زبان های برنامه نویسی

سلام به همه دوستان سمپادی. این اولین مطلب من در این وبلاگ هست. امیدوارم برای دوستان مفید واقع بشه. این مقاله رو حدود یه ماه پیش نوشتم که لازم دونستم و در وبلاگ خودم قرار دادم. بعد از آشنا شدن با سایت شما، تصمیم گرفتم برای افزایش اطلاعات دیگر افراد در این زمینه، اون رو در وبلاگ سمپادیا قرار بدم.

مصلما ميدانيد که وقتي ما قصد ايجاد يا به زبان کامپيوتري، قصد نوشتن يک برنامه يا نرم افزار جديد رو داشته باشيم بايد از يک زبان برنامه نويسي مناسب و کاربردي در زمنيه ساخت نرم افزار مورد نظر خود کمک بگيريم.
زبان برنامه نويسي به نرم افزار جامعي ميگويند که با استفاده از الگوهاي خاصي که براي اون تعيين شده ما در اون مي تونيم با نوشتن کدهاي تعريف شده دستوري رو براي اجرا به برنامه تلقين کنيم. زبان هاي برنامه نويسي مختلف مانند زبان هاي کشورهاي مختلف هستند و هر کدام براي نوشتن و ايجاد کدها از يک الگوي خاص تبعيت مي کنند. براي مثال وقتي ما از يک جمله فارسي براي صحبت کردن با مردم کشور ايران استفاده مي کنيم، مردم آن را به درستي مي فهمند و درک مي کنند. ولي اگر ما همان جمله را به زبان روسي يا ژاپني بيان کنيم به احتمال زياد مردم متوجه حرف ما نشده و صحبت ما را به درستي درک نمي کنند (مگر در اندکی از اوقات). اين مثال در مورد زبان هاي برنامه نويسي نيز صدق مي کند. مثلا ما نبايد انتظار داشته باشيم که يک زبان برنامه نويسي، يک کد و الگوريتم زبان برنامه نويسي ديگر را به درستي اجرا کند؛ چون همچين الگو و الگوريتمي برايش ناشناخته است.

در انتخاب زبان برنامه نويسي مورد نظر بايد به موضوع برنامه هايي که قصد داريم آن ها را بنويسيم توجه کنيم. در کل زبان هاي برنامه نويسي به 2 بخش زبان هاي برنامه نويسي تحت وب و زبان برنامه نويسي سيستمي تقسيم مي شوند.

زبانهاي برنامه نويسي تحت وب :
از زبان هاي برنامه نويسي تحت وب براي ساخت و ايجاد کدها و نرم افزارهاي تحت وب و اينترنت استفاده مي شود و امروزه به دليل استفاده زياد کاربران کامپيوتر از اينترنت، طرفدارهاي بسياري پيدا کرده است. زبان هاي زيادي براي برنامه نويسي تحت وب وجود دارند که معروف ترين آنها PHP، ASP، ASP.NET، JAVA و CSS هستند که بيشترين کاربرد را در بين زبانهاي برنامه نويسي تحت وب دارند. در انتخاب زبان برنامه نويسي خود از اين زبانها بهتر است به شيوه و روش کار و برنامه نويسي خود دقت کنيد. کساني که قصد دارند برنامه نويسي تحت وب را به شکل حرفه اي ياد گرفته از آن کسب درآمد کنند يادگيري تمام زبانها پيشنهاد مي شود. اما درصورتي که قصد شما فقط براي يادگيري اين زبانها براي استفاده شخصي و حل مشکلات و مسائل خود و ديگران مي باشد يادگيري زبانهاي PHP يا ASP و ASP.NET و يا هر سه با هم مي تواند بسيار مفيد و ماثر واقع شود. اما اگر يادگيري چندين زبان با هم براي شما دشوار بوده و قصد استفاده فراوان و دائمي از آن را نداريد، يادگيري زبان PHP در اين رابطه پيشنهاد مي شود.

