از اونجایی که سوالات و ابهامات انتخاب رشته خیلی زیاد بودند، تصمیم گرفتم یک پست جمع بندی برای شما از موارد مهم بنویسم. اگه می دونید موارد دیگه ای برای تکمیل این پست هست، لطفا کامنت بذارید تا ویرایش کنم.

قطب: یعنی یک آزمایشگاه که از همه آزمایشگاه های دیگر سرآمد تر است. داشتن این قطب لزوما ربطی به یک دانشجوی کارشناسی ندارد چرا که کسانی که در قطب ها کار می کنند دانشجویان تحصیلات تکمیلی/کارمندها/اساتید هستند. مگر این که برای فعالیت فوق برنامه پیش استاد مسئول قطب بروید و او شما را بپذیرد.

دانشگاه صنعتی: یعنی دانشگاهی که فقط رشته مهندسی دارد. (تقریبا!)

دانشگاه بین المللی: یعنی دانشگاه می تواند دانشجوی خارجی بگیرد. البته لزومی ندارد کیفیت بالاتری داشته باشد.

رنکینگ: رنکینگ کاملا موضوعی نامربوط به شماست. رنکینگ رو برای این درست می کنند که دانشجوهای خارجی بتونند برای اپلای یه دانشگاه مناسب با معیارهاشون پیدا کنند، اون هم بر اساس معیارهایی که ربطی به دوره کارشناسی نداره. تنها رنکینگ مهم در ایران رنکینگ ای عه که شریف بر اساسش از تعداد معدودی دانشگاه های دیگه دانشجو بدون کنکور برای ارشد قبول می کنه. (این لینک)

اپلای: فکر کردن به اپلای قبل از ورود به دانشگاه خیلی مناسب نیست. مثل افرادی که بچه هایشان را مهدکودک دوزبانه می فرستند که بچه شان تیزهوشان قبول شود.

محل دانشگاه: دانشگاه علم و صنعت منتهاالیه شرقی، شریف منتها الیه غربی، بهشتی منتها الیه شمالی و امام خمینی قزوین در نزدیکی اتوبان و حاشیه شهر و دانشگاه صنعتی اصفهان خارج از شهر است. شاید این در انتخاب شما موثر باشد. در جدول زیر محل برخی دانشگاه ها را روی نقشه گوگل لیست کرده ام که اگه نمی تونید همه شهرها برید، حداقل دید متناسبی داشته باشید

تهران
(سال اول مهندسی+بقیه رشته ها)
(دانشکده فنی)
شریف امیرکبیر بهشتی
علم و صنعت قزوین سمنان صنعتی اصفهان
اصفهان شیراز مشهد گیلان
یزد تبریز قم ارومیه
اراک اردبیل بابل

درس های رشته: مهم این نیست که رشته شما چه اسمی دارد. مهم این است که از آن چه چیزی یاد میگیرید. مثلا مهندسی آی تی در امریکا و کانادا وجود ندارد و آی تی یک رشته مدیریتی است. علوم کامپیوتر برای غربی ها شبیه مهندسی کامپیوتر ماست و علوم کامپیوتر ما شبیه ریاضی. برای این که بفهمید چه رشته ای مناسب شماست جدول لیست درس ها را مطالعه کنید.

 برق
تهران (الکترونیک)
تهران (قدرت)
تهران (کنترل)
– تهران (مخابرات)
شریف
نرم افزار
تهران
شریف
سخت افزار (معماری کامپیوتر)
تهران
– شریف
فناوری اطلاعات
تهران
مهندسی پزشکی عمران
مهندسی شیمی شیمی
شریف
تهران
فیزیک ریاضی صنایع مکانیک
مواد هوافضا علوم مهندسی  داروسازی دندان پزشکی پزشکی
آمار
تهران
علوم کامپیوتر

پ ن:
لطفا برای کمک به دوستان تان، لینک هایی که به تکمیل این جدول ها کمک می کند را در کامنت بگذارید تا با ویرایش متن بتوانیم برای بقیه جمع بندی خوبی داشته باشیم.