ماه: ژانویه 2011

تشکیل هیئت تحریریه وبلاگ

اگر مشتری قدیمی این وبلاگ باشید حتما نویسنده های خیلی خوب قدیمی یادتون میاد. این وبلاگ مدت ها قبل شاهد نویسنده های فعال و خوش قلم بود اما حالا خیلی وقته که نویسنده های قدیمی رفتند و کسی نیست بنویسه. برای همین لازم شده که یک هیئت تحریریه تشکیل بشه برای وبلاگ.

وظیفه اصلی تحریریه، کنترل و به روزرسانی وبلاگه. در واقع تحریریه باید به شکلی باشه که هر هفته حداقل دو مطلب منتشر بشه و مطالب ارسالی سایر کاربران رو هم تائید/ویرایش/رد کنه. انتظار میره تحریریه مطالب با موضوع دغدغه ها و افکار علمی و اجتماعی و فرهنگی منتشر بکنه.

اگر علاقه مند به نویسندگی هستید، در کامنت های همین مطلب اسم و ایمیلتون رو بدید.

پالایه و تاثیرات آن

توجه : در این مطلب کلمه پالایه (پالایش) معادل فـــیــلتــــر است.

رستورانی را فرض کنید که در یک خیابان بزرگ است و چندسال است فعالیت می کند. شهرداری برای کاهش ترافیک آن خیابان سرتاسر آن را پارک ممنوع می کند و خیابان را یک طرفه می کند. حال دیگر جایی نیست برای پارک کردن مشتری ها و در نتیجه کسی نمی تواند به آن رستوران برود مگر عده کمی که پیاده از آنجا رد می شوند. پالایش هم چیزی شبیه به این است. عملا کاربری نمی تواند وارد سایت شود مگر عده ای که به امکانات محدودی دسترسی دارند و حتی با این امکانات هم میزان استفاده آن ها از سایت ها کاهش خواهد یافت. البته بسته به نوع سایت هم میزان تاثیر فرق خواهد کرد. مثلا یک وبلاگ می تواند از طریق فید مطالب خود را منتشر کند و قسمتی از مخاطبانش را حفظ کند اما جایی مثل یک فروم لازم دارد که کاربران در آن حضور داشته باشند.

برای اینکه تاثیر پالایه را مشاهده کنید دو نمودار زیر را ببینید.

این دو نمودار مقایسه دو روز را نشان می دهد. یکی قبل از پالایش و دیگری بعد از پالایش. عملا بازدید سایت یک سوم شده است.

برخی نکات وجود دارند که کمتر جایی به آن ها اشاره شده است. این پست وبلاگ جهت به اشتراک گذاری تجربیات نوشته شده است تا اگر روزی شما هم دچار مشکل شدید بدانید چه بکنید. این پروسه ای بوده که خود ماهم طی کردیم. چیزی در حدود 27 روز طول کشیده برای ما.

1. سامان دهی

سایت ساماندهی متعلق به وزارت ارشاد است. شما می توانید یک اکانت در این سایت بسازید و سایت های خودتون رو توش ثبت کنید. برای ساختن اکانت شما باید مشخصات فردی کامل و دقیق بنویسید. بعد از اینکه سایت ثبت شد یک ایمیل به ایمیل دامین شما میاد که باید تایید کنید تا سایت به اسم شما ثبت بشه. حالا این سوال پیش میاد چرا ما باید مشخصاتمون رو بدیم و سایت رو ثبت کنیم؟ جواب اینه که اگر شما سایت خودتون رو در این سامانه ثبت کرده باشید قبل از پالایش، به شما ایمیل و پیامک میزنن که سایت شما دارای فلان مشکله و اگر برطرف نکنید پالایش خواهید شد. بعدش 3 روز وقت دارید تا اصلاحات لازم رو انجام بدید و بعد از سه روز سایت مجددا چک میشه و اگر مشکل برطرف نشده باشه سایت پالایش میشه. اگر فکر کردید ایمیل و پیامک نمیزنن باید بگم در اشتباهید!

سه مورد رو هم محض اطلاع میگم. شما نمی تونید بعد از ثبت نام در این سایت مشخصات فردیتون رو عوض کنید. پس در این مورد دقت کنید. یک سایت رو بیش از یک نفر می تونن ثبت کنند و بعد از ثبت سایت شما نمی تونید اون رو از لیست سایت هاتون حذف کنید.