زبانهاي برنامه نويسي سيستمي :
نوع ديگر زبان هاي برنامه نويسي، زبان هاي تحت سيستم يا اصطلاحا زبان هاي برنامه نويسي سيستمي هستند. اين زبان ها در ايجاد نرم افزارهاي کاربردي براي سيستم عامل ها کاربرد دارند و برنامه هاي نوشته شده توسط اين زبان ها در فضاي اينترنت قابل استفاده نيستند، اما مي توان از طريق اين نمونه نرم افزارها با اينترنت رابطه برقرار نمود. در ميان ليست دراز بالاي زبان هاي برنامه نويسي سيستمي، زبان هاي Visual Basic 6، Visual Basic 7, 8, 9، C، C#، C++، Delphi، Python بيشتر کاربرد دارند و مورد استفاده قرار مي گيرند. البته در حال حاضر آمار استفاده از زبانهاي Python و دلفي کاهش پيدا کرده است و مثل گذشته طرفدارهاي زياد خود را ندارند. در حال حاضر طبق آماري که در اين رابطه مشاهده شده است، زبانهاي برنامه نويسي C، C++ و ويژوال بيسيک 6 و نسخه هاي 7 و 8 و 9 ويژوال بيسيک بيشتر توسط برنامه نويسان مورد استفاده قرار مي گيرد. به کساني که قصد يادگيري برنامه نويسي سيستمي در حد پيشرفته و حرفه اي را دارند و قصد کسب درآمد از برنامه نويسي را دارند، يادگيري زبانهاي ويژوال بيسيک (نسخه هاي 6 تا 9 يا همان دات نت) و زبان C و C++ پيشنهاد مي گردد. اما اگر قصد يادگيري برنامه نويسي سيستمي را در حد کاربردي و معمولي داريد يادگيري زبانهاي ويژوال بيسيک (نسخه هاي 6 تا 9 يا همان دات نت) پيشنهاد مي گردد.

يادگيري زبانهاي برنامه نويسي :
همانطور که در بخش اول مقاله گفته شد، زبان هاي برنامه نويسي هر يک به شکل خاصي تعريف شده اند و روش نوشتن کد و ساخت برنامه در آن ها فرق مي کند. حالا بعد توضيحات بالا وقتي زبان برنامه نويسي مورد نظر خود را انتخاب کرديم، نوبت به آن رسيده تا روش يادگيري آن را نيز بياموزيم. يک فرد براي يادگيري بسيار صحيح و کاربردي و بدون اشتباه يک زبان بهتر است کتاب هاي الکترونيکي و يا فيلم هاي آموزشي 24 ساعته استفاده کند. براي مثال : ويژوال بيسيک در 24 ساعت (Visual Basic in 24 Hours) مصلم است که يادگيري يک زبان برنامه نويسي در 24 ساعت به هيچ وجه امکانپذير نمي باشد؛ ولي اين نوع آموزش ها مي تواند پيش ضمينه بسيار خوب و عالي براي مرحال بعد يادگيري شما باشد. در مرحله بعد يادگيري استفاده از کتابهاي راهنما و کتابهاي آموزشي زبان برنامه نويسي مربوطه پيشنهاد مي شود. براي اينکه مسائل و آموزش هاي کتاب بهتر فهميده و بهتر درک کنيم بهتر است که بعد از مطالعه صحيح يک بخش کتاب خودمان آن را تست کنيم و مثالهاي ديگري را شبيه مثال کتاب طرح کرده و آن ها را بررسي کنيد. همچنين مي توانيد همزمان با مطالعه کتاب هاي آموزشي، در کلاس هاي آموزشي برنامه نويسي هم شرکت کنيد. بعد انجام همه اين مراحل، يادگيري از طريق اينترنت و حل کردن مشکلات ديگران پيشنهاد مي شود تا برنامه نويسي هميشه در ذهن شما تثبيت شود. برنامه نويسي يک علم فرار است. اگر از آن به مدت زيادي استفاده نکنيد ممکن است آن را از ياد ببريد.

» امیدوارم که نهایت استفاده رو از این مطلب برده باشید.

17 نظر

اضافه کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *