید کردم این رشته انعطافش زیاده و از طریقش میشه کارهای مختلفی کرد.

پاسخگوی سوالاتتون هم هستم.
 

mockingbird

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
سمپادی نیستم
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
96
ببخشید فرق کسی که کارشناسی مهندسی شیمی می خونه و ارشد پلیمر با کسی که از همون کارشناسی پلیمر می خونه ( که تو بعضی دانشگاه ها مثل پلی تکنیک و دانشگاه تهران ارائه میشه) چیه؟
خصوصا در بحث اپلای
 

Iman.Mage

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
385
امتیاز
712
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
نقره‌ی کشوری المپیاد شیمی دوره ۲۴
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی (با ماینور شیمی)
اینستاگرام
ببخشید فرق کسی که کارشناسی مهندسی شیمی می خونه و ارشد پلیمر با کسی که از همون کارشناسی پلیمر می خونه ( که تو بعضی دانشگاه ها مثل پلی تکنیک و دانشگاه تهران ارائه میشه) چیه؟
خصوصا در بحث اپلای
ببینید از نظر اپلای بیشتر دانشگاه های اصلی رشته‌ی جداگانه به نام مهندسی پلیمر ندارن. بلکه افراد توی رشته های مختلف میرن و زمینه‌ی تحقیقاتیشون میتونه پلیمر باشه. در نتیجه شما اگر بخوای با پلیمر اپلای کنی در بیشتر دانشگاه ها باید در اصل یه رشته‌ی دیگه اپلای کنی. مثلا مهندسی شیمی، مهندسی مواد، فیزیک، شیمی ... در همه‌ی این رشته‌ها میشه در زمینه‌ی پلیمر کار کرد.
در نتیجه به نظر میاد برای اپلای بهتره از اول توی یکی از این رشته ها باشید و بعدا به عنوان زمینه‌ی کاری و تحقیقاتی یا همون گرایش برید سراغ پلیمر.
 

mohammadsaleh40

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
294
امتیاز
437
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گناباد
سال فارغ التحصیلی
1398
مدال المپیاد
کامپیوتر مرحله دوم با کمال تعجب قبول شدم
دانشگاه
پردیس شهید بهشتی مشهد
رشته دانشگاه
آموزش ریاضی
سلام یه سؤال اگه یه کسی بره رشته علوم کامپیوتر(که تو بحث خلاقیت و توانایی حل مسئله قوی شه) و برنامه نویسی رو تو دوره های آزاد بخونه میرزه یا این که سعی کنه همون مهندسی کامپیوتر رو قبول شه؟
منظورم از میرزه اینه که تو کدوم روش بیش تر و بهتر یاد می گیرم و به اصطلاح کد نویس یا پروگرمر (درست می گم اصطلاحش رو؟)بهتری می شم؟
@h@adi
@kimi.kaka
@Morty
@pershia
@ArtmisSoR
@poorya.kh
 
بالا