2. پروسه رفع پالایه

ما اول کاری یک ایمیل به [email protected] زدیم. جوابی که به ما آمد یک متن آماده بود با این محتوا :

تارنمای اینترنتی مورد نظر شما در اجرای قانون جرایم رایانه‌ای وبه دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» مستقر در دادستانی کل کشور (پالایش) شده است. در صورتی که صاحب دامنه یا مدیر مسول تارنما بوده وتمایل داشته کارگروه به شکایت شما رسیدگی نماید مقتضی است اقدامات ذیل را انجام دهید:

۱. متن اعتراض را به همراه مشخصات کامل خود (شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه محل صدور، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی، آدرس دقیق پستی و شماره تلفن ثابتو همراه) به آدرسfilter@dci. irارسال نمائید تا اعتراض شما به دبیرخانه کارگروه ارسال گردد.

۲. نام دامنه پایگاه پالایش شده را حتما در موضوع تمامی ایمیل‌های مورد تبادل درج نمایید.

۳. اگر تارنمای پالایش شده در «پایگاه ساماندهی پایگاه‌های اینترنت ایرانی» قبلا ثبت نگردیده، آنرا ثبت نمایید. دارندگان وبلاگاز انجام این بند مستثنی هستند.

۴. هرگونه محتوای مجرمانه موجود در تار نما را براساس فهرست «مصادیق محتوای مجرمانه قانون جرایم رایانه‌ای» با حفظ سابقه رفع اثر فوری نمایید.

۵. به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محل اقامت (اعلام شده درپایگاه مندرج در بند ۳ دستورالعمل حاضر) مراجعه و فرم تعهد نامه اخذ شده از اداره مزبور را بعد از رفع اثر فوری محتوای مجرمانه تکمیل کنید. در صورت بروزمشکل درانجام و پیگیری امورمربوطه با شماره تلفن۸۸۸۴۶۹۶۴-۸۸۸۴۶۹۶۲-
۸۸۸۴۶۹۶۰ داخلی ۱۶۸ تماس گرفته شود.

۶. هرگونه تغییر در نشانی (آدرس) پالایش شده یا راه اندازی آدرس اینترنتی جدید با محتوای قبلی یا راه اندازی سایت با پروتکل https تخلف محسوب شده و موجبات پیگرد قضایی را فراهم خواهد آ ورد.

۷. در صورت بالا نیامدن تارنما (downبودن) نوبت رسیدگی به اعتراض شما باطل گشته و می‌بایست مجدداً طی مراحل این دستورالعمل انجام پذیرد.

بدیهی است با انجام تمامی موارد فوق، تارنمای مورد نظر بررسی و در صورت رفع اثر محتوای مجرمانه یا بروز اشتباه احتمالی درسامانه پالایش و نیز موافقت دبیرخانه کارگروه مزبور، تارنمای شما رفع پالایه خواهد شد.

تذکر: چنانچه هفت روز پس از انجام کامل مراحل فوق تارنمای شما رفع پالایه نشده یا پاسخی به اعتراض شما ارسال نگردید، در ساعات اداری موارد به انضمام مشخصات مذکور در بند ۱و۲ دستورالعمل حاضر و گزارشی از اقدامات انجام شده به آدرس [email protected] اعلام نموده تا مراتب پیگیری شود.

واحد پالایش شرکت ارتباطات زیرساخت

خب اول ما کل اشکالات سایت از نظر محتوای مجرمانه رو پاک کردیم. بعدش به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی (واقع در خیابان سمیه تهران) مراجعه کردیم. اونجا یک فرم تعهد پر کردیم.

چند مورد هم در این پروسه وجود داره که بهشون اشاره میکنم. اول اینکه کسی که سایت به اسمش ثبت شده باید تعهد بده و تعهد فرد دیگه ای قبول نیست. فرم تعهد هم چیز خاصی نداره. اینجا ببینیدش. بعد اینکه سایت رو قبلش باید پاک سازی کرده باشید. حساسیت ویژه ای بر روی موسیقی و فیلم وجود داره و کلیه لینک های دانلود فیلم و موسیقی و کلیه بحث های مربوط به فیلم های غیرمجاز رو هم باید پاک کنید. فهرست مصادیق محتوای مجرمانه هم در سایت ساماندهی وجود داره.